Περίπου μία στις πέντε γυναίκες, που έχουν διαγνωστεί με καρκίνο του μαστού θα εμφανίσει HER2-θετικό καρκίνο του μαστού, μία ιδιαίτερα επιθετική μορφή της νόσου. Η HER2 είναι μία πρωτεΐνη που ανευρίσκεται σε υψηλή ποσότητα στο εξωκυττάριο τμήμα των HER2-θετικών καρκινικών κυττάρων.

Προχωρημένος ή «μεταστατικός» ονομάζεται ο καρκίνος του μαστού που έχει εξαπλωθεί σε άλλα μέρη του σώματος, όπως είναι ο εγκέφαλος ή το ήπαρ. Παρόλο που κάθε χρόνο περισσότερες γυναίκες διαγιγνώσκονται με καρκίνο πρώιμου σταδίου σε σχέση με τον καρκίνο προχωρημένου σταδίου, οι περισσότεροι θάνατοι οφείλονται στην προχωρημένη νόσο. Τα στατιστικά στοιχεία δείχνουν ότι μόνο μία στις πέντε γυναίκες που διαγνώστηκαν αρχικά με προχωρημένο καρκίνο του μαστού θα εξακολουθήσει να βρίσκεται εν ζωή μετά από 5 χρόνια.

Το HER2- θετικό καρκινικό κύτταρο διαθέτει περίπου 2 εκατομμύρια HER2 πρωτεΐνες στην επιφάνειά του, περίπου 100 φορές περισσότερες σε σχέση με ένα φυσιολογικό κύτταρο. Η υπερέκφραση του HER2 στην επιφάνεια του HER2-θετικού καρκινικού κυττάρου μπορεί να προκαλέσει την ταχύτερη ανάπτυξη και διαίρεσή του.

Η σύζευξη των πρωτεϊνών HER (ονομάζεται, επίσης, διμερισμός) συνιστά καίριο βήμα στο μονοπάτι σηματοδότησης που οδηγεί στην ανάπτυξη καρκίνου. Υπάρχουν τέσσερις πρωτεΐνες στην οικογένεια HER και η HER2 έχει βρεθεί ότι ενώνεται με άλλα μέλη της οικογένειας HER. Η δράση αυτή της σύζευξης μπορεί να αποστείλει επιπλέον σήματα για να ενθαρρύνει την ανάπτυξη και τον πολλαπλασιασμό των καρκινικών κυττάρων.

Θεραπεία του HER2 θετικού καρκίνου του μαστού

Στο παρελθόν, οι ασθενείς με HER2-θετικό καρκίνο του μαστού αναμένονταν να έχουν χειρότερες εκβάσεις επιβίωσης σε σχέση με τις ασθενείς με HER2-αρνητική νόσο. Κατά τα τελευταία 15 χρόνια έχει σημειωθεί σημαντική πρόοδος και στις μέρες μας οι ασθενείς με HER2-θετικό καρκίνο του μαστού εμφανίζουν καλύτερες εκβάσεις σε σχέση με τις ασθενείς με HER2-αρνητική νόσο.

Περτουζουμάμπη

Μία νέα μορφή φαρμάκου για τον HER2-θετικό καρκίνο του μαστού όψιμου σταδίου.

Ο HER2-θετικός καρκίνος του μαστού εμφανίζεται όταν τα καρκινικά κύτταρα του μαστού διαθέτουν υπερβολικά μεγάλο αριθμό αντιγράφων της πρωτεΐνης HER2. Περίπου μία στις πέντε γυναίκες που έχουν διαγνωστεί με καρκίνο του μαστού πάσχει από HER2-θετικό καρκίνο του μαστού, ο οποίος είναι μία επιθετική μορφή της νόσου και είναι πιθανό να εξελιχθεί ταχύτερα από τον μη HER2-θετικό καρκίνο.

Δεν υπάρχει θεραπεία για τον HER2-θετικό καρκίνο του μαστού όψιμου σταδίου (ο οποίος ονομάζεται, επίσης, «μεταστατικός»). Μετά από την αρχική θεραπεία με τραστουζουμάμπη, η οποία συνιστά την τρέχουσα καθιερωμένη θεραπεία, η νόσος ενδέχεται να εξελιχθεί σε έως και στις μισές ασθενείς, πράγμα που σημαίνει ότι οι συγκεκριμένες ασθενείς μπορεί να χρειαστούν άλλη θεραπεία. Πολλές ασθενείς ενδέχεται να λάβουν πολλές θεραπείες κατά τη διάρκεια της νόσου τους σε μία προσπάθεια επιμήκυνσης του χρόνου ζωής τους.

Περτουζουμάμπη: ένα καινοτόμο HER2-στοχευμένο φάρμακο

Η περτουζουμάμπη είναι ένα είδος στοχευμένου φαρμάκου και είναι το πρώτο φάρμακο, το οποίο έχει σχεδιαστεί αποσκοπώντας να αναστείλει τη σύζευξη ή «διμερισμό» της HER2 πρωτεΐνης με τις άλλες πρωτεΐνες της οικογένειας HER. Η εν λόγω σύζευξη της HER2 μπορεί να αποστείλει πολλά σήματα στο κύτταρο προκειμένου να αναπτυχθεί και να πολλαπλασιαστεί. Γι' αυτό το λόγο διαδραματίζει σημαντικό ρόλο στην ανάπτυξη του καρκίνου.

Η περτουζουμάμπη ονομάζεται στοχευμένο φάρμακο γιατί, αντίστοιχα με την τραστουζουμάμπη, στοχεύει μόνο στα κύτταρα που διαθέτουν υπερβολική ποσότητα HER2 πρωτεΐνης.

Περτουζουμάμπη και τραστουζουμάμπη: συμπληρωματικές δράσεις

Η περτουζουμάμπη και η τραστουζουμάμπη δρουν συμπληρωματικά, καθώς κάθε μία προσκολλάται σε διαφορετικά σημεία της HER2, με αποτέλεσμα ο αποκλεισμός των μονοπατιών σηματοδότησης της HER να γίνεται ισχυρότερος.

Περτουζουμάμπη: κλινικές μελέτες

Η μελέτη CLEOPATRA, μία μεγάλη διεθνής μελέτη, έχει δείξει ότι ο κίνδυνος θανάτου μειώθηκε κατά 34% για τις ασθενείς που έλαβαν χημειοθεραπεία με περτουζουμάμπη, τραστουζουμάμπη και δοσεταξέλη (συνολική επιβίωση) συγκριτικά με τις ασθενείς που έλαβαν χημειοθεραπεία με τραστουζουμάμπη και δοσεταξέλη.

Κατά τη χρονική στιγμή της ανάλυσης, η διάμεση συνολική επιβίωση δεν έχει ακόμα επιτευχθεί για τις ασθενείς που λαμβάνουν σχήμα με βάση την περτουζουμάμπη, καθώς περισσότερες από τις μισές ασθενείς συνεχίζουν να βρίσκονται εν ζωή. Η διάμεση συνολική επιβίωση ήταν μεγαλύτερη από 3 μήνες (37,6 μήνες) για τις ασθενείς που έλαβαν χημειοθεραπεία με τραστουζουμάμπη και δοσεταξέλη. Επιπλέον, η μελέτη CLEOPATRA έδειξε ότι οι ασθενείς έζησαν για διάμεσο διάστημα 18,5 μηνών χωρίς να εμφανίσουν επιδείνωση της νόσου (επιβίωση χωρίς εξέλιξη της νόσου), συγκριτικά με τους 12,4 μήνες για τις ασθενείς που έλαβαν μόνο χημειοθεραπεία με τραστουζουμάμπη και δοσεταξέλη, διάστημα το οποίο είναι μεγαλύτερο κατά 6 επιπλέον μήνες.

Αξίζει να σημειωθεί ότι οι ασθενείς στη μελέτη CLEOPATRA εμφάνισαν παρόμοιο αριθμό ανεπιθύμητων ενεργειών κατά τη διάρκεια της λήψης μόνο χημειοθεραπείας με τραστουζουμάμπη και δοσεταξέλη, καθώς και με χημειοθεραπεία με περτουζουμάμπη, τραστουζουμάμπη και δοσεταξέλη.

Αυτή τη στιγμή βρίσκονται σε εξέλιξη μελέτες της περτουζουμάμπης σε διάφορα στάδια και μορφές καρκίνου, καθώς και σε συνδυασμό με διαφορετικές χημειοθεραπείες.

Πώς λαμβάνεται η περτουζουμάμπη;

Η περτουζουμάμπη χορηγείται ως ενδοφλέβια έγχυση. Αυτό σημαίνει ότι παρέχεται απευθείας στην κυκλοφορία του αίματος μέσω ενός σωλήνα, ο οποίος ονομάζεται καθετήρας ή «port» και ο οποίος τοποθετείται στη φλέβα της ασθενούς. H ασθενής θα πρέπει να μεταβεί στο νοσοκομείο και να υποβληθεί σε έγχυση, η οποία διαρκεί περίπου μισή έως μία ώρα. Η αρχική δόση είναι 840 mg, ακολουθούμενη από 420 mg περτουζουμάμπης κάθε τρεις εβδομάδες.

Περτουζουμάμπη: μία νέα θεραπευτική επιλογή

Η περτουζουμάμπη έχει εγκριθεί σε συνδυασμό με τραστουζουμάμπη και χημειοθεραπεία με δοσεταξέλη στην Ευρώπη, τις Η.Π.Α. και την Ελβετία για τη θεραπεία ενηλίκων ασθενών με HER2-θετικό μεταστατικό ή τοπικά υποτροπιάζοντα μη εξαιρέσιμο καρκίνο του μαστού, οι οποίες δεν έχουν λάβει προηγούμενη αντι-HER2 θεραπεία ή χημειοθεραπεία για τη μεταστατική νόσο. Η περτουζουμάμπη έχει, επίσης, εγκριθεί σε πολλές άλλες χώρες και αναμένεται ότι θα εγκριθεί σε ακόμα περισσότερες κατά τη διάρκεια του 2013.

Βλαβερή επίδραση της θερμικής καταπόνησης σε ζωτικά όργανα [μελέτη]