Ερευνητές στο Sleep Research Centre του Surrey, ανακάλυψαν τη διαταραχή που η βραδινή βάρδια προκαλεί στο πιο βαθύ μοριακό επίπεδο.

Ειδικοί δήλωσαν ότι η κλίμακα, ταχύτητα και σοβαρότητα της βλάβης που προκαλείται όταν κάποιος είναι ξύπνιος τη νύχτα αποτελεί έκπληξη.

Ο ανθρώπινος οργανισμός έχει το δικό του φυσιολογικό ρυθμό ή το ρολόι του οργανισμού είναι ρυθμισμένο ώστε να κοιμάται τη νύχτα και να είναι ενεργό την ημέρα.

Έχει μεγάλη επίδραση στον οργανισμό, αλλάζοντας τα πάντα, από τις ορμόνες και τη θερμοκρασία μέχρι την αθλητική ικανότητα, τη διάθεση και την εγκεφαλική λειτουργία.

Η έρευνα που δημοσιεύεται στο περιοδικό’Proceedings of the national academy of science’, παρακολούθησε 22 ανθρώπους καθώς ο οργανισμός τους μετακινήθηκε από φυσιολογική συνήθεια σε συνήθειες εργαζόμενου νυχτερινής βάρδιας.

Η εξέταση αίματος έδειξε ότι φυσιολογικά το 6% των γονιδίων είχε καθοριστεί με ακρίβεια να είναι περισσότερο ή λιγότερο ενεργό σε συγκεκριμένες ώρες της ημέρας.

Όταν οι εθελοντές δούλευαν νύχτα η γενετική ρύθμιση χανόταν.

Ο ερευνητής Dr Simon Archer, του University of Surrey, δήλωσε ότι πάνω από το 97% των ρυθμικών γονιδίων χάνουν το συγχρονισμό τους, με ύπνο εκτός ώρας, και αυτό εξηγεί γιατί αισθανόμαστε τόσο άσχημα κατά τη διάρκεια του jet lag, ή αν εργαζόμαστε σε βάρδιες.

Ο ερευνητής καθηγητής Derk-Jan Dijk, δήλωσε ότι κάθε ιστός στον οργανισμό έχει το δικό του καθημερινό ρυθμό. Όταν διαταράσσεται, πρόκειται για χρονοχάος. Είναι σαν να ζεις σε ένα σπίτι. Υπάρχει ένα ρολόι σε κάθε δωμάτιο και σε όλα τα δωμάτια τα ρολόγια έχουν προβλήματα, γεγονός που οδηγεί το σπίτι σε χάος.

Ο Dijk πρόσθεσε ότι γνωρίζουμε πως η εργασία με βάρδιες και το jet lag συνδέονται με συνέπειες στην υγεία.

Η βραδινή εργασία έχει συνδεθεί με υψηλοτέρα ποσοστά διαβήτη 2, καρδιακής προσβολής και καρκίνου.

Επίσκεψη Κυριάκου Μητσοτάκη στο ΚΑΤ