Δυο δεκαετίες μετά την ανακάλυψη των επιστημόνων ότι η ασπιρίνη μπορεί ενδεχομένως να μειώσει τον κίνδυνο εμφάνισης καρκίνου στο παχύ έντερο, νέα έρευνα ανακάλυψε ότι ωφελεί σχεδόν αποκλειστικά ανθρώπους οι οποίοι φέρουν γονίδια που παράγουν υψηλά επίπεδα ενός ενζύμου. Οι άνθρωποι των οποίων το DNA παράγει χαμηλά επίπεδα του ενζύμου μετά βίας ωφελούνται, αναφέρουν οι επιστήμονες στο περιοδικό ‘’Science Translational Medicine.’’

Ο ερευνητής, Dr. Sanford Markowitz, του Case Western Reserve School of Medicine, στο Cleveland, δήλωσε ότι αν κάποιος έχει χαμηλά επίπεδα ενζύμου, η λήψη της ασπιρίνης για τη μείωση του κινδύνου για καρκίνο στο παχύ έντερο πιθανόν δεν βοηθά.

Ωστόσο, σε όσους έχουν υψηλά επίπεδα, ο συνδυασμός αυτών με τη λήψη ασπιρίνης φαίνεται πως αποτελεί κλειδί στη μετρήσιμη μείωση του κινδύνου για καρκίνου στο παχύ έντερο.

Ο εντοπισμός των ανθρώπων που μπορούν να μειώσουν τον κίνδυνο καρκίνου του παχέος εντέρου με τη λήψη ασπιρίνης είναι ιδιαίτερα σημαντικός, επειδή το φάρμακο φέρει σημαντικό κίνδυνο για έλκος και αιμορραγία στο πεπτικό σύστημα.

Το ένζυμο 15-PGDH, και η ασπιρίνη στοχεύουν τις προσταγλανδίνες. Τα συγκεκριμένα μόρια προάγουν την ανάπτυξη κυττάρων του παχέος εντέρου και της φλεγμονής. Και τα δυο αυξάνουν τον κίνδυνο καρκίνου.

Η ασπιρίνη καταστέλλει την παραγωγή προσταγλανδινών, ενώ και το ένζυμο μειώνει την παραγωγή τους. Το αποτέλεσμα είναι χαμηλότερα επίπεδα μορίων που προάγουν τον καρκίνο.

Ο ερευνητής Chan Dr. Andrew Chan, εξέτασε στοιχεία 127.865 συμμετεχόντων. Από αυτούς, 270 άνθρωποι έπασχαν από καρκίνο παχέος εντέρου. Εξετάστηκε η χρήση ασπιρίνης από τους συμμετέχοντες.

Στη συνέχεια, η ομάδα του Markowitz, καθόρισε τα επίπεδα γενετικού υλικού που παράγει το ένζυμο 15-PGDH στο παχύ έντερο των ασθενών.

Σε ανθρώπους των οποίων το DNA παράγει υψηλά επίπεδα του ενζύμου, η τακτική χρήση ασπιρίνης μείωσε τον κίνδυνο καρκίνου στο παχύ έντερο κατά το ήμισυ, και πιθανόν μέχρι τα δυο τρίτα. Σε ανθρώπους με χαμηλά επίπεδα, η χρήση ασπιρίνης μείωσε τον κίνδυνο μόνο κατά 10% και μπορεί ενδεχομένως και να τον αύξησε.

Περίπου ο μισός πληθυσμός των ΗΠΑ παράγει υψηλά επίπεδα του ενζύμου στο παχύ έντερο και ο μισός, χαμηλά επίπεδα. Ούτε εξέταση αίματος ούτε γενετική εξέταση είναι αξιόπιστες για το ένζυμο, δήλωσε ο Markowitz, αλλά τα επίπεδά του μπορούν να μετρηθούν μέσω βιοψίας στο παχύ έντερο.

Οι άνθρωποι που είναι περισσότερο πιθανό να ωφεληθούν από την ασπιρίνη όσον αφορά τον καρκίνο παχέος εντέρου είναι αυτοί με οικογενειακό ιστορικό της νόσου ή προσωπικό ιστορικό ορισμένων πολυπόδων και οι οπαίοι θα πρέπει να υποβληθούν σε κολονοσκόπηση ούτως η άλλως, σημείωσε ο Markowitz.

‘’Science Translational Medicine.’’