Πολλές στρατηγικές έχουν προσπαθήσει να αντιστρέψουν την κατάσταση, που φθάνει να προκαλεί τέτοια αδυναμία με αποτέλεσμα οι ασθενείς να μην μπορούν να αντέξουν σωτήριες θεραπείες, όμως καμία δεν είχε μεγάλη επιτυχία.

Στην ηλεκτρονική έκδοση του Nature, οι επιστήμονες με επικεφαλής τον Καθηγητή Κυτταρικής Βιολογίας στο Stanley J. Korsmeyer της Ιατρικής του Harvard, Bruce Spiegelman, ανέφεραν ότι πέτυχαν πρόληψη στα συμπτώματα καχεξίας σε ποντίκια με όγκους του πνεύμονα όταν τους δόθηκε αντίσωμα που σταματούσε την επίδραση της πρωτεΐνης PTHrP, που εκκρίνεται από τα κύτταρα του όγκου. Η PTHrP, που σημαίνει πρωτεϊνη σχετιζόμενη με την παραθυρεοειδή ορμόνης, είναι γνωστό ότι αποδεσμεύεται από πολλούς τύπους καρκινικών κυττάρων.

Οι επιστήμονες σημειώνουν ότι τα ευρήματά τους ήταν τα πρώτα που εξηγούν με λεπτομέρεια πώς η πρωτεϊνη αυτή ξεκινά μια διαδικασία θερμογένεσης στο λιπώδη ιστό, με αποτέλεσμα την ανθυγιεινή απώλεια βάρους. Διαπίστωσαν ότι η συγκεκριμένη πρωτείνη, διεγείρει τα καφέ λιποκύτταρα που είναι αναμεμειγμένα με τα λευκά λιποκύτταρα. Η διέγερση αυτή προκαλεί απώλεια λίπους, ακόμη κι όταν τα πειραματόζωα ήταν σε κατάσταση ηρεμίας.

Οι ερευνητές πραγματοποίησαν δύο πειράματα χρησιμοποιώντας ποντίκια με καρκίνο του πνεύμονα και καχεξία. Στο ένα χορήγησαν ένα πολυκλωνικό αντίσωμα που εξουδετερώνει ειδικά την PTHrP και κατάφεραν να εμποδίσουν τις απώλειες, όταν τα πειραματόζωα που δεν πήραν θεραπεία, απέκτησαν ήπια καχεξία. Στο δεύτερο πείραμα, η θεραπεία με το αντίσωμα, εμπόδισε την απώλεια μυικού ιστού, και βελτίωσε τη μυική λειτουργία, όταν τα πειραματόζωα που δεν πήραν θεραπεία, έχασαν μυικό ιστό δραστικά.
"Θα περίμενε κανείς, με βάση τα πρώτα πειράματα σε καλλιέργειες κυττάρων, ότι το κλείδωμα της πρωτείνης στα ποντίκια θα μειώσει την μετατροπή του λευκού λίπους σε καφέ. Μείναμε έκπληκτοι όμως που επηρέασε την απώλεια της μυϊκής μάζας και οδήγησε σε βελτίωση της υγείας", δήλωσε ο Spiegelman.

Η έρευνα επισημαίνει πως η PTHrP από μόνη της δεν προκαλεί μυϊκή απώλεια άμεσα, όμως ο αποκλεισμός της δραστικότητάς της, την εμποδίζει. Έτσι, ο ρόλος της PTHrP " σίγουρα δεν είναι όλη η απάντηση στο αίνιγμα της καχεξίας, αλλά μπορεί να είναι ένα απαραίτητο στοιχείο, μαζί με τους άλλους παράγοντες που συμμετέχουν», τόνισε ο Spiegelman.

Η συνεργάτις της μελέτης, Vickie Baracos από το Πανεπιστήμιο Αλμπέρτα στο Έντμοντον του Καναδά, παρείχε αίμα από 47 ασθενείς με καρκίνο του παχέος εντέρου ή πνεύμονα, που ταυτόχρονα είχαν καχεξία. Ο πρώτος συγγραφέας Serkan Kir από το εργαστήριο του Spiegelman, ειδικευόμενος στο Damon Runyon Cancer Research Foundation, διαπίστωσε αυξημένα επίπεδα PTHrP σε 17 από τους ασθενείς αυτούς. Είχαν σημαντικά χαμηλότερο μυικό ιστό και παρήγαν περισσότερη θερμική ενέργεια σε κατάσταση ηρεμίας από τους άλλους ασθενείς στην ομάδα.

Ενδέχεται να αποδειχθεί ότι ο μηχανισμός της PTHrP είναι υπεύθυνος για την καχεξία σε ένα υποσύνολο ασθενών με καρκίνο, αλλά όχι σε όλους, εκτίμησε ο Spiegelman και σημείωσε πως «πριν δοκιμαστεί το αντι- PTHrP αντίσωμα σε ανθρώπους, οι κλινικοί γιατροί πιθανότατα να ήθελαν να μάθουν αν η πρωτεΐνη αυτή είναι αυξημένη σε ορισμένες μορφές καρκίνου, ώστε να προσδιορίσουν ποιοί οι ασθενείς θα ήταν σωστοί υποψήφιοι για μια κλινική δοκιμή».

Οι ασθενείς με καρκίνο του ανώτερου γαστρεντερικού συστήματος και του παγκρέατος είναι πιθανότερο να αναπτύξουν καχεξία, η οποία επηρεάζει περίπου το 80% των ασθενών με καρκίνο τελικού σταδίου. Επί του παρόντος σε αυτούς τους ασθενείς χορηγούνται διεγερτικά της όρεξης και θρεπτικά συμπληρώματα, μαζί με φάρμακα που πιστεύεται ότι διέπουν τη διαδικασία εξασθένησης, όμως αυτή η θεραπεία έχει περιορισμένη επιτυχία.

Πανεπιστήμιο Χάρβαρντ