Η νομοθεσία για τον περιορισμό της έκθεσης των παιδιών σε υψηλά επίπεδα ζάχαρης και λίπους σε τρόφιμα και ποτά σε τηλεοπτικές διαφημίσεις, ξεκίνησε στη Μ. Βρετανία το 2007 και παρόμοια νομοθεσία εφαρμόζεται τελευταία και στην Ιρλανδία. Όμως δεν εφαρμόζεται στα τηλεοπτικά προγράμματα, αναφέρουν οι ερευνητές. 

Οι ερευνητές μελέτησαν τη συχνότητα και το είδος των τροφίμων και ποτών που παρουσιάζονται στην τηλεόραση μεταξύ 6 π.μ. – 5 μ.μ. από Δευτέρα ως Παρασκευή στο BBC και RTE το 2010. 

Καταγράφηκαν νύξεις για ένα σύνολο 1.155 τροφίμων και ποτών σε 82,5 ώρες προγράμματος, αντιπροσωπεύοντας 4,8% του συνολικού υλικού εκπομπής, και κατά μέσο όρο 13,2 δευτερόλεπτα για κάθε νύξη. Το 40% του περιεχομένου προερχόταν από τις Ηνωμένες Πολιτείες.

Τα γλυκά σνακ (13,3%) ήταν το πιο σύνηθες ερέθισμα των τροφίμων, ακολουθουσαν τα είδη ζαχαροπλαστικής / καραμέλα (11,4%). Από τα ποτά, το τσάι και ο καφές ήταν τα συχνότερα με ποσοστό 13,5% και ακολουθούσαν τα ζαχαρούχα ποτά (13%). 

Τα ανθυγιεινά τρόφιμα ήταν περίπου τα μισά τρόφιμα που διαφημίζονταν (47,5%), ενώ τα ζαχαρούχα ποτά το 25% των ποτών. 

Και ο συνηθέστερος χαρακτηρισμός για αυτά, σε ποσοστό 95%, ήταν «καλούδια». 

Η παρουσίαση των προϊόντων γινόταν με θετικό τρόπο για τη μία στις τρεις περιπτώσεις (32,6%), αρνητικά σχεδόν μία στις πέντε περιπτώσεις (19,8%), και ουδέτερα σε περίπου το μισό των περιπτώσεων (47,5%).

Η παρότρυνση για χρήση των προϊόντων ήταν κατά 25,2% για λόγους γιορτής ή κοινωνικούς και η πείνα ή δίψα, άλλο ένα 25%. Μόνο το 2% των παρουσιάσεων σχετίζονταν με την υγεία.

Πάνω από το 90% των χαρακτήρων που παρουσίαζαν τα τρόφιμα, δεν ήταν υπέρβαροι, παρά την κατανάλωση ανθυγιεινών προϊόντων.
Μια άμεση σύγκριση μεταξύ του προγράμματος της Μ. Βρετανίας και της Ιρλανδίας σε 27,5 ώρες εκπομπής, έδειξε ότι τα συνθήματα τροφίμων / ποτών ήταν πιο συχνά στο BBC, με 2,3 ώρες συνολικά, έναντι 45,6 λεπτά για το RTE.

Οι συγγραφείς επισημαίνουν ότι ενώ υπάρχει σαφής σύνδεση μεταξύ της έκθεσης σε διαφημίσεις ανθυγιεινών τροφίμων και την κατανάλωση τους από μικρά παιδιά, η επίπτωση των ανθυγιεινών τροφίμων / ποτών σε προγράμματα που απευθύνονται σε παιδιά, δεν είναι σαφής.

Όμως επισημαίνουν ότι «το φαγητό και το ποτό είναι συνήθεις δραστηριότητες του προγράμματος ενός παιδιού, και εμφανίζονται τα ανθυγιεινά τρόφιμα και ποτά εξίσου συνηθισμένα, συχνά με προτροπή κατανάλωσής τους, όπου σπάνια προβάλλονται οι αρνητικές επιπτώσεις»

Και επέστησαν την προσοχή σε γονείς, πολιτικούς, και γιατρούς, τονίζοντας πως πρέπει να αντισταθμίζεται το περιεχόμενο αυτό, από προγράμματα που θα παρουσιάζουν θετικά την εικόνα των υγιεινών τροφίμων και συμπεριφορών.

Πηγές:
Archives of Disease in Childhood

Ειδήσεις υγείας σήμερα
Θα κινηθεί νομικά ο Γ. Καλλιάνος για τον θάνατο του πατέρα του - Επιρρίπτει ευθύνες σε γιατρούς
ECDC: Κρούσματα λιστερίωσης απο καπνιστό σολομό σε τρεις χώρες
Οπιοειδή στην εγκυμοσύνη: Καμία σύνδεση με ψυχιατρικές επιπτώσεις στα παιδιά [μελέτη]