Ερευνητές στο Πανεπιστήμιο Queen’s του Belfast έχουν κάνει μια σημαντική ανακάλυψη που μπορεί να βοηθήσει τους ασθενείς με καρκίνο του εντέρου.

Η Δρ. Sandra van Schaeybroeck και η ομάδα της ανακάλυψαν πώς δύο γονίδια κάνουν τον καρκίνο του εντέρου ανθεκτικό στις θεραπείες κατά της νόσου. Η έρευνα, η οποία χρηματοδοτήθηκε από το ίδρυμα Cancer Research UK, δημοσιεύεται αυτό το μήνα στο περιοδικό Cell.

Η δραστηριότητα των δύο γονιδίων, που ονομάζονται MEK και MET, αποκαλύφθηκε όταν οι ερευνητές εξέτασαν όλα τα διαφορετικά μονοπάτια και τις αλληλεπιδράσεις που συμβαίνουν στα κύτταρα του καρκίνου του εντέρου.

Η Van Schaeybroeck και η ομάδα της βρήκαν ότι ο καρκίνος του εντέρου «ανοίγει» ένα μηχανισμό επιβίωσης όταν δέχεται τη θεραπεία που στοχεύει τα ελαττωματικά γονίδια ΜΕΚ. Αλλά, όταν οι ερευνητές πρόσθεσαν φάρμακα που επίσης μπλοκάρουν το γονίδιο ΜΕΤ, τα καρκινικά κύτταρα του εντέρου πέθαναν.

Η ομάδα δοκιμάζει τώρα μια νέα προσέγγιση με στόχο τα δύο γονίδια στην πιο επιθετική μορφή καρκίνου του εντέρου σε μια κλινική δοκιμή χρηματοδότούμενη από την Ευρωπαϊκή Επιτροπή με επικεφαλής την Van Schaeybroeck.

Επί του παρόντος, πάνω από 40.000 άνθρωποι διαγνώσκονται με καρκίνο του εντέρου στο Ηνωμένο Βασίλειο κάθε χρόνο και πάνω από 16.000 ασθενείς πεθαίνουν από τη νόσο. Περισσότεροι από τους μισούς ασθενείς αναπτύσσουν την επιθετική μορφή της νόσου, η οποία δεν ανταποκρίνεται στην καθιερωμένη θεραπεία, με αποτέλεσμα η πενταετής επιβίωση σε αυτή την ομάδα ασθενών, να είναι λιγότερο από 5%.

Η Van Schaeybroeck, από το Κέντρο Έρευνας για τον Καρκίνο και Κυτταρικής Βιολογίας (CCRCB) στο Πανεπιστήμιο Queen’s του Belfast, δήλωσε: «Ανακαλύψαμε πως τα δύο βασικά γονίδια συμβάλλουν στον επιθετικό καρκίνο του εντέρου. Η κατανόηση του πώς αυτοί εμπλέκονται στην ανάπτυξη της νόσου έθεσε τα θεμέλια για την ανάπτυξη μιας πιθανής νέας θεραπευτικής προσέγγισης για την ασθένεια αυτή."

Ο πρύτανης του Πανεπιστημίου Queen’s, Καθηγητής Patrick Johnston, δήλωσε: «Η κατανόηση των γονιδίων που προκαλούν καρκίνο του εντέρου αποτελεί βασικό στόχο της έρευνάς μας. Οι ανακαλύψεις μας γι΄αυτήν την θανάσιμη ασθένεια έχουν εντοπίσει μια νέα διαδρομή για κλινική εφαρμογή σε ασθενείς με καρκίνο. "
Η κλινική δοκιμή, η οποία ονομάζεται MErCuRICκαι αναμένεται να ξεκινήσει το Σεπτέμβριο, θα παρέχει εξατομικευμένη ιατρική σε Ευρωπαίους ασθενείς και ασθενείς της Βορείου Ιρλανδίας. Συνολικά, η πανευρωπαϊκή συλλογική προσπάθεια θα περιλάβει 13 ερευνητικές / κλινικές ομάδες από εννέα ευρωπαϊκές χώρες.

Queen’s University Belfast