Νέα έρευνα σε ανθρώπους που βρίσκονται σε κατάσταση φυτού υποδεικνύει ότι μπορεί να έχουν κάποιου βαθμού συνειδητότητα.

Γιατροί συνήθως θεωρούν για τους ασθενείς με εγκεφαλική βλάβη ότι δεν έχουν επίγνωση του περιβάλλοντος, αν και φαίνονται ξύπνιοι.
Ωστόσο, ορισμένες πρόσφατες έρευνες αμφισβητούν τη διάγνωση υποδεικνύοντας ότι ορισμένοι ασθενείς μπορεί ενδεχομένως να έχουν επίγνωση του τι συμβαίνει στο περιβάλλον τους αλλά να μην μπορούν να επικοινωνήσουν.

Ερευνητές του Cambridge University μελέτησαν 13 ασθενείς σε κατάσταση φυτού χαρτογραφώντας την ηλεκτρική δραστηριότητα των νεύρων τους χρησιμοποιώντας ηλεκτρόδια που εφαρμόστηκαν στο κεφάλι. Στη συνέχεια συνέκριναν τα δεδομένα με αυτά υγιών εθελοντών.

Ερευνητές ελπίζουν ότι η εργασία τους θα βοηθήσει στον εντοπισμό όσων έχουν πράγματι συνειδητότητα αλλά δεν μπορούν να επικοινωνήσουν.

Η έρευνα αποκάλυψε ότι 4 στους 13 ασθενείς είχαν ηλεκτρική υπογραφή παρόμοια- σε μεγάλο βαθμό- με αυτή των υγιών εθελοντών.
Ο ερευνητής, Dr Srivas Chennu, δήλωσε ότι αυτό υποδεικνύει ότι ορισμένα από τα δίκτυα του εγκεφάλου που στηρίζουν τη συνειδητότητα σε υγιείς ενήλικες μπορεί ενδεχομένως να διατηρούνται καλά σε ανθρώπους που βρίσκονται σε κατάσταση φυτού.

Στο δεύτερο στάδιο του πειράματος, επιστήμονες κανόνισαν να υποβληθούν οι 4 ασθενείς σε μαγνητική τομογραφία εγκεφάλου, ενώ τους ζητήθηκε να φανταστούν ότι παίζουν τένις.

Προηγούμενες έρευνες έδειξαν ότι η περιοχή του εγκεφάλου που συνδέεται με το σχεδιασμό της κίνησης φωτιζόταν όταν ορισμένοι άνθρωποι σε κατάσταση φυτού έκαναν την εργασία.

Η ερευνητική ομάδα παρατήρησε ότι 3 από τους ασθενείς είχαν παρόμοια αποτελέσματα, υποδεικνύοντας ότι έχουν αρκετή συνειδητότητα ώστε να καταλαβαίνουν μια διαταγή και να αποφασίζουν να την ακολουθήσουν.

Ο ερευνητής πρόσθεσε ότι αυτού του είδους η πληροφορία θα μπορούσε να είναι βοηθητική για οικογένειες και γιατρούς που φροντίζουν έναν ασθενή.

Η έρευνα δημοσιεύεται στο περιοδικό ‘’PLoS Computational Biology.’’