Ο χαρακτηριστικός ήχος που προέρχεται από το τράβηγμα των δαχτύλων δημιουργείται, σύμφωνα με μια μελέτη, από το σχηματισμό μιας κοιλότητας (φυσαλίδας γεμάτη αέριο) στην άρθρωση.

Στη μελέτη, η ομάδα με επικεφαλής τον Greg Kawchuk, του University of Alberta στο Edmonton του Καναδά, εξετάστηκε σε μαγνητική τομογραφία η βασική άρθρωση του δακτύλου ενός άνδρα. Οι ερευνητές θα παρουσιάσουν τα αποτελέσματά τους στην περιοδικό “PLOS ONE”.

Μερικοί άνθρωποι προκαλούν θόρυβο στις αρθρώσεις τους όταν τραβούν χωριστά τα δάχτυλά τους. Επί του παρόντος, δεν υπάρχει πάντως καμία ένδειξη για το αν αυτό το φαινόμενο είναι καλό ή κακό για τις αρθρώσεις. «Μέχρι στιγμής δεν μπόρεσε κάποιος να αποδείξει αν αυτό το τράβηγμα είναι μακροπρόθεσμα επιβλαβές για την υγεία,» λέει ο καθηγητής Jörg van Schoonhoven της Χειρουργικής Κλινικής Χεριού Rhön στο Bad Neustadt του Saale. Για μεγάλο χρονικό διάστημα, υπήρχαν διάφορες θεωρίες αναφορικά με το από πού προέρχεται ο ήχος αυτός στο δάχτυλο.

Μερικοί επιστήμονες υπέθεσαν ότι προκαλείται από σκάσιμο της κύστης στη σχισμή της άρθρωσης. Άλλοι ερευνητές θεώρησαν ότι προκύπτει από την ανάκρουση των συνδέσμων. Μια άλλη εξήγηση για την προέλευση του θορύβου είναι η λεγόμενη Tribonucleation: Πρόκειται για έναν μηχανισμό με τον οποίο προκαλούνται φυσαλίδες στα υγρά.

Μέχρι στιγμής πάντως δεν υπήρξε καμία πειραματική απόδειξη για να επιβεβαιωθούν οι θεωρίες αυτές. Για τη μελέτη, οι ερευνητές χρειάστηκαν έναν άνθρωπο που να μπορεί να προκαλεί θόρυβο στις βασικές αρθρώσεις των δακτύλων του. Αυτές οι αρθρώσεις συνδέουν τα οστά του μετακαρπίου με τα βασικά άκρα των δακτύλων. Στο πείραμα, οι ερευνητές εξέτασαν μεμονωμένα κάθε δάκτυλο του ατόμου σε ειδική μαγνητική τομογραφία, προσπαθώντας να συλλάβουν την παραμικρή κίνηση.

Στη συνέχεια, το δάχτυλο στερεώθηκε σε έναν τύπου σωλήνα, ο οποίος συνδέθηκε στο άλλο άκρο του με ένα καλώδιο. Το καλώδιο τραβήχτηκε τόσο ώστε να προκαλέσει θόρυβο στο δάχτυλο. Η όλη διαδικασία απεικονίστηκε στον μαγνητικό τομογράφο. Στις εικόνες λίγο πριν το θόρυβο φάνηκε μία κοιλότητα.

Οι ερευνητές συμπεραίνουν ότι στην άρθρωση συμβαίνει ότι με τις φυσαλίδες στην επιφάνεια του ρευστού. «Είναι σαν να σχηματίζεται ξαφνικά ένα κενό,» λέει χαρακτηριστικά ο Kawchuk όσον αφορά τη μελέτη. «Αν χωριστούν ξαφνικά οι επιφάνειες των αρθρώσεων, δεν υπάρχει υγρό που να μπορεί να γεμίσει τον αυξανόμενο όγκο τους». Έτσι σχηματίζεται η κοιλότητα. Και μέσα από αυτή την διαδικασία, παράγεται ο θόρυβος.

“PLOS ONE”.