Η έρευνα που δημοσιεύεται στο περιοδικό «Current Biology» επιβεβαιώνει οριστικά ότι η δουλειά σε νυχτερινή βάρδια βλάπτει την υγεία λένε οι ερευνητές. Και προειδοποιούν τις γυναίκες με οικογενειακό ιστορικό καρκίνο του μαστού να μην δουλεύουν ποτέ σε κυλιόμενες βάρδιες.
Η έρευνα έδειξε ακόμα ότι τα ζώα που κοιμόντουσαν πάρα πολύ αργά το βράδυ, ζύγιζαν 20% περισσότερο από άλλα ζώα που κοιμόντουσαν φυσιολογικά, παρότι όλα έτρωγαν το ίδιο φαγητό και στην ίδια ποσότητα.

Ανάλογα ευρήματα σε ό,τι αφορά τον καρκίνο και την παχυσαρκία έχουν παρατηρηθεί σε εργαζόμενες σε κυλιόμενες βάρδιες και αεροσυνοδούς.
Οι επιστήμονες πιστεύουν ότι τα προβλήματα αυτά φείλονται στη διαταραχή του βιολογικού ρολογιού - ίσως σε συνδυασμό με ατομικούς παράγοντες, όπως το επίπεδο της σωματικής δραστηριότητας, η κοινωνική τάξη ή τα επίπεδα βιταμίνης D.

Στη νέα έρευνα οι επιστήμονες χρησιμοποίησαν γενετικά τροποποιημένα ποντίκια που είχαν την τάση να παρουσιάζουν καρκίνο του μαστού - συνήθως μετά την 50η εβδομάδα της ζωής τους.

Τα ζώα που επί ένα χρόνο κοιμόντουσαν 12 ώρες την εβδομάδα αργότερα από το φυσιολογικό, παρουσίασαν καρκίνο οκτώ εβδομάδες νωρίτερα από το αναμενόμενο. Σε ανθρώπινους χρόνους αυτό σημαίνει ότι μία γυναίκα που κοιμάται ακανόνιστα, κινδυνεύει να παρουσιάσει καρκίνο του μαστού 5 χρόνια νωρίτερα από το μέσο όρο.

Σε ό,τι αφορά το περιττό βάρος, η διαφορά που παρατηρήθηκε στα ποντίκια ισοδυναμεί με 10 κιλά περισσότερα στις γυναίκες.
«Αν μια γυναίκα έχει κληρονομικότητα στον καρκίνο του μαστού, θα της συνιστούσα να μην δουλέψει ως αεροσυνοδός ή σε κυλιόμενες βάρδιες» είπε ο ερευνητής Gijsbetus van der Horst από το Erasmus University Medical Centre στην Ολλανδία.

'Current Biology'