Ερευνητές ανακάλυψαν ότι μια πρωτεΐνη που συχνά βρίσκεται σε σταγονίδια λίπους εντός των κυττάρων μπορεί να συμβάλλει σε πιο αποτελεσματική και υγιεινή διάσπαση του λίπους.

Τα ευρήματα θα μπορούσαν να έχουν σημαντικές εφαρμογές στην ανάπτυξη νέων τρόπων αντιμετώπισης της παχυσαρκίας και του διαβήτη τύπου 2, δήλωσε ο ερευνητής Perry Bickel, του University of Texas Southwestern Medical Centre, στις ΗΠΑ.
Η έρευνα, που δημοσιεύτηκε στο περιοδικό Nature Communications, περιγράφει νέο ρόλο για την πρωτεΐνη Perilipin 5, στον πυρήνα του κυττάρου, ως ρυθμιστή του μεταβολισμού του λίπους.

Σε παχύσαρκους ανθρώπους και τρωκτικά, το επιπλέον λίπος μπορεί να συσσωρευτεί σε ιστούς που δεν είναι εξειδικευμένοι για την αποθήκευσή του, όπως οι σκελετικοί μύες, η καρδιά και το ήπαρ. Αυτή η συσσώρευση μπορεί να οδηγήσει σε δυσλειτουργία αυτών των ιστών.

Η προσπάθεια διάσπασης μεγάλων ποσοτήτων λίπους μπορεί να υπερφορτώσει το μεταβολικό σύστημα του οργανισμού πλημμυρίζοντας τα μικροσκοπικά κυτταρικά μιτοχόνδρια, των οποίων η δουλειά είναι να μετατρέπουν το λίπος σε καύσιμα για εργασία ή ζέστη, εξήγησε ο ερευνητής.

Ο Bickel πρόσθεσε ότι αν υπερφορτώνουμε το εργοστάσιο με καύσιμα τότε δεν εργάζεται καλά.
Τα κύτταρα στη συνέχεια μένουν με ένα μείγμα μερικώς κατεργασμένων λιπών που μπορεί να είναι τοξικά για τα μιτοχόνδρια και να οδηγήσουν σε αντίσταση στην ινσουλίνη που παρατηρείται στον διαβήτη τύπου 2.

Αθλητές αντοχής φάνηκε να έχουν υψηλότερα επίπεδα Perilipin 5, και το νέο εύρημα μπορεί ενδεχομένως να εξηγεί γιατί τέτοιοι αθλητές μπορούν να εκμεταλλευτούν το αυξημένο αποθηκευμένο λίπος για την ενίσχυση της άσκησης, ενώ αποφεύγεται η τοξικότητα του αυξημένου μυϊκού λίπους.

Σε πειράματα με καλλιεργημένα κύτταρα και ποντικούς, οι ερευνητές ανακάλυψαν ότι όταν τα κύτταρα διεγείρονται ώστε να απελευθερώνουν λίπος που αποθηκεύτηκε σε σταγονίδια λίπους, η πρωτεΐνη Perilipin 5 μπορεί να αφήσει την επιφάνεια των σταγονιδίων και να μετακινηθεί στον κυτταρικό πυρήνα, όπου συνεργάζεται με άλλη πρωτεΐνη και ενθαρρύνει τη δημιουργία επιπλέον και πιο αποτελεσματικών μιτοχονδρίων.

Με αυτό τον τρόπο η Perilipin 5 βοηθά να ταιριάξει η μιτοχονδριακή ικανότητα για την καύση λίπους με το λίπος που υπάρχει στο κύτταρο.

Nature Communications.