Η εξέλιξη του ανθρώπινου είδους μέχρι τη βάδιση με τα δύο άκρα μπορεί πλέον να ανιχνευτεί, χρησιμοποιώντας ένα χαρακτηριστικό του κρανίου.

Πρόκειται για μία θεωρία η οποία είχε διατυπωθεί και παλαιότερα, αλλά επιβεβαιώθηκε τώρα από ερευνητές του Πανεπιστημίου του Τέξας.

Σε σύγκριση με άλλα πρωτεύοντα, η μεγάλη οπή στη βάση του ανθρώπινου κρανίου από όπου διέρχεται ο νωτιαίος μυελός, που είναι γνωστή ως το ινιακό τρήμα, μετατοπίζεται προς τα εμπρός.

Πολλοί επιστήμονες αποδίδουν αυτή τη διαφοροποίηση στην εξέλιξη της δίποδης βάδισης και την ανάγκη εξισορρόπησης του κεφαλιού απευθείας στην κορυφή της σπονδυλικής στήλης.

Η επιβεβαίωση αυτής της σχέσης παρέχει ένα άλλο εργαλείο για τους ερευνητές: να καθορίσουν εάν ένα απολίθωμα ανθρωποειδούς περπατούσε σε όρθια θέση σαν τους ανθρώπους ή στα τέσσερα, όπως οι μεγάλοι πίθηκοι.

Η επιστημονική διαμάχη για το θέμα ξεκίνησε το 1925, όταν ο Raymond Dart είχε περιγράψει τη διαφορά αυτή σε ένα απολίθωμα παιδικού κρανίου ηλικίας 2,8 εκατομμυρίων ετών, γνωστό ως το παιδί Taung. Επρόκειτο για το είδος Australopithecus africanus.

Μία παρόμοια μελέτη που δημοσιεύθηκε πέρυσι από τον Aidan Ruth και τους συνεργάτες του, συνέχισε να ξεσηκώσει διαμάχη.

Μελέτη

Ωστόσο, σε μια μελέτη που δημοσιεύθηκε στο περιοδικό Journal of Human Evolution, από τον Gabrielle Russo, επίκουρο καθηγητή και τον ανθρωπολόγο Chris Kirk, έδειξε ότι η μετατόπιση του ινιακού τρήματος παρατηρείται στον άνθρωπο, στους δίποδες συγγενείς του και στα δίποδα θηλαστικά γενικότερα.

Σε αυτή τη μελέτη, οι Russo και Kirk επεκτάθηκαν σε προηγούμενη έρευνά τους (που δημοσιεύτηκε στο ίδιο περιοδικό το 2013), η οποία βασίστηκε στη χρήση νέων μεθόδων για την ποσοτικοποίηση των πτυχών του τρήματος.

Για να διερευνήσουν τη θεωρία τους, οι δύο ερευνητές προέβησαν σε σύγκριση 77 θηλαστικών, συμπεριλαμβανομένων μαρσιποφόρων, τρωκτικών και πρωτευόντων. Τα ευρήματά τους δείχνουν ότι δίποδα θηλαστικά όπως οι άνθρωποι και τα καγκουρό, έχουν μια προτεταμένα θέση στο ινιακό τρήμα σε σχέση με τα τετράποδα.

Μετατόπιση

"Έχουμε τώρα δείξει ότι το ινιακό τρήμα έχει μετατοπιστεί προς τα εμπρός με τη χρήση πολλαπλών μετρήσεων από το κρανίο, τα οποία πιστεύω ότι είναι πειστικές αποδείξεις ότι πρόκειται για ένα υπαρκτό φαινόμενο”, σχολίασε ο Russo.

Η μελέτη εντοπίζει συγκεκριμένες μετρήσεις που μπορούν να εφαρμοστούν για την μελλοντική έρευνα προκειμένου να χαρτογραφήσει την εξέλιξη της δίποδης βάδισης.

“Οι άλλοι ερευνητές θα πρέπει να αισθάνονται σίγουροι για τη χρήση των δεδομένων μας, προκειμένου να ερμηνεύσουν τα ανθρώπινα απολιθώματα”, τόνισε ο Russo.

Journal of Human Evolution