Ερευνητές εντόπισαν γονίδιο που παίζει κεντρικό ρόλο στην ένταση ή στη μείωση τους στρες με βάση το επίπεδο δραστηριότητάς του. Η εξέλιξη μπορεί ενδεχομένως να οδηγήσει σε στοχευμένες θεραπείες για την κατάθλιψη.

Έρευνα που δημοσιεύτηκε στο Journal of Neuroscience, είναι η πρώτη που δείχνει με λεπτομέρεια πώς το γονίδιο Slc6a15, δρα σε είδος νευρώνος που παίζει σημαντικό ρόλο στην κατάθλιψη. Ανακαλύφθηκε σχέση σε ζώα και σε ανθρώπους.

Η Mary Kay Lobo, του University of Maryland School of Medicine, δήλωσε ότι η έρευνα ρίχνει φως στο πώς επίπεδα γονιδίου σε αυτούς τους νευρώνες επηρεάζουν τη διάθεση.

Η ερευνήτρια δήλωσε ότι η έρευνα υποδεικνύει ότι άνθρωποι με αλλαγμένα επίπεδα του γονιδίου σε ορισμένες περιοχές του εγκεφάλου μπορεί ενδεχομένως να έχουν πολύ υψηλότερο κίνδυνο για κατάθλιψη και άλλες συναισθηματικές διαταραχές σχετικών με το στρες.

Οι ερευνητές εστίασαν σε περιοχή του εγκεφάλου που ονομάζεται επικλινής πυρήνας η οποία παίζει κεντρικό ρόλο στο κύκλωμα ανταμοιβής. Στην κατάθλιψη η διασκέδαση επιτυγχάνεται δύσκολα ή καθόλου (ανηδονία).

Οι ερευνητές εστίασαν σε υποομάδα νευρώνων στον επικλινή πυρήνα, τους D2, οι οποίοι ανταποκρίνονται στη ντοπαμίνη, που παίζει σημαντικό ρόλο στο κύκλωμα ανταμοιβής.

Μελέτησαν ποντικούς ευάλωτους στην κατάθλιψη, οι οποίοι όταν υποβάλλονται σε κοινωνικό στρες τείνουν να αποσύρονται και εμφανίζουν συμπεριφορά που δείχνει κατάθλιψη.

Η Lobo ανακάλυψε ότι όταν τα ζώα υπέφεραν από χρόνιο κοινωνικό στρες τα επίπεδα του γονιδίου Slc6a15 στους νευρώνες D2 του επικλινούς πυρήνα μειώθηκαν.

Οι ερευνητές επίσης μελέτησαν ποντικούς στους οποίους το γονίδιο είχε μειωθεί σε νευρώνες D2. Όταν υποβλήθηκαν σε στρες εμφάνισαν επίσης σημάδια κατάθλιψης.

Όταν οι ερευνητές ενίσχυσαν τα επίπεδα Slc6a15 σε νευρώνες D2 οι ποντικοί έδειξαν αντοχή στο στρες.

Στη συνέχεια, η Lobo εστίασε στον εγκέφαλο ανθρώπων με ιστορικό μείζονος κατάθλιψης που είχαν αποπειραθεί να αυτοκτονήσουν. Στον επικλινή πυρήνα, το γονίδιο είχε μειωθεί.

Αυτό δείχνει ότι η σχέση μεταξύ γονιδίου και συμπεριφορά εκτείνεται από τους ποντικούς στους ανθρώπους.

Δεν είναι σαφές πώς το Slc6a15 δρα στον εγκέφαλο. Μπορεί ενδεχομένως να δρα αλλάζοντας τα επίπεδα των νευροδιαβιβαστών στον εγκέφαλο-θεωρία για την οποία υπάρχουν ενδείξεις από άλλες έρευνες.

Journal of Neuroscience.