Η καφεΐνη ενδεχομένως μπορεί να βοηθήσει ασθενείς να ξυπνήσουν μετά από γενική αναισθησία, υποδεικνύει έρευνα σε ζώα.

Χορηγήθηκε σε ενήλικους ποντικούς 3% συγκέντρωση γενικού αναισθητικού για μια ώρα, ώστε να μιμηθεί την επίδραση σύντομης χειρουργικής επέμβασης.

Στα τελευταία 10 λεπτά έκθεσης σε αναισθησία έλαβαν ένεση είτε καφεΐνης είτε διαλύματος αλατιού (η ομάδα ελέγχου).

Το πείραμα επαναλήφθηκε 3 φορές με αυξανόμενα υψηλότερα επίπεδα καφεΐνης. Κάθε φορά, οι ποντικοί στην ομάδα καφεΐνης ξυπνούσαν γρηγορότερα από τους άλλους. Στην πιο υψηλή δόση, οι ποντικοί στην ομάδα της καφεΐνης ξυπνούσαν κατά 55% νωρίτερα από την ομάδα ελέγχου.

Οι ερευνητές δήλωσαν ότι η καφεΐνη φαίνεται να συντομεύει το χρόνο ανάρρωσης από αναισθησία με 2 τρόπους.

Η καφεΐνη ενισχύει τα επίπεδα της ουσίας  cAMP, η οποία ρυθμίζει την κυτταρική λειτουργία. Προηγούμενες έρευνες ανακάλυψαν ότι αύξηση στα επίπεδά της επιταχύνουν την ανάνηψη από γενική αναισθησία.

Η καφεΐνη δρα και ως ανταγωνιστής υποδοχέων αδενοσίνης. Η δραστηριότητα του νευρικού συστήματος επιβραδύνεται όταν η αδενοσίνη επικολλάται στους υποδοχείς της προκαλώντας υπνηλία. Η καφεΐνη εμποδίζει την επικόλληση, σύμφωνα με τους ερευνητές.

Είναι σημαντικό να θυμόμαστε ότι ευρήματα σε έρευνες που πραγματοποιήθηκαν σε ζώα αποτυγχάνουν να αφορούν και τους ανθρώπους.

Η έρευνα δημοσιεύτηκε στη διαδικτυακή έκδοση του περιοδικού Journal of Neurophysiology.

Journal of Neurophysiology.