Η ανάπτυξη στρατηγικών συνεργασιών, η διασφάλιση προδιαγραφών ποιότητας, η αντιμετώπιση επιπλοκών και η διαχείριση των κινδύνων του ιατρικού τουρισμού, συζητήθηκαν κατά τη διάρκεια του τετραήμερου διεθνούς συνεδρίου που πραγματοποιήθηκε στην Αθήνα από 11-14 Μαρτίου.

Μεταξύ των ομιλητών, η διευθύντρια της Υγειονομικής Αρχής του Ντουμπάι δρ. Λέιλα Αλ Μαρζούκι, εστιάστηκε στην ανάγκη ρυθμιστικών κανόνων στον τομέα του ιατρικού τουρισμού, θέτοντας σε σχέση αλληλεπίδρασης τόσο τις ρυθμιστικές αρχές όσο και τους παρόχους για την ανάπτυξη του κλάδου, με κεντρικούς άξονες την διαφάνεια ως προς τα δικαιώματα των ασθενών και την αξιολόγηση των μονάδων υγείας, την ενίσχυση των ταλέντων με αξιολόγηση των ιατρικών υπηρεσιών που παρέχονται και την εγκατάσταση της εμπιστοσύνης μέσω ελέγχων πιστοποίησης.

Καθώς πέρυσι το Ντουμπάι δέχθηκε 170.000 ασθενείς στο πλαίσιο του ιατρικού τουρισμού, η κ. Αλ Μαρζούκι σημείωσε πως ο έλεγχος οδήγησε σε κλείσιμο ενός νοσοκομείου (4%), υποβάθμιση άλλων δύο (7%), δημιουργία 5 νέων νοσοκομείων (18%) και έγκριση των υπηρεσιών των υπολοίπων 20 νοσοκομείων (71%).

Σε ότι αφορά την ανάγκη σύναψης συμφωνιών συνεργασίας μεταξύ διεθνών παρόχων υπηρεσιών υγείας με τοπικούς φορείς, ο σύμβουλος μάνατζμεντ κ. Ανδρέας Ακάβαλος, αναφέρθηκε στους τρόπους χρηματοδότησης των επιχειρήσεων και τόνισε πως η σύμπραξη επιτρέπει και στις δύο πλευρές ανάπτυξη από την πρώτη στιγμή. Εκείνο όμως που πρέπει εξ’ αρχής να αποσαφηνιστεί είναι οι αρμοδιότητες των μερών της συμφωνίας, εκτός από την οικονομική συναλλαγή, ώστε να εξασφαλίζεται μια σχέση win-win. Διαφορετικά, η συμφωνία θα διαρκέσει «λιγότερο από ότι το διαζύγιο»... Και δυστυχώς, στην κατεύθυνση αυτή τείνει το 50-75% των συμφωνιών, εφόσον εκτός από την οικονομική συναλλαγή δεν έχει προσδιοριστεί ποιος έχει την αρμοδιότητα και ποιος την ευθύνη.

Από την πλευρά του, ο Ιδρυτής της κλινικής Συμμετρία Νίκος Μεταξωτός, αναφέρθηκε στη στρατηγική των επιχειρήσεων για ανάπτυξη του ιατρικού τουρισμού, τονίζοντας πως η διατήρηση των πελατών κατά 5% οδηγεί σε αύξηση των εσόδων κατά 25-30%. Υπογράμμισε ότι η σύσταση από έναν ικανοποιημένο ασθενή είναι η καλύτερη διαφήμιση, όμως παρατηρώντας πως πρόκειται για ασθενείς που επιστρέφουν στη χώρα τους, ανέφερε πως είναι σημαντικό να έχουν υποστήριξη μέσω διαδικτυακών δυνατοτήτων, προκειμένου να συνεχίσουν το πρόγραμμά τους.

Και κατέληξε, λέγοντας πως η επιτυχία στον ιατρικό τουρισμό απαιτεί σωστές συνεργασίες και συλλογική δουλειά εκτός από την παροχή εξαιρετικών ιατρικών υπηρεσιών. Έτσι χρειάζεται η επιχείριση να φαίνεται συνεχώς, κάτι που επιτυγχάνεται σημαντικά με τη χρήση των νέων μέσων του διαδικτύου.

Σημείωσε ακόμη, πως είναι καθοριστική η επιλογή ασθενών για την αποφυγή επιπλοκών, όπως επίσης και η ανάπτυξη τεχνικών που επιτρέπουν ταχύτατη ανάρρωση, δεδομένου ότι πρόκειται για τουρίστες οι οποίοι έρχονται να αντιμετωπίσουν και ένα πρόβλημα υγείας και όχι μόνον αυτό.

Στους κινδύνους επιπλοκών των ασθενών και τη διαχείρισή τους από τις μονάδες υγείας που δραστηριοποιούνται στον τομέα του ιατρικού τουρισμού, αναφέρθηκε από την πλευρά της η διευθύντρια της Temos Hellas κ. Αγγελική Κατσάπη.

Η κ. Κατσάπη τόνισε πως η διαχείριση κινδύνων αποτελεί μείζον ζήτημα τόσο για τις ιατρικές όσο και για τις τουριστικές επιχειρήσεις οι οποίες εισέρχονται στον αναπτυσσόμενο τομέα του Ιατρικού Τουρισμού. Μεγάλο μέρος αυτών σχετίζεται με την ασφάλεια των ασθενών και των παραμέτρων του εκάστοτε συστήματος Υγείας. Στατιστικά για την Ευρώπη, καταδεικνύουν πως το ποσοστό των ιατρικών λαθών και σφαλμάτων σχετιζόμενων με τη θεραπεία, κυμαίνεται στο 10% επιβαρύνοντας τα κόστη περίθαλψης (έως 3,2 εκατ. ημέρες νοσηλείας, 19 δις ευρώ) μη συνυπολογίζοντας το κόστος αποζημίωσης των ασθενών σε περιπτώσεις αμέλειας. Στην Ελλάδα, μόνον οι διεθνώς πιστοποιημένοι φορείς διαθέτουν οργανωμένο σύστημα διαχείρισης ασφάλειας ασθενών, ενώ εν γένει το Σύστημα στερείται σχετικών πρωτοκόλλων και καταγραφών.

ΑΝΝΑ ΠΑΠΑΔΟΜΑΡΚΑΚΗ