Για νέες περιπέτειες μιλά η αγορά μετά τις πρόσφατες εξαγγελίες της Γενικής Γραμματείας Εμπορίου και Προστασίας Καταναλωτού, ότι δηλαδή σύντομα θα τεθεί σε δημόσια διαβούλευση νομοσχέδιο, που στόχο θα έχει τον περιορισμό των Κρατικών Προμηθειών οι οποίες σήμερα ανέρχονται σε 18,5 δισ. ευρώ, κατά 3,7 δισ. ευρώ. Επιδίωξη του Υπουργείου δεν είναι μόνο η εξοικονόμηση του παραπάνω ποσού -το οποίο είναι γεγονός ότι θα μπορούσε να βοηθήσει σημαντικά στην εξυγίανση των δημοσιονομικών της χώρας και να ελαφρύνει πχ την εξωφρενική φορολόγηση που έχει κυριολεκτικά παγώσει την αγορά- αλλά να μειώσει την γραφειοκρατία και όλα τα δεινά που αυτή συνεπάγεται όπως σπατάλες, αδιαφάνεια, κλπ.

Δεν είναι η πρώτη φορά, δηλώνει στο Ιatronet, o Παύλος Αρναούτης, Πρόεδρος του Συνδέσμου Επιχειρήσεων Ιατρικών Βιοτεχνολογικών Προϊόντων (ΣΕΙΒ) και μέλος της Εκτελεστικής Επιτροπής της European Diagnostics Manufacturing Association, που μια κυβέρνηση εξαγγέλλει ένα φιλόδοξο σχέδιο εκτέλεσης του προγράμματος Δημοσίων Προμηθειών σε κεντρικό επίπεδο. Ειδικά, κατά τον ίδιο, για τις προμήθειες του ΕΣΥ είχαν γίνει αρκετές προσπάθειες «κεντρικοποίησης» των προμηθειών, είτε σε επίπεδο Γενικής Γραμματείας Εμπορίου, είτε Υγειονομικής Περιφέρειας. Τις περισσότερες φορές, όμως, συνεχίζει, οι διαγωνισμοί αυτοί ποτέ δεν ευδοκίμησαν, αλλά και αυτοί που «συμβασιοποιήθηκαν» δεν βοήθησαν ιδιαίτερα τους φορείς του ΕΣΥ, διότι τα Δημόσια Νοσοκομεία πετύχαιναν τελικά -λόγω του έντονου ανταγωνισμού του χώρο – στις διμερείς συμβάσεις που σύναπταν με τους προμηθευτές, καλύτερες τιμές.

Δυστυχώς, υποστηρίζει ο πρόεδρος του ΣΕΙΒ, το Κράτος λειτουργεί σαν να μην υπάρχει η συνέχειά του. "Τα διδάγματα από τις προηγούμενες αναρίθμητες αποτυχίες αλλά και τις ελάχιστες δυστυχώς επιτυχίες, τα παίρνει μαζί της η κάθε απερχόμενη πολιτική ηγεσία, αφήνοντας μια λευκή κόλλα χαρτί στην επόμενη, η οποία αρχίζει πάλι τους πειραματισμούς από την αρχή", καταλήγει ο ίδιος.

Σύμφωνα με τις εξαγγελίες της Γενικής Γραμματείας Εμπορίου και Προστασίας Καταναλωτού, η Επιτροπή Προμηθειών Υγείας (ΕΠΥ) θα είναι μια από τις τρεις κεντρικές Αρχές Αγορών. Είναι προφανές, επομένως, επισημαίνει ο Παύλος Αρναούτης, ότι όσα προέβλεπε ο ν. 3918/11, για τη δημιουργία Επιτροπής Προδιαγραφών, αναθεωρούνται. Στο πλαίσιο αυτό, συμπληρώνει "δεν θα πρέπει λοιπόν να μας εκπλήσσει η πρόσφατη Πράξη Νομοθετικού Περιεχομένου (ΦΕΚ Α’184) σύμφωνα με την οποία παρατάθηκε η λειτουργία της Επιτροπής Προμηθειών Υγείας (ΕΠΥ).

"Όπως δεν θα πρέπει επίσης να μας εκπλήσσει η 2η παράταση (ν.4354/15) – μέχρι τις 29 Φεβρουαρίου 2016- της ισχύος εφαρμογής του μέρους Β’ του ν. 4281/14 που έχει ψηφισθεί από το 2014, σχετικά με τους κανόνες σύναψης δημοσίων συμβάσεων, έργων, προμηθειών και υπηρεσιών. Ως αιτιολογία της αναβολής εφαρμογής, η Διοίκηση επικαλέστηκε «την επεξεργασία ενός νέου θεσμικού πλαισίου σύναψης δημοσίων συμβάσεων το οποίο θα κινείται στην κατεύθυνση της απλοποίησης των διοικητικών διαδικασιών, με άξονα τις αρχές της διαφάνειας και της χρηστής διοίκησης».

Παράγοντες της αγοράς αναφέρουν ότι η εξαγγελία δραστικού περιορισμού των Αναθετουσών Αρχών, που διενεργούν τους διαγωνισμούς μπορεί να είναι προς τη σωστή κατεύθυνση για ορισμένα προϊόντα και υπηρεσίες, αλλά η εφαρμογή του σε όλα τα προϊόντα, θα αποτύχει για άλλη μια φορά. Για τα Ιατροτεχνολογικά προϊόντα π.χ. Υγείας, που στην πλειοψηφία τους είναι εξειδικευμένα υλικά, με πολλές διαφορετικές εφαρμογές και χαρακτηριστικά, οποιαδήποτε προσπάθεια ομαδοποίησης και συγκεντροποίησης, μοιραία θα οδηγήσει σε «εξαφάνιση» ολόκληρων αναντικατάστατων κατηγοριών υλικών, αλλά και στην περαιτέρω υποβάθμιση της ποιότητος των προϊόντων, που προμηθεύεται το ΕΣΥ.

Σύμφωνα με την Ευρωπαϊκή Οδηγία 24/2014, η οποία ακόμη δεν έχει εναρμονισθεί με την Ελληνική νομοθεσία, θα πρέπει οι Αναθέτουσες Αρχές να προβαίνουν στην κατάτμηση των συμβάσεων ώστε να ενισχύεται η συμμετοχή ΜμΕ (άρθρο 46), αλλά και να προβαίνουν στη σύνταξη προδιαγραφών που να επιτρέπουν την ισόβαθμη πρόσβαση όλων των ενδιαφερομένων μερών (άρθρο 42). Η προκήρυξη σε κεντρικό επίπεδο, επισημαίνουν πηγές της αγοράς, δεν διευκολύνει ούτε τη συμμετοχή των ΜμΕ, ούτε την ισόβαθμη πρόσβαση όλων των ενδιαφερομένων.

Την ίδια στιγμή, οι προμηθευτές χαιρετίζουν τη διαφαινόμενη προσπάθεια μείωσης της γραφειοκρατίας και της σύντμησης των προθεσμιών. Ο περιορισμός όμως της προθεσμίας υποβολής των προσφορών, από 52 ημέρες ακόμη και σε 15 ημέρες, δεν θα λύσει το πρόβλημα. Πρέπει να μειωθεί ο χρόνος που οι Αναθέτουσες Αρχές χρειάζονται για τη συμβασιοποίηση, διότι είναι πολύ σύνηθες, οι Αρχές να μην καταφέρνουν την ολοκλήρωση των διαδικασιών κατακύρωσης μετά την παρέλευση 12 ή ακόμη και 24 μηνών.

Δέσποινα Καραγιαννοπούλου

 

Ειδήσεις υγείας σήμερα
Απάντηση Γεωργιάδη στις αιτιάσεις για την κάλυψη του Conference Cup από το νοσοκομείο "Ευαγγελισμός"
Κερδίζει την πατέντα για το εμβόλιο Covid η Moderna
Πρωτοβουλία του Ιατρικού Συλλόγου Πειραιά για την ένταξη 700 γιατρών στα ΚΕΠΑ