Διευκρινιστικές εγκυκλίους για την αποσαφήνιση συγκεκριμένων διατάξεων, θα χρειαστεί η Κοινή Υπουργική Απόφαση για το ιδιοκτησιακό των φαρμακείων, η οποία δημοσιοποιήθηκε την Παρασκευή.

Αυτό εκτιμά ο νομικός σύμβουλος του Πανελλήνιου Φαρμακευτικού Συλλόγου (ΠΦΣ) Ηλίας Δημητρέλλος (φωτό), αναλύοντας άρθρο προς άρθρο την ΚΥΑ.

Με την τροποποιητική ΚΥΑ διορθώνεται το σφάλμα και καταργείται η προηγούμενη πρόβλεψη αναφορικά με την χορήγηση αδειών ίδρυσης φαρμακείων σε επίπεδο Καλλικρατικών Δήμων.

Επανέρχονται οι διατάξεις της παρ. 3 του άρθρου 36 του Ν. 3918/2011 (ΦΕΚ Α΄ 31), σύμφωνα με τις οποίες καθορίζεται αναλογία ενός φαρμακείου ανά 1.000 κατοίκους, κατ’ αρχήν σε επίπεδο τοπικών κοινοτήτων και, όπου αυτές δεν υπάρχουν, σε επίπεδο δημοτικών κοινοτήτων ή δημοτικών ενοτήτων και, όπου δεν υπάρχουν τοπικές ή δημοτικές κοινότητες, ούτε δημοτικές ενότητες, σε επίπεδο δήμων, σύμφωνα με το άρθρο 2 του ν. 3852/2010 (ΦΕΚ 87 Α΄).

Επίσης, καθορίζονται τα κριτήρια βάσει των οποίων οι Περιφέρειες θα κάνουν δεκτές και θα αξιολογούν τις αιτήσεις των ενδιαφερομένων για την χορήγηση των αδειών ιδρύσεως φαρμακείου.

Αιτήσεις

Ανακύπτει, όμως, το ζήτημα ότι σύμφωνα με το άρθρο 217 του Ν. 4281/2014 (ΦΕΚ Α΄ 160), το οποίο δεν έχει καταργηθεί, ορίζεται ότι:

«Oι αιτήσεις για την άδεια ίδρυσης φαρμακείου υποβάλλονται ηλεκτρονικά από τον αιτούντα στην ηλεκτρονική διεύθυνση της Διεύθυνσης Δημόσιας Υγείας της Περιφερειακής Ενότητας, της έδρας του φαρμακείου. Σε περίπτωση αδυναμίας του αιτούντος να υποβάλει την αίτηση ηλεκτρονικά, η κατάθεση της τελευταίας γίνεται ιδιοχείρως από τον αιτούντα στη Διεύθυνση Δημόσιας Υγείας της Περιφερειακής Ενότητας, της έδρας του φαρμακείου.

Ο αιτών φαρμακοποιός οφείλει εντός μηνός από τη υποβολή της αίτησης να υποβάλει στην Διεύθυνση Δημόσιας Υγείας της Περιφερειακής Ενότητας της έδρας του φαρμακείου, ηλεκτρονικά ή σε περίπτωση αδυναμίας του ιδιοχείρως, τα προβλεπόμενα από το νόμο δικαιολογητικά. Σε διαφορετική περίπτωση η αίτηση παύει να έχει ισχύ.»

Συνεπώς θα χρειαστεί άμεσα διευκρινιστική εγκύκλιο από το υπουργείο Υγείας που να ορίζει τον ακριβή τρόπο υποβολής των αιτήσεων.

Αξιολόγηση

Κύριο χαρακτηριστικό των κριτηρίων για την χορήγηση των αδειών ιδρύσεως φαρμακείου είναι ότι οι αιτήσεις (τόσο των φαρμακοποιών, όσο των ιδιωτών μη φαρμακοποιών) αξιολογούνται πάντοτε μεταξύ φαρμακοποιών (ήτοι μεταξύ των αιτούντων φαρμακοποιών και των δηλωθέντων από τους ιδιώτες ως υπεύθυνων για τη λειτουργία του φαρμακείου, φαρμακοποιών), δυνάμει των κριτηρίων της παρ. 2 του άρθρου 3 του Ν. 1963/1991, γεγονός που έχει σε κάθε περίπτωση τη σημασία του.

Η παρ. 2 του άρθρου 3 του Ν. 1963/1991 έχει ως εξής: «2. Μεταξύ φαρμακοποιών, που επέδωσαν αίτηση για συγκεκριμένο "δήμο ή κοινότητα ή δημοτικό ή κοινοτικό διαμέρισμα, των δήμων και κοινοτήτων που συστάθηκαν με τις διατάξεις του άρθρου 1 του ν. 2539/1997 (ΦΕΚ 244 Α)" την ίδια ημέρα, προτιμάται κατά την εξής σειρά: α) Εκείνος, που δεν έχει άδεια ιδρύσεως και λειτουργίας φαρμακείου σε άλλο "δήμο ή κοινότητα ή δημοτικό ή κοινοτικό διαμέρισμα, των δήμων και κοινοτήτων που συστάθηκαν με τις διατάξεις του άρθρου 1 του ν. 2539/1997 (ΦΕΚ 244 Α)".

β) Εκείνος, που έχει αρχαιότερη άδεια εξασκήσεως του φαρμακευτικού επαγγέλματος κατά την έννοια των διατάξεων του σχετικού νόμου και ο οποίος δεν έχει λάβει προηγουμένως άλλη άδεια ιδρύσεως φαρμακείου.

γ) Εκείνος που προηγείται στη λήψη του πτυχίου της φαρμακευτικής σχολής του πανεπιστημίου και, σε περίπτωση συγχρόνου λήψεως του πτυχίου, εκείνος που έχει μεγαλύτερο βαθμό.

δ) Ο πολύτεκνος ή το τέκνο πολύτεκνης οικογένειας».

Κατάργηση

Έτσι σύμφωνα με την τροποποιητική ΚΥΑ ορίζεται ότι :

«7. Η παράγραφος 1 του άρθρου 3 του Ν. 1963/1991 (ΦΕΚ 138 Α΄) καταργείται. Οι αιτήσεις για απόκτηση άδειας ίδρυσης φαρμακείου υποβάλλονται σύμφωνα με τις διατάξεις του άρθρου 30, παράγραφος 1 του Ν. 4272/2014 (ΦΕΚ 145 Α΄) και κρίνονται συνολικά ως εξής:

α) Εάν συντρέχουν αιτήσεις φαρμακοποιών ή/και ιδιωτών μη φαρμακοποιών με αιτήσεις συνεταιρισμών φαρμακοποιών μελών της ΟΣΦΕ, προτιμώνται οι φαρμακοποιοί ή/και οι ιδιώτες μη φαρμακοποιοί που αξιολογούνται με τα αυτά κριτήρια κατά το επόμενο β΄ εδάφιο και έπονται οι συνεταιρισμοί.

β) Εάν συντρέχουν αιτήσεις φαρμακοποιών και ιδιωτών-μη φαρμακοποιών, η μεταξύ τους σειρά προτίμησης προκύπτει σύμφωνα με τα κριτήρια της παρ. 2 του άρθρου 3 του Ν. 1963/1991, τα οποία εφαρμόζονται μεταξύ των αιτούντων φαρμακοποιών και των δηλωθέντων από τους ιδιώτες ως υπεύθυνων για τη λειτουργία του φαρμακείου, φαρμακοποιών (ΦΕΚ Α΄138).

γ) Εάν συντρέχουν αιτήσεις περισσότερων του ενός φαρμακοποιών, ως προς τη μεταξύ τους σειρά προτίμησης εφαρμόζονται οι διατάξεις της παρ. 2 του άρθρου 3 του Ν. 1963/1991 (ΦΕΚ Α΄138).

δ) Εάν συντρέχουν αιτήσεις περισσότερων ιδιωτών, μη φαρμακοποιών, η μεταξύ τους σειρά καθορίζεται ανάλογα με τη σειρά προτίμησης των δηλωθέντων από αυτούς υπεύθυνων για τη λειτουργία του φαρμακείου φαρμακοποιών, για τους οποίους εφαρμόζονται επίσης οι διατάξεις της παρ. 2 του άρθρου 3 του Ν. 1963/1991 (ΦΕΚ Α΄138)».

Δ.Κ.

Ειδήσεις υγείας σήμερα
Καταγγελία Καλλιάνου για το σύστημα Υγείας - Η απάντηση Γεωργιάδη στον βουλευτή της ΝΔ
C. Rodseth: ‘’Κλειδί η συμμετοχή της βιομηχανίας στη διαδικασία της Κοινής Κλινικής αξιολόγησης για την επιτυχή εφαρμογή του νέου πλαισίου HTA’’
Σωματικά προβλήματα εμφανίζουν συχνά άνθρωποι με σχιζοφρένεια ή διπολική διαταραχή