Mε πλουσιοπάροχες εκπτώσεις είτε σε αξία είτε σε είδος, με δωρεάν μεταφορικά εντός Αθηνών ή με μειωμένο κόμιστρο για την επαρχία –αν το ποσό αγοράς ξεπερνά τα 30 ευρώ- προσπαθούν φαρμακοποιοί αλλά και βιομηχανίες να ανακόψουν τη «βουτιά» που εμφανίζουν τα φαρμακευτικά καλλυντικά στις πωλήσεις τους την τελευταία πενταετία.

Εκτιμάται ότι από το 2010 μέχρι και τα τέλη του 2015 η συγκεκριμένη αγορά έχασε σε τζίρο περίπου 40 εκατ. ευρώ από τα 220 εκατ. ευρώ που ήταν το 2009 (τιμές λιανικής). Στο πλαίσιο αυτό, καθοδικά κινείται και η μέση τιμή απόδειξης, που ενώ το 2009 ξεπερνούσε τα 15 ευρώ, σήμερα κινείται πέριξ των 10 ευρώ.

Παράγοντες της αγοράς αναφέρουν ότι παρά τις συνεχείς εκπτώσεις που φθάνουν έως και το 50% από τα φαρμακεία, ενώ αγγίζουν το 65% στα e-shop, η ζήτηση στα φαρμακευτικά καλλυντικά είναι σχεδόν ανύπαρκτη, ακόμη και αν το προϊόν συνοδεύεται από ακόμη ένα αντίστοιχο είδος δωρεάν. Γεγονός που οι ίδιοι κρίνουν απόλυτα φυσιολογικό υποστηρίζοντας, ότι ο μειωμένος οικογενειακός προϋπολογισμός, τα capital controls, η αύξηση της φορολογίας, η έντονη ανησυχία για το μέλλον της χώρας επιφέρουν «πάγωμα» στις αγορές και την καταναλωτική συμπεριφορά.

Στέλεχος από τον κλάδο της υγείας, μας αναφέρει χαρακτηριστικά, ότι ενώ προ κρίσης, η Ελληνίδα, που αποτελεί τη βασική καταναλώτρια των δερμοκαλλυντικών σκευασμάτων αγόραζε ολόκληρη σειρά προϊόντων, σήμερα περιορίζεται σε μία βασική κρέμα ημέρας ή το πολύ σε μία αντηλιακή κρέμα. Κατά την ίδια πηγή, τα πιο εξειδικευμένα προϊόντα –όπως ορός αναζωογόνησης- έχουν βγει προ πολλού από το «καλάθι» της Ελληνίδας.

Το μόνο θετικό, κατά την ίδια πηγή, είναι ότι μολονότι δίπλα στα φαρμακεία δημιουργήθηκαν τα τελευταία χρόνια και άλλα κανάλια διάθεσης δερμοκαλλυντικών προϊόντων –όπως είναι τα φαρμακεία μέσα σε πολυκαταστήματα ή που κάποιες αλυσίδες σούπερ μάρκετ τα έχουν εντάξει στην γκάμα των ειδών που διαχειρίζονται- παρατηρείται μία σταθερή μετακίνηση του καταναλωτή από τα πολυτελή καταστήματα καλλυντικών στο φαρμακείο, αναγνωρίζοντας ότι σε αυτό μπορεί να βρει υψηλής ποιότητας καλλυντικά- και μάλιστα σε πιο οικονομικές τιμές.

Σε επιχειρηματικό επίπεδο, θα λέγαμε ότι οι Έλληνες παίκτες είναι περισσότεροι από τις πολυεθνικές που δραστηριοποιούνται σε αυτή την αγορά. Φαρμακοποιοί υποστηρίζουν ότι οι σημαντικότερες ελληνικές εταιρείες που δραστηριοποιούνται στην κατηγορία των δερμοκαλλυντικών προϊόντων –βάσει και των πωλήσεων που κάνουν- είναι η Frezyderm, ο Κορρές, η Αpivita, η Power Health, ενώ στον αντίποδα βρίσκεται η Johnson & Johnson και η Εstee Lauder.

«Σφήνα» ανάμεσά τους είναι τα προϊόντα ιδιωτικής ετικέτας που έχουν αναπτύξει φαρμακεία - τα οποία εντάσσονται σε συνεταιριστικά σχήματα- και έχουν αυξήσει σημαντικά το μερίδιο αγοράς τους τα τελευταία χρόνια στηριζόμενα κατά βάση στη φθηνότερη έως και 50% τιμή τους έναντι των επωνύμων σημάτων της αγοράς.

Δέσποινα Καραγιαννοπούλου

Ειδήσεις υγείας σήμερα
Σύσταση για διακοπή των ινσουλινοεκκριτικών φαρμάκων πριν από την επέμβαση
19 Μαΐου 2024: Παγκόσμια Ημέρα Οικογενειακού Ιατρού
Επίσκεψη Κυριάκου Μητσοτάκη στο ΚΑΤ