Ρόλο συμπρωταγωνιστή δίπλα στα παραδοσιακά φαρμακεία διαδραματίζουν εδώ και καιρό οι μεγάλες αλυσίδες σούπερ μάρκετ στη διαχείριση των μη συνταγογραφούμενων φαρμάκων στο εξωτερικό.

Σύμφωνα με στοιχεία, όλοι πλέον οι μεγάλοι παίκτες του οργανωμένου λιανεμπορίου, σχηματίζοντας κοινοπρακτικά σχήματα ή και αυτόνομα, διευθύνουν τη δική τους αλυσίδα φαρμακείου.

Οι μεγάλες εκπτώσεις –λόγω των μαζικών αγορών που πραγματοποιούν- είτε σε είδος είτε σε τιμή, και οι έντονες διαφημιστικές καμπάνιες τους έχουν καταστεί βασικός πόλος έλξης των καταναλωτών μη συνταγογραφούμενων σκευασμάτων, που ως γνωστόν αποτελούν αυθόρμητη αγορά.

Οι σημαντικότερες κινήσεις που έχουν γίνει από την πλευρά του λιανεμπορίου, έτσι όπως αυτές καταγράφονται στην έρευνα της εταιρείας Stochasis είναι οι εξής:

  • H Galenica έχει ανοίξει 44 φαρμακεία μέσω κοινοπραξίας με την Coop κάτω από το όνομα Vitality Coop στην Ελβετία.
  • Στη Σουηδία, η Oriola-KD έχει συνάψει συνεργασία με την ΚF (Kooperativa Forbundet) με σκοπό τη δημιουργία αλυσίδας φαρμακείων με την επωνυμία Kronans Droghandel.
  • H αλυσίδα σούπερ μάρκετ ICA έχει ανοίξει shop in shop φαρμακεία με την επωνυμία ΙCA Cura. H εταιρεία έχει επίσης αγοράσει το «Αpotek Hjattat”- το μεγαλύτερο ιδιωτικό φαρμακείο της Σουηδίας.
  • Η Jeronimo Martins, εταιρεία λιανεμπορίου στην Πορτογαλία αναπτύσσει αλυσίδα φαρμακείων, την “Biedronkadiscount chain”, η οποία αποτελεί τη μεγαλύτερη στην Πολωνία με περισσότερα από 800 σημεία πώλησης.
  • Οι Coop Italia, Auchan, Leclerc και Carrefour έχουν δημιουργήσει ειδικούς χώρους «γωνιές» φαρμακείου, που λειτουργούν με την καθοδήγηση φαρμακοποιού σε υπεραγορές τους στην Ιταλία.
  • Όλες οι μεγάλες αλυσίδες σούπερ μάρκετ στο Ηνωμένο Βασίλειο λειτουργούν δίκτυα φαρμακείων (Tesco,Sainsbury, Morrison, Asda της Wal Mart και Waitrose).
  • H πιο μεγάλη αύξηση του μεριδίου των σούπερ μάρκετ έναντι των παραδοσιακών φαρμακείων εντοπίζεται στην αγορά της Αγγλίας, της Ελβετίας και της Σουηδίας, καθώς και σε χώρες της Κεντρικής και Ανατολικής Ευρώπης.

Η δυναμική αυτή είσοδος των λιανεμπόρων στην αγορά των Μη συνταγογραφούμενων φαρμάκων αποτελεί αναμφίβολα τη μεγαλύτερη απειλή και για τα ελληνικά φαρμακεία, καθώς η συγκεκριμένη κατηγορία σκευασμάτων αντιστοιχεί σε διπλάσιο ποσοστό τζίρου.

Εκτιμάται ότι το 73% των συνολικών πωλήσεων σε τιμές λιανικής, των φαρμάκων των φαρμακείων αφορούν αποζημιούμενα σκευάσματα (θετική λίστα). Το υπόλοιπο 27% περιλαμβάνει τα σκευάσματα της αρνητικής λίστας (58%) και τα Μη συνταγογραφούμενα σκευάσματα (42%). Ειδικότερα, οι πωλήσεις στα παραφάρμακα προέρχονται κατά σειρά από τα καλλυντικά και την στοματική υγιεινή σε ποσοστό 44%, από τα συμπληρώματα διατροφής σε ποσοστό 37%, από τα ορθοπεδικά κατά 9% και από τα λοιπά 10%.

 

Ειδήσεις υγείας σήμερα
Επίσκεψη Κυριάκου Μητσοτάκη στο ΚΑΤ
Συμβουλές αυτοφροντίδας που θα κάνουν τη διαφορά
Κ. Νταλούκας: Καθησυχαστικός για τα κρούσματα λοίμωξης από παρβοϊό