Ο περιβόητος μαθηματικός τύπος υπολογισμού των εκπτώσεων (rebates) στον ΕΟΠΥΥ και οι εννέα χώρες όπου πρέπει να κυκλοφορούν φάρμακα πριν μπουν στην ελληνική “θετική λίστα” περιλαμβάνονται στα άρθρα 87 έως 89 του πολυνομοσχεδίου.

Με το άρθρο 87 του πολυνομοσχεδίου ενοποιούνται σε μία εξίσωση οι υποχρεωτικές εκπτώσεις (rebates) τριμηνιαίου όγκου πωλήσεων τόσο των φαρμάκων από τα ιδιωτικά φαρμακεία, όσο και από τα φαρμακεία του ΕΟΠΥΥ.

Με την εφαρμογή του νέου αλγόριθμου, προκύπτει αύξηση της συνολικής αποδοτικότητας του συστήματος των rebates σε σχέση με τις υφιστάμενες κλίμακες (περίπου 100 εκατομμύρια ευρώ ετησίως), με αποτέλεσμα την τελική συγκράτηση του ύψους της σε ετήσιας υπέρβασης του προϋπολογισμού.

Οι κάτοχοι άδειας κυκλοφορίας υποχρεούνται κάθε τρίμηνο σε ποσό επιστροφής ίσο με το ποσοστό επί των συνολικών πωλήσεων του προηγούμενου τριμήνου όλων των συσκευασιών, περιεκτικοτήτων και μορφών του εκάστοτε φαρμάκου, σύμφωνα με έναν συγκεκριμένο τύπο, ο οποίος περιλαμβάνεται στο νομοσχέδιο.

Σύμφωνα με τον νομοθέτη, με τον συγκεκριμένο μαθηματικό τύπο διασφαλίζεται η προστασία των ασφαλισμένων από την αύξηση της συμμετοχής 50 – 50 για τη διαφορά λιανικής και ασφαλιστικής τιμής σε φάρμακα που δεν έχουν γενόσημα.

Προστατεύεται, επίσης, ο ΕΟΠΥΥ από τη διατήρηση του ποσού επιστροφής σε περίπτωση που χορηγούνται φάρμακα υψηλού κόστους από ιδιωτικά φαρμακεία.

Στο ίδιο άρθρο, προβλέπεται ειδική ρύθμιση για τα φάρμακα που εντάσσονται στη θετική λίστα αποζημίωσης. Πρόκειται για φάρμακα που διατηρούν μία ιδιαίτερα υψηλή τιμή, επιβαρύνοντας με ανάλογο τρόπο σημαντικά το κόστος αποζημίωσής τους από τα Ταμεία.

Στις παραγράφους 2 και 3 του άρθρου 87, προβλέπεται η δυνατότητα εφαρμογής “κλειστών” προϋπολογισμών και ανά γεωγραφική περιοχή, βάσει επιστημονικών κριτηρίων, όπου αυτό κρίνεται απαραίτητο.

Πρωτόκολλα

Προβλέπεται, επίσης, η σύνδεση της αποζημίωσης με τα πρωτόκολλα προϋποθέσεων συνταγογράφησης για τη μεγιστοποίηση του οφέλους των ασθενών, της παρεχόμενης φαρμακευτικής φροντίδας και την ορθολογικότερη κατανομή της φαρμακευτικής δαπάνης.

Στην παράγραφο 4 γίνεται λόγος στη διασύνδεση της Επιτροπής Θετικής Λίστας με την Επιτροπή Διαπραγμάτευσης, προκειμένου να δεδομένα που έχουν προκύψει από τη διαπραγμάτευση να γίνονται γνωστά και να ενσωματώνονται στην εισήγηση της Επιτροπής Θετικού Καταλόγου.

Στην παράγραφο 5 γίνεται αναφορά στον καθορισμό από την Επιτροπή Διαπραγμάτευσης άμεσης διαπραγμάτευσης με τη χρήση ηλεκτρονικών μέσων σε άμεσο χρόνο (real time).

Στο άρθρο 88 περιλαμβάνονται διατάξεις για την αύξηση του ποσοστού διείσδυσης των γενοσήμων φαρμάκων στην ελληνική αγορά, με την παροχή κινήτρων στα φαρμακεία.

Αξιολόγηση

Το άρθρο 89 καθορίζει νέα κριτήρια αξιολόγησης των φαρμάκων θετικού καταλόγου.

Τα κριτήρια αυτά περιλαμβάνουν – για πρώτη φορά στην Ελλάδα – συνδυαστική εφαρμογή εξωτερικών κριτηρίων και έναν μηχανισμό αξιολόγησης τεχνολογιών Υγείας για την ένταξη των φαρμάκων στον θετικό κατάλογο.

Τα φάρμακα πρέπει να αποζημιώνονται στα τουλάχιστον δύο τρίτα των χωρών – μελών της Ευρωπαϊκής Ένωσης, τα κράτη στα οποία κυκλοφορούν δεν μπορούν να είναι λιγότερα από εννέα και από τα κράτη που αποζημιώνουν το φάρμακο τουλάχιστον τα μισά περιλαμβάνονται στα εξής, που διαθέτουν μηχανισμό αξιολόγησης τεχνολογίας Υγείας:

Αυστρία, Βέλγιο, Μεγάλη Βρετανία, Γαλλία, Ισπανία, Ολλανδία, Πορτογαλία, Σουηδία και Φινλανδία.

Δημ.Κ.

Ειδήσεις υγείας σήμερα
Αλαλούμ με το πρόγραμμα πρόληψης κατά του καρκίνου του τραχήλου της μήτρας.
GSK: Μήνυση κατά Pfizer-BioNTech για τις πατέντες των εμβολίων mRNA
Το Τai chi βελτιώνει την ποιότητα ύπνου ασθενών με προχωρημένο καρκίνο πνεύμονα [μελέτη]