Κενά, ελλείψεις και επικίνδυνες αοριστίες περιλαμβάνει το νομοσχέδιο για το νέο Σύστημα Πρωτοβάθμιας  Υγείας, εξ ου και η επιστολή που στάλθηκε στην ηγεσία του Υπουργείου Υγείας από τον Πανελλήνιο Σύλλογο Φυσικοθεραπευτών, επισημαίνοντας σειρά αλλαγών που πρέπει να γίνουν προκειμένου ο κλάδος να σταματήσει να αποτελεί «παιδί ενός Κατώτερου Θεού».

Στην επιστολή,  αναφέρεται μεταξύ άλλων ότι «επειδή περιγράφεται σαφέστατα και αναλυτικά ο σκοπός και το έργο των λοιπών επαγγελματιών υγείας στην Π.Φ.Υ, θεωρούμε ότι  στο άρθρο 14 γίνεται ελλιπής περιγραφή του έργου του φυσικοθεραπευτή. Παράλληλα, υπογραμμίζει η επιστολή, επειδή δεν υπάρχει μέχρι σήμερα μητρώο εργαστηρίων φυσικοθεραπείας και επειδή προβλέπεται η δημιουργία ανάλογου μητρώου στο άρθρο 80 για τα καταστήματα οπτικών προτείνεται να προστεθεί στο άρθρο 14:

‘’Για την ίδρυση και τη νόμιμη λειτουργία εργαστηρίου φυσικοθεραπείας στην Ελληνική Επικράτεια, από φυσικό ή νομικό πρόσωπο, είναι υποχρεωτική, πλην της λήψεως από  τους αρμόδιους κρατικούς φορείς της προβλεπόμενης άδειας ίδρυσης και λειτουργίας εργαστηρίου φυσικοθεραπείας και η καταχώρηση στο Μητρώο Εργαστηρίων Φυσικοθεραπείας που τηρεί ο Π.Σ.Φ. Οι λεπτομέρειες της διαδικασίας θα προβλεφθούν με Υπουργική απόφαση’’.

Όσον αφορά τα προβλεπόμενα στο άρθρο 9 ‘’κέντρα ειδικής φροντίδας’’ γίνεται αναφορά για κέντρα φυσικοθεραπείας και κέντρα ειδικής αγωγής.

α) Για την πρόβλεψη της λειτουργίας εργαστηρίου φυσικοθεραπείας, αυτό θα πρέπει να πληροί τις  ελάχιστες προδιαγραφές των εργαστηρίων φυσικοθεραπείας που προβλέπονται στο Π.Δ 29/1987, που αποτελούν την ελάχιστη διασφάλιση ποιοτικής παροχής φυσικοθεραπευτικών υπηρεσιών από οργανωμένο χώρο προκειμένου να καλύπτει όλο το φάσμα των παρεχόμενων φυσικοθεραπευτικών πράξεων. ( π.χ ορίζονται τα 70 τ.μ ως ελάχιστος χώρος και προσαύξηση 30% για κάθε επιπλέον υπηρετούντα φυσικοθεραπευτή. Επίσης προβλέπεται και ο ελάχιστος εξοπλισμός, καθώς και πώς θα διαμορφώνονται οι επιμέρους χώροι).

β) Για την λειτουργία του κέντρου ειδικής αγωγής, όπως γνωρίζετε δεν υπάρχει κανονιστικό πλαίσιο που να προσδιορίζει τις προδιαγραφές αυτού του είδους το κέντρο και θέτουμε τον προβληματισμό μας.

Το άρθρο 11 του σχεδίου Νόμου όπου γίνεται αναφορά για συμβεβλημένους με τον ΕΟΠΥΥ παρόχους Π.Φ.Υ ,αναφέρεται μόνο στην πρόβλεψη συμβάσεων για ιατρικές υπηρεσίες. Προφανώς, υποστηρίζει η επιστολή, θεωρεί ο συντάκτης ότι συγκεκριμένα για το καθεστώς των συμβάσεων των φυσικοθεραπευτών υπάρχει η πρόβλεψη του άρθρου 108 του Νόμου 4461/2017 όπου προβλέπεται η σύναψη συλλογικής σύμβασης μεταξύ ΕΟΠΥΥ και ΠΣΦ-ΝΠΔΔ.

Στο άρθρο 11 παράγραφος 6, του σχεδίου Νόμου γίνεται αναφορά για αποζημίωση του 60% της ισχύουσας τιμής αποζημίωσης του ΕΟΠΥΥ σε περιπτώσεις αυτοπαραπομπής για ιατρικές και διαγνωστικές  πράξεις. Επειδή όμως αυτοπαραπομπή γίνεται και για τις συνεδρίες φυσικοθεραπείας όταν εκτελούνται στον ίδιο επαγγελματικό χώρο, θα πρέπει να προβλεφθεί και για τις συνεδρίες φυσικοθεραπείας.  

Στο άρθρο 21 του σχεδίου Νόμου ‘’ατομικός ηλεκτρονικός φάκελος υγείας’’. Ο ΠΦΣ θεωρεί  ότι είναι προς την σωστή κατεύθυνση και ότι θα πρέπει να ενεργοποιηθούν οι διαδικασίες πριν από την έκδοση ηλεκτρονικής κάρτας υγείας προκειμένου   να γίνεται η ταυτοποίηση του ατόμου.

Στο άρθρο 56 ‘’διοικητικό συμβούλιο του ΕΟΠΥΥ’’ η διαχρονική   πρόταση ήταν και είναι η άμισθη συμμετοχή στο Δ.Σ εκπροσώπου του ΠΣΦ.

Στο άρθρο 57 ‘’περιφερειακές διευθύνσεις του ΕΟΠΥΥ’’. Παρατηρείται αύξηση του αριθμού των ΠΕ.ΔΙ, κάτι με το οποίο ο ΠΦΣ συμφωνεί, αν αυτό συνδεθεί και με την ενίσχυση των περιφερειακών διευθύνσεων του ΕΟΠΥΥ  με προσωπικό, καθώς οι καθυστερήσεις   από ΠΕ.ΔΙ σε ΠΕ.ΔΙ είναι τεράστιες.

Σχετικά με τα ζητήματα της συνεργασίας των 2.500 συμβεβλημένων φυσικοθεραπευτών υφίσταται το μείζον ζήτημα του λανθασμένου τρόπου υπολογισμού του claw back και της αυστηρότητας των δειγματοληπτικών ελέγχων.

α) Θέτοντας ο Νομοθέτης σαν στόχο την υποχρέωση συγκράτησης των κλειστών προϋπολογισμών για κάθε κατηγορία παροχής, θέσπισε εξαμηνιαίο προσδιορισμό, με μηνιαία κατανομή του επιτρεπτού προϋπολογισμού. Επειδή όμως τον μήνα Αύγουστο η δαπάνη είναι κάτω της μηνιαίας κατανομής δεν ακολουθείται συμψηφισμός των αρνητικών ποσών, με αποτέλεσμα η τελική δαπάνη ( π.χ για την φυσικοθεραπεία)  να υπολείπεται κατά 1.100.000 ευρώ του επιτρεπτού προϋπολογισμού.

β) Κατά τους δειγματοληπτικούς ελέγχους τιμωρούνται οι φυσικοθεραπευτές, γιατί ο ελεγκτής ιατρός δεν θέτει στην θεώρηση την ημερομηνία της έγκρισης και επίσης τιμωρούνται γιατί το σύστημα καταχώρησης έχει ανακτήσει με διαφορετικό αριθμό παραπεμπτικού το ίδιο όνομα του ασθενούς, χωρίς βεβαίως και για τα δυο να ευθύνεται ο πάροχος.

Επίσης, ο ΠΦΣ ζητά την ‘’απόδοση του επιδόματος επικίνδυνης και ανθυγιεινής εργασίας’’ στους εργαζόμενους φυσικοθεραπευτές των δημόσιων νοσηλευτικών ιδρυμάτων.  

Στις γενικότερες παρατηρήσεις, προτείνεται να προβλεφθεί το δικαίωμα συνταγογράφησης του οικογενειακού ιατρού οποιασδήποτε ειδικότητας συνεδριών φυσικοθεραπείας, γιατί με την ισχύουσα Υπουργική απόφαση ο ιατρός Γενικής Ιατρικής δεν δικαιούται συνταγογράφησης συνεδριών φυσικοθεραπείας και αυτό αποτελεί κυρίως ένα μείζον κοινωνικό ζήτημα για τις απομακρυσμένες και νησιώτικες περιοχές όπου αναγκάζονται οι ασθενείς να διανύσουν μεγάλες αποστάσεις προκειμένου να εξυπηρετηθούν.

Στο Ευρωπαϊκό γίγνεσθαι (π.χ Γερμανία)  ο Οικογενειακός έχει αυτονόητα αυτή την αρμοδιότητα.  

Ειδήσεις υγείας σήμερα
Τα 20 μεγαλύτερα νοσοκομεία στην Ελλάδα - Οι πρωτιές σε κλίνες και νοσηλείες [πίνακας]
Φάρμακα για την παχυσαρκία κατά καπνίσματος - αλκοόλ - νεφρικής νόσου - Αλτσχάιμερ - Πάρκινσον
20 Μαΐου 2024: Παγκόσμια Ημέρα Κλινικών Μελετών