Σε μελέτη τους, ερευνητές του Ίνσμπρουκ της Αυστρίας διερεύνησαν την υπερβολική ανοσολογική απόκριση σε περίπτωση μόλυνσης με τον ιό SARS-CoV-2 και ταυτοποίησαν ως εκλυτικό παράγοντα τα μακροφάγα και την πρωτεΐνη spike που προσδένεται σε αυτά.

"Τα δεδομένα μας παρέχουν τη βάση για το γιατί και το πού έχει νόημα η αναζήτηση αντισωμάτων", εξήγησε στο Αυστριακό Πρακτορείο Ειδήσεων ο Ιβάν Ταντσέφσκι, πνευμονολόγος στο Ιατρικό Πανεπιστήμιο του Ίνσμπρουκ. Τα ευρήματα θα μπορούσαν επίσης να βοηθήσουν στη θεραπεία της πνευμονικής ανεπάρκειας ή της σήψης.

Μια λοίμωξη με τον κορωναϊό μπορεί να προκαλέσει μια τόσο ισχυρή φλεγμονώδη αντίδραση μετά από περίπου πέντε έως επτά ημέρες που οδηγεί σε πνευμονική ανεπάρκεια. "Μας ενδιαφέρει εδώ και καιρό πώς οι ιοί SARS μπορούν να προκαλέσουν αυτή την υπερβολική ανοσολογική αντίδραση και να συμβάλλουν σε τέτοια βλάβη", δήλωσε ο Ταντσέφσκι, ένας από τους συγγραφείς της μελέτης που δημοσιεύθηκε στο επιστημονικό περιοδικό "Heliyon", σε συνέντευξή του στο Πρακτορείο Ειδήσεων. Αυτό ακριβώς εξετάστηκε διεξοδικά στη μελέτη. Τα κύτταρα-απορριπτικά κύτταρα (μακροφάγα) στους πνεύμονες παίζουν στην περίπτωση αυτή βασικό ρόλο.

"Δεν έχουμε μόνο κύτταρα στους πνεύμονες  που χρησιμεύουν για την αναπνοή, αλλά και τα φλεγμονώδη κύτταρα", εξήγησε ο Ταντσέφσκι. Για να το πούμε καθαρά, τα κύτταρα αυτά τρώνε ό,τι εισέρχεται στους πνεύμονες και δεν ανήκει εκεί. Σε περίπτωση λοίμωξης, απελευθερώνονται ουσίες - αγγελιοφόροι που αναγγέλουν μια φλεγμονή. Στην περίπτωση του SARS-CoV-2, ωστόσο, υπάρχει μια υπερβολική φλεγμονώδης αντίδραση. "Ο ιστός καταστρέφεται, παρόλο που μπορεί να μην έχει μείνει σχεδόν καθόλου ιός", λέει ο Tancevski. Μια ανάλογη αντίδραση μπορεί να παρατηρηθεί στη σηψαιμία ή τη δηλητηρίαση του αίματος.

"Αυτό συμβαίνει μόνο επειδή οι ιοί έχουν στην επιφάνειά τους τη γνωστή πρωτεΐνη spike, στην οποία ο κορωνοϊός οφείλει το όνομά του", εξηγεί ο ερευνητής. Αν δεν υπήρχε αυτή, θα αναμενόταν μια φυσιολογική αντίδραση του ιού. Οι ιοί χρησιμοποιούν την πρωτεΐνη spike για να προσκολληθούν στα φλεγμονώδη κύτταρα των πνευμόνων και να προκαλέσουν την υπερβολική ανοσολογική αντίδραση: "Επειδή ξεκινά από τους πνεύμονες, οδηγεί σε πνευμονική ανεπάρκεια". Προκειμένου να παρατηρήσει αυτή την αντίδραση, η ομάδα με επικεφαλής την πρώτη συγγραφέα Sabina Sahanic, τον λοιμωξιολόγο Günter Weiss, διευθυντή του Πανεπιστημιακού Τμήματος Εσωτερικής Ιατρικής ΙΙ, και τον Tancevski παρήγαγαν την πρωτεΐνη spike εργαστηριακά και την ενεργοποίησαν στοχευμένα.

Πειράματα πραγματοποιήθηκαν επίσης με ζωντανούς ιούς SARS-CoV-2. Αποδείχθηκε ότι η πρωτεΐνη spike, η οποία αλλάζει ανάλογα με την παραλλαγή, είναι επίσης υπεύθυνη για την ηπιότερη αντίδραση. Οι μεταλλάξεις από την Άλφα στη Δέλτα και την 'Ομικρον έκαναν τον ιό όλοένα και "λιγότερο επιθετικό", όπως ελπίζαμε κατά τη διάρκεια της πανδημίας. Και εδώ, επίσης, τα φλεγμονώδη κύτταρα στους πνεύμονες προσφέρουν μια εξήγηση.

Η μελέτη ανέλυσε επίσης δείγματα πνευμόνων από ασθενείς που είχαν πεθάνει από διάφορες ασθένειες (γρίπη, CoViD-19, πνευμονία). Σε όλες τις περιπτώσεις, ένας συγκεκριμένος υποδοχέας (Toll-like Receptor 4) ήταν παρών σε περίσσεια Ποσότητα. "Κανονικά, όμως, οι ιοί θα έπρεπε να ενεργοποιούν έναν διαφορετικό υποδοχέα (π.χ. τον toll-like υποδοχέα 3, σημ.)", εξήγησε στο Πρακτορείο ο Ταντσέφσκι. Εάν ενεργοποιηθεί ο αριθμός 4, θα προκληθεί μια αντίδραση σαν να επρόκειτο για βακτήρια.

Τα ευρήματα θα βοηθήσουν τώρα στην αναζήτηση νέων θεραπειών. Σύμφωνα με τον Ταντσέφσκι, οι εταιρείες εργάζονται ήδη πάνω σε αντίστοιχα αντισώματα. Τα αντισώματα που μπλοκάρουν τον προαναφερθέντα "υποδοχέα 4 τύπου Toll" έχουν ήδη αποδειχθεί ότι μειώνουν τον αριθμό των θανάτων από CoVid-19.

"Αναμένουμε επίσης ένα ευρύ φάσμα εφαρμογών στη θεραπεία της πνευμονικής ανεπάρκειας και της σήψης", κατέληξε ο γιατρός.

Γνωστοί γιατροί απροστάτευτοι απέναντι σε "φαντομάδες" του Διαδικτύου