Πόσες θερμίδες πρέπει να καταναλώνουμε καθημερινά; Και πόσες πρέπει να κόψουμε, αν θέλουμε να χάσουμε βάρος; Οι περισσότεροι από εμάς δεν ξέρουμε ακριβώς τις απαντήσεις στα ερωτήματα αυτά. Από την άλλη πλευρά, υπάρχει και η θεωρία ότι οι θερμίδες δεν έχουν σημασία, αρκεί να ακολουθούμε μια υγιεινή διατροφή, αποφεύγοντας την ζάχαρη και τα κορεσμένα λιπαρά.

Αυτό, όμως, που πρέπει να θυμόμαστε είναι πως οι θερμίδες – είτε μας αρέσει, είτε όχι – παίζουν σημαντικό ρόλο στο αδυνάτισμα: λιγότερες θερμίδες, περισσότερη γυμναστική = χάσιμο βάρους. Είναι, όμως, δύσκολο και (αν πρέπει να είμαστε ειλικρινείς) κουραστικό να προσπαθούμε να μετράμε τις θερμίδες σε όλα αυτά που καταναλώνουμε. Ευτυχώς, υπάρχουν τρόποι για να το κάνουμε πιο εύκολο.

Βήμα πρώτο: Βρίσκουμε πόσες θερμίδες πρέπει να καταναλώνουμε

Ο οργανισμός μας αξιοποιεί περίπου τα 2/3 των θερμίδων που προσλαμβάνει καθημερινά, για να διατηρήσει την λειτουργία του φυσιολογική—όλα τα ζωτικά μας όργανα, δηλαδή. Οι υπόλοιπες από αυτές τις θερμίδες χρησιμοποιούνται για τις καθημερινές μας δραστηριότητες, όπως το περπάτημα, η γυμναστική, αλλά και κάθε τι που κάνουμε. Οι θερμίδες που χρειάζεστε καθημερινά εξαρτώνται από πέντε παράγοντες: ηλικία, φύλο, βάρος, ύψος και πόση γυμναστική κάνετε. Συνεπώς, για να χάσετε βάρος πρέπει να μειώσετε τις θερμίδες που προσλαμβάνετε από το φαγητό, και να αυξήσετε τις θερμίδες που καίτε από την γυμναστική.

Βήμα δεύτερο: Μάθετε μερικά σημαντικά νούμερα

Δεν χρειάζεται να στρέφεστε στο ίντερνετ κάθε δύο λεπτά για να υπολογίζετε θερμίδες. Μπορείτε να μάθετε μερικά απλά νούμερα και να τα θυμάστε (ναι, ακόμα και με μερικές αυξομειώσεις), ώστε να σας είναι πιο εύκολο να προσαρμόσετε την πρόσληψη των καθημερινών σας θερμίδων. Για παράδειγμα, μια κούπα χυμό πορτοκάλι, έχει περίπου 110 θερμίδες. Αλλά ακόμα κι αν αυτό σας φαίνεται πολύ κουραστικό (αν και εμείς πιστεύουμε πως αξίζει μια μικρή έρευνα, κάποιο απόγευμα που έχετε μισή ώρα ελεύθερη), φροντίστε να κάνετε υγιεινές αλλαγές στην διατροφή σας. Στο επιδόρπιο για παράδειγμα, ένα φρούτο θα σας ικανοποιήσει το ίδιο με μια σοκολάτα, και θα σας γλυτώσει και πολλές θερμίδες.

Βήμα τρίτο: Προσέχουμε την μερίδα μας

Ίσως το πιο απλό πράγμα που μπορούμε να κάνουμε, ειδικά αν δεν θέλουμε να σπαταλάμε χρόνο με το μέτρημα θερμίδων: μειώνουμε το μέγεθος της μερίδας μας. Είναι ιδιαίτερα προβληματικό το γεγονός ότι αυτό που θεωρούμε “μερίδα”, κατά βάση ορίζεται με τα δεδομένα των πιάτων των εστιατορίων. Τεράστιο λάθος, καθώς στα εστιατόρια οι μερίδες είναι (υπερ)ενισχυμένες. Έχουμε μερικές υποδείξεις που θα βοηθήσουν πολύ:

Για ζυμαρικά, δημητριακά και γιαούρτι, σκεφτείτε το μέγεθος μιας μπάλας του τένις.

Κάθε φορά που ένα τρόφιμο βρίσκεται σε πακέτο (ή κονσέρβα, ή σακούλα), μην το καταναλώνετε ποτέ απευθείας από την συσκευασία του. Είναι η σίγουρη συνταγή για απερίσκεπτη υπερφαγία.

Χρησιμοποιήστε μικρότερα πιάτα. Μια υγιεινή μερίδα μπορεί να φαίνεται μικροσκοπική σε ένα μεγάλο πιάτο, και – καλώς ή κακώς – όλοι μας έχουμε την τάση να “τρώμε με τα μάτια” μερικές φορές.

Μην ξεχνάτε πόσο σημαντικά είναι τα μικρά, υγιεινά σνακς ανάμεσα στα γεύματα. Κόβουν την όρεξη και θα σας βοηθήσουν να φάτε λιγότερο, όταν έρθει η ώρα για ένα πλήρες γεύμα.