Ως γνωστόν, μία από τις κλασικότερες…συνήθειες των Ελλήνων είναι η παράλειψη της κατανάλωσης πρωινού. Δυστυχώς, φαίνεται ότι η συμπεριφορά αυτή έχει αρχίσει να διαιωνίζεται, καθώς όλο και λιγότερα παιδιά καταναλώνουν πλέον πρωινό, κάτι που οφείλεται τόσο σε αμέλεια των γονιών όσο και σε προσωπικές τους προτιμήσεις.

Η αλήθεια είναι πως τα παιδιά καταναλώνουν πρωινό σε καθημερινή βάση κατά τα πρώτα χρόνια της ζωής τους, συνήθεια που όμως φαίνεται να εγκαταλείπεται καθώς το παιδί μεγαλώνει. Σε πρόσφατη μελέτη του τμήματος Προληπτικής Ιατρικής και Διατροφής του Πανεπιστημίου της Κρήτης βρέθηκε πως τα παιδιά προσχολικής ηλικίας καταναλώνουν πλήρες γεύμα το πρωί, ωστόσο, καθώς προχωρούν στη σχολική ηλικία, το πρωινό αρχίζει ολοένα να σπανίζει.

Θα πρέπει να γίνει κατανοητό από τους γονείς ότι το πρωινό αποτελεί το βασικότερο ίσως γεύμα της ημέρας, ειδικότερα για τα παιδιά τα οποία βρίσκονται στο στάδιο της ανάπτυξης. Είναι πολύ σημαντικό να καταφέρουν να εντάξουν στο διαιτολόγιο του παιδιού τους τη συστηματική κατανάλωση πρωινού, καθώς η συμβολή της στην προαγωγή της υγείας είναι καίρια.

Πρωινό εναντίον παχυσαρκίας

Έντονο επιστημονικό ενδιαφέρον έχει προσελκύσει τα τελευταία χρόνια η αντιστρόφως ανάλογη σχέση μεταξύ κατανάλωσης πρωινού και εμφάνισης παιδικής παχυσαρκίας. Φαίνεται πως τα υπέρβαρα παιδιά αποφεύγουν να τρώνε πρωινό, αλλά, ακόμη και όταν το κάνουν, αυτό δεν είναι υψηλής ποιότητας, εφόσον στις επιλογές τους περιλαμβάνονται περισσότερα γλυκά και μη σπιτικά αρτοσκευάσματα σε σύγκριση με παιδιά φυσιολογικού βάρους.

Κάλυψη αναγκών σε ενέργεια και θρεπτικά συστατικά

Η κατανάλωση τροφής το πρωί είναι απαραίτητη τόσο γιατί με αυτόν τον τρόπο ρυθμίζονται τα επίπεδα γλυκόζης στο αίμα, τα οποία έχουν πέσει σε χαμηλά επίπεδα μετά από ολονύκτια νηστεία, όσο και γιατί 'αφυπνίζεται' ο μεταβολισμός.

Επιπλέον, τα παιδιά έχουν ανάγκη από θρεπτικά συστατικά όπως είναι οι βιταμίνες και τα ιχνοστοιχεία, έτσι ώστε να ξεκινήσουν δυναμικά την ημέρα τους. Είναι επίσης ιδιαίτερα ενδιαφέροντα τα ευρήματα ορισμένων επιστημονικών μελετών που δείχνουν ότι τα παιδιά που καταναλώνουν πρωινό κάνουν υγιεινότερες διατροφικές επιλογές και στα υπόλοιπα γεύματα της ημέρας.

Βελτίωση της πνευματικής και σωματικής απόδοσης

Επιστημονικές μελέτες δείχνουν ότι τα παιδιά που φεύγουν από το σπίτι νηστικά εμφανίζουν αυξημένη κόπωση και χαμηλή πνευματική διαύγεια στο σχολείο, αλλά και σε άλλες καθημερινές τους δραστηριότητες, κάτι που συμβαίνει επειδή δεν έχουν προσλάβει τα απαραίτητα θρεπτικά στοιχεία για να αντεπεξέλθουν στις απαιτήσεις τις ημέρας.

Ένα γερό πρωινό δίνει επίσης στα παιδιά τη δυνατότητα να είναι πιο δραστήρια και να μπορούν να συμμετέχουν πιο ενεργητικά στα αγαπημένα τους παιχνίδια και σπορ.

Ενδεικτικά πρωινά γεύματα για παιδιά προσχολικής και σχολικής ηλικίας

  • 1 φλιτζάνι γάλα χαμηλό σε λιπαρά με 1 φλιτζάνι δημητριακά ολικής άλεσης και 1 φρούτο εποχής.
  • 1 τοστ με 2 φέτες ψωμί ολικής άλεσης, 1 φέτα τυρί με χαμηλά λιπαρά, 1 φέτα ζαμπόν γαλοπούλας και 1 ποτήρι φυσικός χυμός.
  • 1 κεσεδάκι γιαούρτι με 1 κουταλιά της σούπας μέλι και ένα φρούτο εποχής.
  • 2 φρυγανιές σικάλεως με 1 κουταλάκι γλυκού μαργαρίνη και 1 ποτήρι φυσικός χυμός.
  • 1 ποτήρι γάλα χαμηλό σε λιπαρά, 2 μπισκότα τύπου πτι μπερ και 1 φρούτο εποχής.

Πηγές: www.nutrimed.gr