Η κατανάλωση πρωινού γνωρίζουμε ότι είναι ένας από τους παράγοντες που ορίζουν τον υγιεινό τρόπο ζωής και διατροφής. 

Τα αποτελέσματα ενός μεγάλου αριθμού μελετών, πιστοποιούν ότι η κατανάλωση πρωινού καθορίζει σε ένα σημαντικό βαθμό την συνολική θερμιδική πρόσληψη της ημέρας, την καλύτερη μεταβολική λειτουργία, την καλύτερη νοητική λειτουργία, την επαρκή θρέψη κάθε καταναλωτή κ.α.

Στις αρχές του Οκτώβρη στη Λοζάνη, ο καθηγητής Luis Moreno ως συντονιστής της πανευρωπαϊκής μελέτης HELENA, παρουσίασε για πρώτη φορά στοιχεία που αφορούν την κατανάλωση πρωινού από εφήβους και τις διατροφικές επιλογές τους.
Στη μελέτη αυτή συμμετέχουν Πανεπιστήμια από όλες τις μεγάλες ευρωπαϊκές πόλεις όπως και το Χαροκόπειο Πανεπιστήμιο. Από το 2011, όπου είχε γίνει και η πρώτη σχετική δημοσίευση από την εν λόγω μελέτη, ήταν γνωστό ότι οι έφηβοι της Νότιας Ευρώπης δεν καταναλώνουν πρωινό σε ποσοστό 31%.

Ποσοστό ιδιαίτερα υψηλό αν αναλογιστεί κανείς την ενημέρωση και τις καμπάνιες που έχουν γίνει με στόχο την αφύπνιση και ενημέρωση γονέων και παιδιών σχετικά με την ευεργετική επίδραση της κατανάλωση πρωινού στην υγεία και την φυσιολογική ανάπτυξη ενός παιδιού. Επίσης είχε φανεί ότι οι έφηβοι που κατανάλωναν πρωινό ήταν κυρίως εκείνοι που δέχονταν κάποια παρότρυνση από τους γονείς τους ή τρώγανε μαζί και η επιλογή του είδους καθοριζόταν από την πείνα τους και την γεύση του τροφίμου.

Αυτή τη φορά, οι ερευνητές προχώρησαν ένα βήμα παρακάτω και συσχέτισαν την επιλογή με τα σωματομετρικά χαρακτηριστικά των εφήβων, όπως επίσης και της επιλογής των τροφίμων με την κάλυψη των βασικών αναγκών τους. Πιο συγκεκριμένα, φάνηκε ότι οι έφηβοι που κατανάλωναν πρωινό εμφάνιζαν χαμηλότερο δείκτη μάζας σώματος, ενώ επίσης είχαν και χαμηλότερο ποσοστό λίπους στο σώμα τους. Επίσης, οι έφηβοι που κατανάλωναν πρωινό είχαν συνολικά έναν πιο υγιεινό τρόπο ζωής και διατροφής, ο οποίος ορίσθηκε από την διατροφική ποιότητα, την ποικιλία τροφίμων και την ισορροπία και συχνότητα κατανάλωσης γευμάτων.

Τέλος, συνέκρινε το διαθρεπτικό προφίλ των πρωινών γευμάτων που επέλεγαν οι έφηβοι και είχε ως βάση το ψωμί με εκείνο που είχε ως βάση τα δημητριακά ολικής άλεσης. Στο σημείο αυτό παρουσιάστηκαν για πρώτη φορά αριθμοί και νούμερα που έκαναν πραγματικά αίσθηση. Πιο συγκεκριμένα, όσοι έφηβοι κατανάλωναν δημητριακά ολικής άλεσης, λάμβαναν χαμηλότερα ποσά απλών σακχάρων, χαμηλότερα ποσά λίπους, υψηλότερα ποσά φυτικών ινών, ασβεστίου, μαγνησίου, σιδήρου, φωσφόρου και βιταμινών του συμπλέγματος Β.

Συναξιολογώντας τα παραπάνω δεδομένα και στοχεύοντας στη δημιουργία υγιών ενηλίκων, πρέπει να παροτρύνουμε τα παιδιά μας να καταναλώνουν πρωινό, να δίνουμε το «καλό» παράδειγμα, ενώ θα απολαμβάνουμε και εμείς τα οφέλη, αλλά και να κατευθύνουμε σε σωστές διατροφικές επιλογές που θα δώσουν όλα τα θρεπτικά συστατικά που χρειάζεται ένας έφηβος.