Όσο περισσότερα φρούτα και χορταρικά καταναλώνει κάποιος, τόσο ενδεχομένως προστατεύεται από την καρδιοπάθεια και τον καρκίνο. Αυτή είναι μία αλήθεια που έχει τεκμηριωθεί από πολλές επιστημονικές μελέτες. Αυτή όμως είναι η μία όψη του θέματος. Η άλλη αφορά στην ισορροπημένη διατροφή η οποία θα παρέχει στον κάθε άνθρωπο όλα τα απαραίτητα στοιχεία για να έχει μία σωστή υγεία. Αυτό πρακτικά σημαίνει ότι αυτό που είναι κυρίαρχο θέμα στη διατροφή δεν είναι το τι τρώμε αλλά τι βιταμίνες και ιχνοστοιχεία λαμβάνουμε από αυτά που τρώμε αλλά και εκείνα που μας λείπουν.

Είναι γεγονός ότι τα φυτικά προϊόντα προσφέρουν ωφέλιμες ουσίες, όπως βιταμίνες, μέταλλα και άπεπτες φυτικές ίνες. Αναμφισβήτητο είναι επίσης ότι τα κορεσμένα λίπη και η χοληστερόλη, αιτίες πολλών παθήσεων όπως η παχυσαρκία και η υψηλή αρτηριακή πίεση, σχεδόν δεν υπάρχουν στη διατροφή των χορτοφάγων.

Δεν αποτελεί λοιπόν έκπληξη ότι οι χορτοφάγοι πάσχουν πολύ σπανιότερα από παχυσαρκία και υπέρταση και εμφανίζουν σε μικρότερο ποσοστό διαβήτη και καρδιαγγειακές παθήσεις. Όποιος, όμως, αποφασίσει να μην καταναλώνει ζωικά προϊόντα, πρέπει να υποκαταστήσει επαρκώς συγκεκριμένες βιταμίνες και ιχνοστοιχεία. Αυτές οι ουσίες είναι πολύ σημαντικές, ειδικά για τη σωματική και νοητική ανάπτυξη των παιδιών. Τέτοιες ουσίες είναι μεταξύ άλλων η βιταμίνη B12, ο σίδηρος, ο ψευδάργυρος και τα Ωμέγα-3 λιπαρά οξέα.

Ειδικά οι έφηβοι που τρέφονται αποκλειστικά χορτοφαγικά πρέπει να επιλέγουν το φαγητό τους με ιδιαίτερη προσοχή. Αυτό διότι για παράδειγμα η ημερήσια πρόσληψη σιδήρου σε αυτή την πρέπει να είναι ιδιαίτερα αυξημένη. Επίσης, η διατροφή τους θα πρέπει να τους παρέχει τις απαραίτητες ποσότητες πρωτεΐνης, ψευδαργύρου, ιωδίου και ασβεστίου, καθώς επίσης και βιταμίνες D, Β2 και Β12.

Αλλά και όσοι γονείς κρίνουν ότι η αυστηρή χορτοφαγία είναι ο καλύτερος τρόπος διατροφής των παιδιών θα πρέπει να είναι σίγουροι ότι με τις τροφές αυτές τα παιδιά παίρνουν τα απαραίτητα θρεπτικά συστατικά.

Το να είναι κανείς χορτοφάγος δεν σημαίνει απλά να μην τρώει κρέας και ζωικά προϊόντα, αλλά να αντικαταστήσει αυτά με ισορροπημένη φυτική διατροφή, λένε οι ειδικοί. Όπως μάλιστα επισημαίνουν, η κατανάλωση κρέατος υπερβαίνει κατά κανόνα τις ανάγκες σε πρωτεΐνες και θερμίδες. Ως εκ τούτου, η χορτοφαγία συνιστάται και για παιδιά, αρκεί να λαμβάνουν τις απαραίτητες θρεπτικές ουσίες. Αντίθετα, διφορούμενες είναι οι γνώμες για την αυστηρή χορτοφαγία.

Ειδικά η βιταμίνη Β12 εντοπίζεται σχεδόν αποκλειστικά στο κρέας, το ψάρι και τα θαλασσινά και σε μικρότερες ποσότητες στα γαλακτοκομικά. Οι ειδικοί συνιστούν σε όσους ακολουθούν διατροφή αυστηρής χορτοφαγίας να λαμβάνουν σκευάσματα βιταμίνης Β12 ή να επιλέγουν κατάλληλα προϊόντα διατροφής. Τέλος, για να είναι οι γονείς απολύτως σίγουροι για την υγεία των παιδιών- χορτοφάγων, οι διατροφολόγοι συνιστούν ετήσιες αιματολογικές εξετάσεις.

premium.paratiritis