Ομιλητές και προσκεκλημένοι από διάφορους τομείς όπως επιστήμονες, ΜΜΕ, εκπαιδευτικοί και πολιτικοί συγκεντρώθηκαν για να συζητήσουν και να αναλύσουν την αξία που δίνουμε στη διατροφή μας μέσα από επιστημονικά δεδομένα και τη θέση της Μεσογειακής διατροφής σήμερα.

Η κυρία Αντωνία Τριχοπούλου, καθηγήτρια και πρόεδρος του Ελληνικού Ιδρύματος Υγείας μίλησε για την ανάγκη μεγαλύτερης έκθεσης της μεσογειακής διατροφής στις νεότερες ηλικίες μιας και σήμερα όλο και περισσότεροι νέοι δεν ακολουθούν αυτή τη διατροφή. Ο Δρ. Κατζ διευθυντής του Κέντρου Πρόληψης του Πανεπιστημίου Γέϊλ, τόνισε τη σημασία της πρόληψης αναφέροντας ότι έρευνες έχουν δείξει ότι το 80% πρόωρων θανάτων οφείλονται στη διατροφή, το κάπνισμα και τη σωματική άσκηση. Η Σάρα Μπάερ διευθύντρια της ΜΚΟ Oldways που δημιούργησαν τη πρώτη πυραμίδα εξήγησε πως η Μεσογειακή διατροφή είναι οικονομική και ότι μπορεί κανείς με λίγα χρήματα να τρώει υγιεινά. Τελειώνοντας ο Σάϊμον Πουλ ιατρός και συνδιοργανωτής του συνεδρίου ανέφερε ότι είναι αναγκαίο να ξανακοιτάξουμε την αξία που δίνουμε στη διατροφή μας, επαναπροσδιορίζοντας τη σχέση μας με τη τροφή που με τη σειρά του θα έχει ως αποτέλεσμα πτώση χρόνιων ασθενειών στο πληθυσμό.

Πηγή φωτογραφίας: Pontifical Academy of Sciences

Για μας τους Έλληνες αυτά τα μηνύματα έχουν ιδιαίτερη σημασία, μιας και η διατροφή, οι παραδόσεις μας έχουν άμεση σχέση με τη διατροφική μας κουλτούρα. Πως όμως μπορεί κανείς να συνεχίσει αυτή τη διατροφή σήμερα που πολλοί τη  θεωρούν ξεπερασμένη η άλλης εποχής; Στη πραγματικότητα

σήμερα η Μεσογειακή διατροφή, στην οποία περιλαμβάνεται η παραδοσιακή ελληνική  διατροφ,ή είναι από τις πιο δημοφιλείς δίαιτες που έχουν υπάρξει. Έχει μελετηθεί εκτενώς και θεωρείται πρότυπο διατροφής όχι μόνο για την υγεία μας αλλά και για το περιβάλλον. 

Υπάρχουν πολλοί εύκολοι τρόποι που μπορούμε να ξανά-εισάγουμε τη παραδοσιακή μας διατροφή στην καθημερινότητα μας.

Ελαιόλαδο, κύρια πηγή λίπους

Σήμερα οι έρευνες πια μας έχουν δείξει ότι δεν είναι το λίπος που μας παχαίνει, αλλά η υπερβολική κατανάλωση επεξεργασμένων υδατανθράκων. Έτσι λοιπόν δεν φοβόμαστε το λάδι και το χρησιμοποιούμε για όλες τις μαγειρικές μας ανάγκες. Μάλιστα το ελαιόλαδο όχι μόνο είναι η πηγή του “καλού” μονοακόρεστου λίπους, αλλά και πλήθος αντιοξειδωτικών ουσιών που δεν υπάρχουν σε άλλα λάδια.

Μαθαίνουμε να μαγειρεύουμε απλά γεύματα

Μαθαίνοντας να φτιάχνουμε 2-3 πιάτα με λαχανικά ή όσπρια μπορούμε να βελτιώσουμε σε μεγάλο βαθμό τη διατροφή μας.

Τα γνωστά λαδερά είναι πανεύκολα στη ετοιμασία τους και δεν απαιτούν πολύ χρόνο, επιπλέον καταναλώνονται και την επόμενη μέρα. Καταναλώνοντας ένα πιάτο λαδερού, αυτόματα λαμβάνει κανείς 2-3 μερίδες λαχανικών σε ένα γεύμα.

Τρώμε κρέας ως συνοδευτικό

Δυστυχώς στην Ελλάδα η κατανάλωση κρέατος έχει ανέβει στα ύψη, ακόμα και σήμερα σε εποχές κρίσης. Αυτή η συνήθεια όχι μόνο κάνει κακό στην υγεία, αλλά και στο περιβάλλον. Ευτυχώς η ελληνική κουζίνα έχει πληθώρα συνταγών που δεν περιέχουν κρέας. Επιπλέον, μπορούμε να δοκιμάσουμε απλά να τρώμε λιγότερο κρέας. Και φυσικά αποφεύγουμε τα επεξεργασμένα κρέατα όσο το δυνατόν γίνεται. Η πάριζα, το ζαμπόν, το μπέικον, ακόμα και η βραστή γαλοπούλα ανήκουν σε αυτή την κατηγορία. Έχουν συσχετιστεί με χρόνιες ασθένειες λόγω και των συντηρητικών που περιέχουν αλλά και την επεξεργασία (καπνιστά, παστά).

Κάνουμε πρόγραμμα

Αν γράψει κάτω κανείς ένα εβδομαδιαίο μενού για κάθε μέρα θα συνειδητοποιήσει πόσο απλό είναι τελικά να τρώμε υγιεινά και μεσογειακά με μικρο κόστος. Ένα παράδειγμα μενού της εβδομάδας που μπορεί να ακολουθήσει μια οικογένεια η και άτομα που μένουν μόνα τους (προσαρμόζοντας τις ποσότητες) είναι ως εξής:

Δευτέρα: Ζυμαρικά με σάλτσα ντομάτας και μια σαλάτα
Τρίτη: Λαδερά η Πίτα με λαχανικά (σπανακόπιτα κτλ.)
Τετάρτη: Όσπρια (φακές, ρεβίθια κλπ)
Πέμπτη: Κοτόπουλο με σαλάτα ή σε λαδερό
Παρασκευή: Λαδερά
Τα Σαββατοκύριακα μπορεί να έχουμε κρέας ή ψάρι