Πολλοί συνηθίζουν να πίνουν ένα φλιτζάνι καφέ το πρωί ή και το απόγευμα, για να ανταποκριθούν στις απαιτήσεις της ημέρας. Ωστόσο η καφεΐνη κάνει πολύ περισσότερα από το να σας κρατά ξύπνιους. Είναι διεγερτικό του ΚΝΣ και επηρεάζει τον οργανισμό με πολλούς τρόπους.

Η γνώση των συμπτωμάτων της κατανάλωσης καφεΐνης και η μακροπρόθεσμη επίδρασή της στον οργανισμό ενδεχομένως μπορεί να σας κάνει να σκεφτείτε δυο φορές πριν πιείτε τον τέταρτο καφέ.

Η καφεΐνη δεν έχει θρεπτική αξία. Είναι άγευστη και δεν γνωρίζετε αν περιέχεται στην τροφή σας. Ακόμα και ορισμένα φάρμακα μπορεί να περιέχουν καφεΐνη.

Αυτό το συστατικό, σχεδόν πάντα προκαλεί ορισμένα συμπτώματα.

Μπορείτε να αισθανθείτε περισσότερη ενέργεια αλλά με τον καιρό η πολλή καφεΐνη μπορεί να προκαλέσει συμπτώματα στέρησης. Σύμφωνα με τη Mayo Clinic, είναι ασφαλές για τους περισσότερους υγιείς ενήλικες να καταναλώνουν μέχρι 400 mg καφεΐνη την ημέρα. Καθώς καταναλώνετε την ίδια ποσότητα σε καθημερινή βάση, ο οργανισμός εμφανίζει ανοχή. Άλλοι παράγοντες, όπως η ηλικία, ο ΔΜΣ και η υγεία, μπορούν επίσης να καθορίσουν την ανοχή στην καφεΐνη. Αν θέλετε να μειώσετε την ποσότητα που λαμβάνετε είναι καλύτερο να μειώσετε την κατανάλωση με αργό ρυθμό.

Κεντρικό Νευρικό Σύστημα

Η καφεΐνη δρα ως διεγερτικό του ΚΝΣ. Όταν φτάνει στον εγκέφαλο, η πιο εμφανής επίδραση είναι η εγρήγορση. Θα αισθανθείτε πιο ξύπνιοι και λιγότερο κουρασμένοι, επομένως είναι συχνό συστατικό στα φάρμακα για την αντιμετώπιση του πονοκεφάλου και της υπνηλίας. Έρευνες έχουν επίσης δείξει ότι άνθρωποι που πίνουν καφέ τακτικά, έχουν χαμηλότερο κίνδυνο εμφάνισης νόσου Alzheimer και άνοιας και μειωμένο κίνδυνο αυτοκτονίας κατά 45%.

Ορισμένοι θεωρούν τον καφέ υγιεινό ρόφημα, αλλά όπως οι περισσότερες τροφές, αν το παρακάνετε μπορεί να έχετε παρενέργειες.

Για παράδειγμα, πολλή καφεΐνη μπορεί να φέρει πονοκέφαλο. Αυτό κυρίως συνδέεται με τη στέρηση.

Τα αγγεία στον εγκέφαλο συνηθίζουν την επίδραση της καφεΐνης, επομένως αν κάποιος σταματήσει ξαφνικά την κατανάλωση μπορεί να εμφανίσει πονοκέφαλο.

‘Αλλα συμπτώματα στέρησης είναι το άγχος, η ευερεθιστότητα και η υπνηλία.

Σε ορισμένους, η απότομη διακοπή μπορεί να προκαλέσει τρέμουλο. Αν και είναι εξαιρετικά σπάνιο, είναι επίσης πιθανό να λάβετε υπερβολική δόση καφεΐνης. Στα συμπτώματα της υπερβολικής δόσης περιλαμβάνονται

  • σύγχυση
  • παραισθήσεις
  • εμετός.

Μεγάλη δόση μπορεί να οδηγήσει στο θάνατο λόγω σπασμών. Η υπερβολική δόση συμβαίνει με την κατανάλωση μεγάλων ποσοτήτων καφεΐνης, πιο συχνά από ενεργειακά ποτά ή χάπια διαίτης. Μέχρι 400 mg καφεΐνης θεωρείται ασφαλής ποσότητα, σύμφωνα με τη Mayo Clinic. Αυτό ισοδυναμεί με περίπου 4 φλιτζάνια καφέ, αν και η ποσότητα καφεΐνης στα ροφήματα ποικίλλει ευρέως.

Πεπτικό σύστημα

Η καφεΐνη αυξάνει την ποσότητα οξέων στο στομάχι και ενδεχομένως μπορεί να προκαλέσει καούρες. Η επιπλέον καφεΐνη δεν αποθηκεύεται στον οργανισμό αλλά επεξεργάζεται στο ήπαρ και αποβάλλεται με τα ούρα. Για αυτό μπορεί να υπάρχει αυξημένη διούρηση λίγο μετά την κατανάλωση καφεΐνης. Αν έχετε προβλήματα με το στομάχι, όπως παλινδρόμηση ή έλκος, ρωτήστε τον γιατρό σας αν είναι εντάξει να καταναλώνετε καφεΐνη.

Αναπνευστικό και κυκλοφορικό σύστημα

Η καφεΐνη απορροφάται από το στομάχι και φτάνει στο υψηλότερο επίπεδό της στο αίμα εντός μιας ή δυο ωρών.

Μπορεί να αυξήσει την αρτηριακή πίεση για βραχύ διάστημα. Η επίδραση εκτιμάται ότι οφείλεται είτε σε αύξηση της αδρεναλίνης είτε σε προσωρινό μπλοκάρισμα των ορμονών που διαστέλλουν τις αρτηρίες.

Στους περισσότερους ανθρώπους δεν υπάρχει μακροχρόνια επίδραση στην αρτηριακή πίεση, αλλά αν υπάρχουν αρρυθμίες, η καφεΐνη μπορεί ενδεχομένως να κάνει την καρδιά να δουλεύει πιο σκληρά.

Αν έχετε υπέρταση ή προβλήματα με την καρδιά, ρωτήστε τον γιατρό αν η καφεΐνη είναι ασφαλής για εσάς.

Υπερβολική δόση μπορεί να προκαλέσει ταχυπαλμία ή αρρυθμίες και αναπνευστικά προβλήματα. Σε σπάνιες περιπτώσεις, η υπερβολική δόση μπορεί να οδηγήσει στο θάνατο λόγω σπασμών ή αρρυθμιών.

Σκελετικό και μυϊκό σύστημα

Η καφεΐνη σε μεγάλες ποσότητες ενδεχομένως μπορεί να παρεμβληθεί με την απορρόφηση και το μεταβολισμό του ασβεστίου.

Αυτό μπορεί να συμβάλει στην οστεοπόρωση. Αν καταναλώνετε πολλή καφεΐνη, αυτή μπορεί να οδηγήσει σε τράβηγμα των μυών. Αν έχετε στέρηση, στα συμπτώματα μπορεί να περιλαμβάνεται ο πόνος στους μυς.

Αναπαραγωγικό σύστημα

Η καφεΐνη ταξιδεύει στο αίμα και διαπερνά τον πλακούντα. Καθώς είναι διεγερτική, μπορεί να αυξήσει τους παλμούς και τον μεταβολισμό του εμβρύου. Πολλή καφεΐνη μπορεί επίσης να προκαλέσει πιο αργή ανάπτυξη του εμβρύου και αυξημένο κίνδυνο αποβολής. Στις περισσότερες περιπτώσεις, λίγη καφεΐνη είναι ασφαλής στην εγκυμοσύνη. Σύμφωνα με τη Μayo Clinic, θα πρέπει να περιορίσετε την κατανάλωση μεταξύ 200 και 300 mg την ημέρα, αν προσπαθείτε να συλλάβετε. Υπάρχουν ενδείξεις ότι μεγάλες ποσότητες καφεΐνης μπορούν να παρεμβληθούν με την παραγωγή οιστρογόνων και το μεταβολισμό, που χρειάζονται για τη σύλληψη.