Ερευνητές ανακάλυψαν πώς 2 γενετικές μεταλλάξεις μπορούν να προκαλέσουν την ανάπτυξη μελανώματος στο μάτι.

Με καλύτερη κατανόηση του τρόπου δράσης των συγκεκριμένων γονιδίων, οι ερευνητές δήλωσαν ότι τώρα έχουν υποσχόμενο θεραπευτικό στόχο για την αντιμετώπιση της νόσου στο μέλλον. Στην πραγματικότητα, οι ερευνητές μπόρεσαν ακόμα και να επιβραδύνουν την εξέλιξη της ανάπτυξης του όγκου στο μάτι ποντικών χρησιμοποιώντας φάρμακο εγκεκριμένο από τον FDA που σχετίζεται με τις 2 γενετικές οδούς.
Ο ερευνητής, Kun-Liang Guan, του UC San Diego Moores Cancer Center, δήλωσε ότι πριν από τη νέα έρευνα ήταν γνωστό ότι τα 2 γονίδια προκαλούν καρκίνο. Αλλά δεν ήταν σαφείς οι μηχανισμοί. Επομένως, αν γνωρίζουμε πώς προκαλούν καρκίνο μπορούμε να βρούμε τρόπο να στοχεύσουμε στους μηχανισμούς.

Δυο γενετικές μεταλλάξεις, οι GNAQ και GNA11 έχουν από καιρό εμπλακεί στην ανάπτυξη του μελανώματος στο μάτι, που συμβαίνει μέχρι στο 80% των περιστατικών αυτού του είδους καρκίνο.

Και τα 2 γονίδια κωδικοποιούνται για τις πρωτεΐνες G, που δρουν ως μοριακοί διακόπτες, ρυθμίζοντας τη μεταφορά πληροφοριών από το εξωτερικό των κυττάρων στα κύτταρά τους.

Μετά από περαιτέρω ανάλυση των συγκεκριμένων γονιδίων, ο Guan αποκάλυψε ότι γενετικές μεταλλάξεις στα γονίδια GNAQ και GNA11 οδηγούν τις πρωτεΐνες G να είναι μονίμως ‘’ανοιχτές’’, αφήνοντας όλα τα είδη των σινιάλων να περνούν ελεύθερα μέσα και έξω από τα κύτταρα.
Αυτό οδηγεί σε υπερδραστηριότητα της πρωτεΐνης YAP, δυνητικού ογκογόνου που έχει τη δυνατότητα να προκαλεί καρκίνους.
Ο Guan δήλωσε ότι γνωρίζουμε ότι όταν τα γονίδια έχουν μεταλλάξεις μετατρέπουν τα φυσιολογικά κύτταρα σε καρκινικά.
Πρόσθεσε ότι αν υπερεκφράσουμε την πρωτεΐνη YAP σε φυσιολογικά κύτταρα, το φυσιολογικό κύτταρο θα αποκτήσει ιδιότητες παρόμοιες με του καρκινικού κυττάρου- δηλαδή θα αναπαραχθεί και δεν θα πεθάνει.

Τώρα, γνωρίζοντας το σημαντικό ρόλο που παίζει η YAP στην ανάπτυξη του καρκίνου, ο Guan δήλωσε ότι ειδικοί θα μπορούσαν ενδεχομένως να χρησιμοποιήσουν την πρωτεΐνη ως θεραπευτικό στόχο για να επιβραδύνουν την εξάπλωση του μελανώματος ραγοειδούς.
Επιπλέον, υπάρχον φάρμακο, το verteporfin, που χρησιμοποιείται για την αντιμετώπιση μη φυσιολογικών αιμοφόρων αγγείων στο μάτι, είναι ήδη γνωστό πως καταστέλλει τη λειτουργία της YAP.

Οι ερευνητές αποφάσισαν να δοκιμάσουν την επίδραση του verteporfin σε ποντικούς που εμφάνισαν μελάνωμα του ραγοειδούς. Όπως αναμενόταν, το φάρμακο βοήθησε στην καταστολή της εξάπλωσης του όγκου και έσωσε τις ζωές των ποντικών.
Ο Guan ελπίζει ότι οι φαρμακοβιομηχανίες θα θελήσουν να αναπτύξουν περισσότερους αναστολείς της YAP, καθώς είναι μια αρκετά εύκολη πρωτεΐνη στη στόχευση.

Η έρευνα δημοσιεύεται στη διαδικτυακή έκδοση του περιοδικού ‘’Cancer Cell.’’