Ερευνητές έχουν ανακαλύψει πως τα «πριόνια» χρησιμοποιούν ένα τμήμα του ανοσοποιητικού συστήματος για να εξαπλωθούν από το έντερο, μέσα από το σώμα, και να καταλήξουν στον εγκέφαλο, όπου προκαλούν θανατηφόρες παθήσεις όπως ασθένεια των τρελών αγελάδων στα βοοειδή και η νόσος Creutzfeldt - Jakob στους ανθρώπους.

Η κατανόηση του πώς τα «πριόνια», πρωτεΐνες που εξαπλώνονται στους ανθρώπους και τα ζώα όταν καταναλώνουν μολυσμένα κρέατα, κινούνται σε όλο το σώμα θα μπορούσε να βοηθήσει τους γιατρούς να διαγνώσουν τη μόλυνση νωρίτερα.

Τα «πριόνια» είναι γνωστό ότι μετακινούνται μέσα από το σώμα, καταλήγοντας στον εγκέφαλο, όπου διακόπτουν τη νευρική δραστηριότητα προκαλώντας εξασθένηση της μνήμης, αλλαγές στην προσωπικότητα και δυσκολίες στην κίνηση, τελικά οδηγώντας τον οργανισμό στο θάνατο. Δεν υπάρχει θεραπεία για τη λοίμωξη από «πριόνια».

Οι ερευνητές διαπίστωσαν ότι τα «πριόνια», εξαπλώνονται πιο συχνά από το στόμα μέσω του μολυσμένου κρέατος, φτάνουν στο λεπτό έντερο και αρχίζουν να χρησιμοποιούν το ανοσοποιητικό σύστημα ενάντια στον εαυτό του. Τα «πριόνια», τα οποία δεν είναι κατ’ ανάγκη ζωντανά όπως τα βακτήρια, είναι πρωτεΐνες με μη φυσιολογική αναδίπλωση (misfolded) που διαδίδονται εν μέρει με τη μετατροπή άλλων πρωτεϊνών σε «πριόνια» διδάσκοντας άλλες πρωτεΐνες να μιμούνται το δικό τους σχήμα.

Οι ερευνητές χορήγησαν «πριόνια» σε ποντίκια, παρακολουθώντας πως οι πρωτεΐνες εισήλθαν και άρχισαν να οικοδομούνται στο εσωτερικό των Παϋέρειων πλακών (Peyer's patches), εξειδικευμένες δομές (σωροί λεμφοζιδίων) που βρίσκονται πάνω στην εσωτερική επιφάνεια τού λεπτού εντέρου και είναι μέρος της άμυνας του ανοσοποιητικού συστήματος κατά των κακών τροφίμων. Η συσσώρευση προκαλεί λοίμωξη, η οποία βοηθά τις μολυσματικές πρωτεΐνες για να αρχίσουν να κινούνται μέσα από το σώμα.

Οι ερευνητές διαπίστωσαν ότι από τη στιγμή που τα «πριόνια» είχαν μολύνει το παχύ έντερο, μπορούσαν επίσης να ανιχνευθούν στην σπλήνα και τους λεμφαδένες των ποντικιών.

«Το εάν όλα τα άτομα με ένδειξη λοίμωξης από «πριόνια» στο έντερό τους θα αναπτύξουν νευρολογικές ασθένειες δεν είναι γνωστό», δήλωσε ο Neil Mabbot, καθηγητής στο Πανεπιστήμιο του Εδιμβούργου. «Χρειαζόμαστε καλύτερη κατανόηση του ποιοι παράγοντες ενισχύουν την ευαισθησία μας στις ασθένειες από «πριόνια», έτσι ώστε να μπορούμε να λάβουμε μέτρα για την πρόληψη αυτών και την εξάπλωσή τους στους ανθρώπους και τα εκτρεφόμενα ζώα».

Journal of Virology

Ο ψηφιακός φάκελος ασθενούς, η τεχνητή νοημοσύνη και η μεγάλη παγίδα
Αλαλούμ με το πρόγραμμα πρόληψης κατά του καρκίνου του τραχήλου της μήτρας.