Χημικοί από το Πανεπιστήμιο της Γλασκόβης, με επικεφαλής τον Καθηγητή Χημείας Lee Cronin, έχουν εκπαιδεύσει ένα οργανικής χημικής σύνθεσης έξυπνο ρομπότ με τεχνητή νοημοσύνη να διερευνά αυτόματα έναν πολύ μεγάλο αριθμό χημικών αντιδράσεων.

Όπως αναφέρουν σ’ ένα άρθρο που δημοσιεύθηκε στο περιοδικό Nature, το “αυτο-οδηγούμενο” σύστημα, υποστηριζόμενο από μηχανή εκμάθησης αλγόριθμων, μπορεί να βρει νέες αντιδράσεις και μόρια, επιτρέποντας μια ψηφιακή-χημική προσέγγιση επεξεργασίας δεδομένων για τον εντοπισμό νέων μορίων, αντί να περιορίζεται σε μια γνωστή βάση δεδομένων και τους συνήθεις κανόνες οργανικής σύνθεσης. Το αποτέλεσμα θα μπορούσε να είναι το μειωμένο κόστος για την ανακάλυψη νέων μορίων για φάρμακα, για νέα χημικά προϊόντα συμπεριλαμβανομένων υλικών, πολυμερών και μορίων για εφαρμογές υψηλής τεχνολογίας όπως η απεικόνιση.

Η ομάδα απέδειξε τις δυνατότητες του συστήματος αναζητώντας περίπου 1000 αντιδράσεις, χρησιμοποιώντας συνδυασμούς 18 διαφορετικών αρχικών χημικών ουσιών. Αφού εξέτασε μόνο περίπου 100 ή το 10% των πιθανών αντιδράσεων, το ρομπότ ήταν σε θέση να προβλέψει με ακρίβεια με ακρίβεια πάνω από 80% ποιοι συνδυασμοί των αρχικών χημικών θα πρέπει να διερευνηθούν για να δημιουργήσουν νέες αντιδράσεις και μόρια.

Μελετώντας αυτές τις αντιδράσεις, ανακάλυψαν μια σειρά άγνωστων μέχρι τότε μορίων και αντιδράσεων, με μία από τις αντιδράσεις να ταξινομείται στο ανώτατο 1% των πιο μοναδικών γνωστών αντιδράσεων. Ο καθηγητής Cronin και η ομάδα του είναι πεπεισμένοι ότι αυτό το αποτέλεσμα θα βοηθήσει να ανοίξει ο δρόμος για την ψηφιοποίηση της χημείας και να αναπτυχθούν νέες προσεγγίσεις, χρησιμοποιώντας έναν ψηφιακό κώδικα ο οποίος οδηγεί αυτόνομα χημικά ρομπότ.

Όπως δήλωσε ο επικεφαλής της ομάδας, αυτή η προσέγγιση θα επιτρέψει την αναζήτηση σε πραγματικό χρόνο του χημικού χώρου που οδηγεί σε νέες ανακαλύψεις φαρμάκων, ενδιαφέροντα μόρια με πολύτιμες εφαρμογές, βοηθώντας στη μείωση του κόστους, του χρόνου και στη βελτίωση της ασφάλειας.

Πηγή: Πανεπιστήμιο Γλασκόβης