Ξέρουμε. Περιμένατε να δείτε την Ελλάδα στην κορυφή αυτής της λίστας. Και η αλήθεια είναι ότι δεν πέσατε πολύ έξω. Για την ακρίβεια, είμαστε οι τέταρτοι χειρότεροι οδηγοί της Ευρώπης –μετά τη Λιθουανία, τη Λετονία και την Εσθονία– και πάντα με ελπίδες βελτίωσης, καθότι, σύμφωνα με τους αναλυτές του Forbes, που συνέταξε τη λίστα, η αιτία της «πρωτιάς» των βαλτικών χωρών είναι η ραγδαία οικονομική ανάπτυξη που παρουσιάζουν τα τελευταία χρόνια, σε συνάρτηση με τη στασιμότητα στη βελτίωση των υποδομών.

Αυτό, με απλά λόγια, σημαίνει πολύ περισσότερα αυτοκίνητα που κινούνται στους ίδιους δρόμους: εκείνους που φτιάχτηκαν επί Σοβιετικής Ένωσης –όταν οι συγκεκριμένες χώρες δε φαντάζονταν καν τέτοια οικονομική ανάπτυξη και οι κάτοικοί τους δε διέθεταν δύο αυτοκίνητα ανά νοικοκυριό.

Αυτό, βέβαια, ισχύει λίγο πολύ και για εμάς –αν και μια κάποια βελτίωση στις υποδομές έχει αρχίσει να διαβλέπεται.

Από την άλλη, η λίστα περιλαμβάνει σχεδόν αποκλειστικά χώρες της κεντρικής και ανατολικής Ευρώπης και αυτό, σύμφωνα με την αναλύτρια Agnia Baranauskaite της εταιρείας ερευνών Eurasia Group του Λονδίνου, οφείλεται στη διαφθορά και τον χρηματισμό των ελεγκτικών οργάνων που έχει ως αποτέλεσμα τα υψηλά ποσοστά οδήγησης υπό την επήρεια μέθης.

Ένας δεύτερος λόγος, όπως εκτιμά ο Dr. Friedrich Heinemann, οικονομολόγος του Ευρωπαϊκού Κέντρου Οικονομικών Ερευνών, είναι το γεγονός πως, μετά την πτώση της Σοβιετικής Ένωσης ένας μεγάλος αριθμός ξένων επενδυτών έχει συρρεύσει στην περιοχή, κυρίως λόγω του ευνοϊκού φορολογικού καθεστώτος –φαινόμενο που, προφανώς, συμβάλει στην αύξηση της κίνησης στους δρόμους και επομένως των ατυχημάτων.

Ποιοι είναι, λοιπόν, οι δέκα επικινδυνότεροι λαοί πίσω από το τιμόνι;*
1. Λιθουανοί
Πληθυσμός: 3,4 εκατομμύρια
Θάνατοι από τροχαία: 759
Θάνατοι από τροχαία ανά ένα εκατομμύριο κατοίκους: 223
2.

Λετονοί
Πληθυσμός: 2,3 εκατομμύρια
Θάνατοι από τροχαία: 407
Θάνατοι από τροχαία ανά ένα εκατομμύριο κατοίκους: 177,4
3. Εσθονοί
Πληθυσμός: 1,3 εκατομμύρια
Θάνατοι από τροχαία: 204
Θάνατοι από τροχαία ανά ένα εκατομμύριο κατοίκους: 151,7
4.

Έλληνες
Πληθυσμός: 11,1 εκατομμύρια
Θάνατοι από τροχαία: 1.655
Θάνατοι από τροχαία ανά ένα εκατομμύριο κατοίκους: 148,8
5. Πολωνοί
Πληθυσμός: 38,2 εκατομμύρια
Θάνατοι από τροχαία: 5.243
Θάνατοι από τροχαία ανά ένα εκατομμύριο κατοίκους: 137,4
6.

Σλοβένοι
Πληθυσμός: 2,3 εκατομμύρια
Θάνατοι από τροχαία: 263
Θάνατοι από τροχαία ανά ένα εκατομμύριο κατοίκους: 131,3
7. Ούγγροι
Πληθυσμός: 10,1 εκατομμύρια
Θάνατοι από τροχαία: 1.303
Θάνατοι από τροχαία ανά ένα εκατομμύριο κατοίκους: 129,3
8.

Κύπριοι
Πληθυσμός: 766.414
Θάνατοι από τροχαία: 86
Θάνατοι από τροχαία ανά ένα εκατομμύριο κατοίκους: 112,2
9. Τσέχοι
Πληθυσμός: 10,3 εκατομμύρια
Θάνατοι από τροχαία: 1.063
Θάνατοι από τροχαία ανά ένα εκατομμύριο κατοίκους: 103,7
10.

Ισλανδοί
Πληθυσμός: 299.891
Θάνατοι από τροχαία: 31
Θάνατοι από τροχαία ανά ένα εκατομμύριο κατοίκους: 103,4

Στον αντίποδα, η Γερμανία, η Γαλλία, η Μεγάλη Βρετανία και οι τρεις σκανδιναβικές χώρες αναδεικνύονται οι χώρες με τα μικρότερα ποσοστά ατυχημάτων –λιγότερο από 75 θανάτους από τροχαία ανά ένα εκατομμύριο κατοίκους. Σε αυτήν την κατεύθυνση, η Ευρωπαϊκή Ένωση έχει θέσει ως στόχο τη μείωση των θανάτων από τροχαία σε όλα τα κράτη μέλη της συνολικά σε 25.000 μέχρι το 2010 –το 2001 ήταν 50.437, ενώ το 2006 μειώθηκαν σε 38.600– χρηματοδοτώντας έρευνες και εκδίδοντας νομοθετικές οδηγίες σχετικά με την ασφάλεια οχημάτων και υποδομών.


* Η λίστα συντάχθηκε με βάση τα στοιχεία της Ευρωπαϊκής Επιτροπής για τους θανάτους από τροχαία ατυχήματα σε 28 ευρωπαϊκές χώρες –μη περιλαμβανομένης της Τουρκίας– για το 2006.

Η.Κ.