Καθοριστικά βήματα υλοποίησης προγράμματος στο 3ο δημοτικό σχολείο Περαίας του δήμου Θερμαϊκού Θεσσαλονίκης και επιμόρφωσης καθηγητών φυσικής αγωγής α/θμιας εκπαίδευσης, δασκάλων και βρεφονηπιοκόμων.

Η ιδέα γεννήθηκε – ξεκίνησε, από ένα πρόγραμμα Αγωγής Υγείας.
Ένα νήπιο έσωσε τη ζωή της μαμάς του με ένα τηλεφώνημα.

'Οραμα

  • Να οργανωθούν εθελοντικές ομάδες δράσης σε όλα τα σχολεία της χώρας για την πρόληψη των τραυματισμών στα σχολεία.
  • Να καλλιεργήσουμε βιωματικά (όχι μόνο με λόγια που ξεχνιούνται) την αλληλοβοήθεια, αλληλεγγύη, συμπόνια, κατανόηση και ευαισθησία.
  • Να δημιουργηθεί σε κάθε σχολείο χώρος ανάπαυσης και περιποίησης μικροτραυματισμών - ΙΑΤΡΕΙΟ.
  • Να γίνεται καταγραφή σε όλα τα σχολεία.
  • Να δουλευτεί στην αρχή ως σχέδιο εργασίας και να ενσωματωθεί στα μαθήματα από την ηλικία των 3 ετών.

Ποιοι βοήθησαν

  • 4 Σχολικοί Σύμβουλοι (2 δασκάλων και 2 φυσικής αγωγής)
  • Διευθύντρια του Σχολείου
  • Μουσικός
  • Καθηγήτρια Εικαστικών
  • Δάσκαλοι
  • Καθηγήτρια Θεατρικής Αγωγής
  • Γονείς και επιχειρηματίες (καταστήματα Δήμου)
  • Παιδαγωγικό Ινστιτούτο

Έγκριση από το Παιδαγωγικό Ινστιτούτο

Σε μια πρόσκληση του Υπουργείου Παιδείας για αξιολόγηση του παρόντος προγράμματος (μετά από πρόταση του σχολικού συμβούλου κ. Μπουζιώτα), όλα τα παρόντα μαθήματα των πρώτων βοηθειών εγκρίθηκαν ως κατάλληλα και σωστά δομημένα.

Αναρτήθηκαν στην ιστοσελίδα του Παιδαγωγικού. Ινστιτούτου. Τμήμα επιμόρφωσης δασκάλων και καθηγητών όλων των ειδικοτήτων. http://zeus.pi-schools.gr/epimorfosi/library/kp/index.php?dir= %2F1.Πρωτοβάθμια/ΑΓΩΓΗ_ΥΓΕΙΑΣ   

Ποιοι μπορούν να δουλέψουν τις πρώτες βοήθειες;

Βρεφονηπιοκόμοι, Νηπιαγωγοί, δάσκαλοι, καθηγητές όλων των ειδικοτήτων

Χρειάζονται ειδικές γνώσεις;

Όχι! Απαιτείται μεράκι. Όλοι οι εκπαιδευτικοί αναγκάζονται καθημερινά να δίνουν τις πρώτες βοήθειες στους μικροτραυματισμούς που σημειώνονται στα σχολεία. Άρα, υπάρχει η στοιχειώδης γνώση.
Οι μαθητές εξοικειώνονται, μαθαίνουν την αντιμετώπιση και συνειδητοποιούν ότι πρέπει να είναι πιο προσεκτικοί.

Βιβλίο καταγραφής τραυματισμών σε κάθε σχολείο

Από το Σεπτέμβριο του 2010 έως τέλη Μαρτίου του 2011 είχαμε 170 τραυματισμούς.
Σε 130 ημέρες μαθημάτων περισσότερο από ένας τραυματισμός την ημέρα.

Γιατί να διαρκέσει 6 χρόνια;

Είναι χρήσιμο να επαναλαμβάνεται και να επαναλαμβάνεται βιωματικά.
Παράδειγμα: οι δάσκαλοι πήραν πριν τρεις μήνες το πιστοποιητικό παρακολούθησης πρώτων βοηθειών. Αυτό δε σημαίνει ότι τώρα μπορούν να τις προσφέρουν.

Ένα μεγάλο ποσοστό τις έχει ήδη ξεχάσει.

Πώς θα διδάξω;

Μέθοδος αυτοδιδασκαλίας
Βλέπω το σχετικό βίντεο, το κείμενο και βοηθητικά τις φωτογραφίες. Εκτελώ αυτά που διάβασα και είδα.
Η φλόγα της νόησης
«Το μυαλό είναι φωτιά που πρέπει να ανάψεις κι όχι δοχείο να γεμίσεις».


ΠΛΟΥΤΑΡΧΟΣ (46-120) ΕΛΛΑΔΑ

Καλή ιδέα για τα παιδιά 3-8 ετών είναι να αγοράσουμε μια μεγάλη κούκλα,
όπου τοποθετούμε το χέρι μας μέσα στο στόμα της και μιλάμε για λογαριασμό της. Της δίνουμε ένα όνομα και ονομάζουμε π.χ. το πρόγραμμα των Πρώτων Βοηθειών «Ο χιμπατζής έγινε γιατρός»
Άλλη καλή ιδέα είναι να αρχίσουμε να βλέπουμε κινούμενα σχέδια (Mίκι Μάους/βίντεο 4, Cartoons - Help/βίντεο 5 και Pixar_Up 6) με περιεχόμενο τις Πρώτες Βοήθειες
Καλή αρχή μπορεί να αποτελέσει η παιδαγωγική εκμάθηση του ανθρώπινου σώματος

Σκοπός του προγράμματος

  • Ο σκοπός μας είναι να μειώσουμε τους καθημερινούς μικροτραυματισμούς στο ελάχιστο.
  • Να προσφέρουν οι ίδιοι μαθητές τις πρώτες βοήθειες στους συμμαθητές τους.
  • Να χρησιμοποιούν το φαρμακευτικό υλικό υπό την επιτήρηση του γυμναστή (δηλ. πάγο από το ψυγείο) και να το επιστρέφουν στη θέση τους. Έχουμε αγοράσει 10 παγοκύστες και μας έμεινε μια. Θα μάθουν να δρουν με υπευθυνότητα.
  • Ιδρύσαμε εθελοντικές ομάδες δράσης και πρόληψης ατυχημάτων, όπου περιπολούσαν και βοηθούσαν τους δασκάλους υπηρεσίας. Ο εθελοντισμός είναι πολύ σημαντική αξία ζωής και πρέπει να καλλιεργείται από το νηπιαγωγείο (θυμηθείτε τους Ολυμπιακούς Αγώνες του 2004).
  • Γίναμε πρότυπο σχολείο σε όλη την Ελλάδα.

'Πρότυπο Σχολείο Πρόληψης Ατυχημάτων και Άμεσης Βοήθειας'
Εθελοντικές Ομάδες Πρόληψης Ατυχημάτων
Καθήκοντα:

  • Να υπενθυμίζουν τους συμμαθητές ότι δεν πρέπει να τρέχουν στα σκαλοπάτια.
  • Να τρώνε πρώτα και μετά να παίζουν (ποδόσφαιρο).
  • Όταν βλέπουν κάποιον να σκαρφαλώνει , να του λένε ότι μπορεί να χτυπήσει.
  • Στην περίπτωση που αντιληφθούν κάποιο τραυματισμό , να τον μεταφέρουν στο Ιατρείο, έτσι όπως εκπαιδεύτηκαν, ενημερώνοντας το δάσκαλο υπηρεσίας ή τον υπεύθυνο του ιατρείου.
  • Να δώσουν τις πρώτες βοήθειες στους τραυματισμούς που εκπαιδεύτηκαν (π.χ. εκδορά, παγοθεραπεία κτλ).
  • Πότε; Στο πρώτο διάλειμμα. Πόσοι; Τρεις μαθητές.

Διάρκεια: ένας μήνας

Tι γίνεται στην Ευρώπη;

Από το Νηπιαγωγείο ξεκινάει η σταδιακή μύηση και εκπαίδευση των μικρών μαθητών στις πρώτες βοήθειες.
Υπάρχει ένας ενιαίος παιδαγωγικός σχεδιασμός για όλες τις βαθμίδες της εκπαίδευσης.

ΠΡΟΣΚΛΗΣΗ ΓΟΝΕΩΝ ΣΤΟ ΒΙΩΜΑΤΙΚΟ ΣΕΜΙΝΑΡΙΟ ΠΡΩΤΩΝ ΒΟΗΘΕΙΩΝ

Οι γονείς συνήθως δεν ανταποκρίνονται στις προσκλήσεις (για διάφορους λόγους).
Σκεφτήκαμε λοιπόν να συνδυάσουμε το σεμινάριο των πρώτων βοηθειών με τους ελέγχους του Α΄ Β΄ ή Γ΄ τριμήνου.
Προσέλευση είχαμε, αλλά συμμετοχή στην αντιμετώπιση των τραυματισμών, έτσι όπως την επιθυμούσαμε, δεν είχαμε.

Αρκετοί γονείς δίσταζαν.

Παράδειγμα παιδαγωγικής διδασκαλίας
Εκμάθηση αιμορραγίας
Ένας τρόπος μπορεί να είναι η ζωγραφική.
Ζωγραφίζω το αίμα στο χέρι μου.