Ίσως το χειρότερο σύμπτωμα της σκλήρυνσης κατά πλάκας, και αυτό που περιορίζει περισσότερο τους ασθενείς, να είναι η συνεχής αίσθηση κούρασης. Τα υπόλοιπα συμπτώματα της χρόνιας αυτής νόσου μπορεί να εμφανίζονται πιο σποραδικά, η κούραση όμως είναι μόνιμη, ανεξαρτήτως του σταδίου της ασθένειας στο οποίο βρισκόμαστε. Πολλοί ασθενείς περιγράφουν την αίσθηση σαν γρίπη, χωρίς κανένα άλλο από τα συμπτώματα. Τι μπορούν να κάνουν οι ασθενείς για να νιώθουν λιγότερο αδύναμοι;

Τι προκαλεί την κούραση;

Δεν είναι απόλυτα γνωστοί οι μηχανισμοί με τους οποίους λειτουργεί η κούραση της σκλήρυνσης κατά πλάκας, αλλά υπάρχουν ειδικοί που πιστεύουν ότι οι αλλαγές που προκαλεί στον εγκέφαλο η νόσος αναγκάζουν τους ασθενείς να χρειάζονται μέχρι και πέντε φορές περισσότερη ενέργεια για να κάνουν οτιδήποτε.

Υπάρχει η έμμεση κούραση, που προκαλείται από το στρες, τα προβλήματα στον ύπνο λόγω μυϊκών σπασμών, αλλά και την κατάθλιψη που μπορεί να προκληθεί σε πολλές περιπτώσεις χρόνιων νοσημάτων.

Έπειτα, υπάρχει η νευρολογική κούραση λόγω της σκλήρυνσης, με συμπτώματα όπως τρέμουλο, μυϊκή αδυναμία και σπασμοί, οι οποίοι ξοδεύουν πολλή ενέργεια. Το γεγονός ότι αυτά τα συμπτώματα είναι συνεχή, κάνει τον οργανισμό όλο και πιο αδύναμο.

Τέλος, υπάρχει η αυτοάνοση κούραση. Η σκλήρυνση κατά πλάκας είναι αυτοάνοσο νόσημα, που σημαίνει ότι το ανοσοποιητικό σύστημα στρέφεται εναντίον του οργανισμού, “μπερδεύοντας” δικά του κύτταρα για ξένα. Αυτή η διαδικασία προκαλεί μεγάλη κούραση στον ασθενή.

Πώς καταπολεμούμε την κούραση της σκλήρυνσης κατά πλάκας;

Υπάρχουν διάφοροι τρόποι να αντιμετωπίσουμε την κούραση και να έχουμε περισσότερη ενέργεια. Η ανάπαυση μπορεί να μην εξαλείψει την κούραση, αλλά βοηθά. Είναι καλό να κάνετε τακτικά διαλείμματα και να μην ξοδεύετε όλη σας την ενέργεια στην αρχή της ημέρας.

  • Ζητήστε βοήθεια από τον γιατρό σας. Η σκλήρυνση κατά πλάκας απαιτεί συνεχή παρατήρηση, και η σωστή θεραπεία μπορεί να βοηθήσει με την κούραση.
  • Αποφύγετε τη ζέστη, καθώς μπορεί να σας εξαντλήσει σε ακόμα χειρότερο βαθμό από κάποιον που δεν νοσεί.
  • Φροντίστε τον εαυτό σας. Μια καλή, ισορροπημένη διατροφή και τακτική άσκηση μπορούν να σας βοηθήσουν με την κούραση.
  • Οι ασκήσεις που απαιτούν συγκέντρωση, όπως το Τάι Τσι και η γιόγκα, φαίνεται να βοηθούν με την σκλήρυνση κατά πλάκας.
  • Αντιμετωπίστε την κατάθλιψη. Η κατάθλιψη είναι συχνή “παρενέργεια” των χρόνιων νοσημάτων και προκαλεί ακόμα περισσότερη κούραση.
  • Κάντε πιο απλή την ζωή σας. Το χάος της ζωής μπορεί να επιδεινώσει τα συμπτώματα της σκλήρυνσης κατά πλάκας.

Προσπαθήστε να αποφεύγετε το στρες, να οργανώνετε καλύτερα την ημέρα σας, ακόμα και να ζητήσετε βοήθεια από τους φίλους σας.

Σχεδόν όλοι οι πάσχοντες από σκλήρυνση κατά πλάκας αντιμετωπίζουν προβλήματα κόπωσης. Τα φάρμακα μπορούν να βοηθήσουν, αλλά υπάρχουν πολλά πράγματα που μπορούμε να κάνουμε και μόνοι μας. Φροντίστε τη διατροφή και το σώμα σας, και ελαττώστε το άγχος, ώστε να μπορέσετε να έχετε μια πολύ δραστήρια ζωή.

Aυτή τη στιγμή, η επιστήμη κάνει μεγάλα άλματα στην αντιμετώπιση της νόσου, με πιθανούς τρόπους αντιστροφής των καταστροφικών συνεπειών της, ή ακόμα και φάρμακα που μπορούν να σταματήσουν την ανάπτυξη της νόσου.

Επιμέλεια: Θοδωρής Διάκος