Τακτική γυμναστική, ισορροπημένη διατροφή και σωστή διαχείριση του στρες. Αυτές οι συμβουλές είναι πολύ καλές για όλους, αλλά ιδιαίτερα για τους ασθενείς που πάσχουν από σκλήρυνση κατά πλάκας. Είναι τόσο απλό, μα είναι αληθινό: αυτά που θα κάναμε ούτως ή άλλως για να είμαστε όσο πιο υγιείς μπορούμε είναι τα ίδια που πρέπει να κάνουμε και ζώντας με αυτή τη νόσο. Όλες αυτές οι αλλαγές μπορούν να βοηθήσουν στην ελαχιστοποίηση των συμπτωμάτων της σκλήρυνσης κατά πλάκας, αλλά ταυτόχρονα να ελαττώσουν τον κίνδυνο ανάπτυξης καρκίνου ή κάποιας νόσου της καρδιάς—δύο πολύ μεγάλες απειλές για τους ανθρώπους που υποφέρουν από αυτή την ασθένεια.

Ποια πράγματα μπορούμε λοιπόν να αλλάξουμε στην καθημερινή μας ζωή για να ζούμε υγιείς και δυνατοί, ακόμα και με σκλήρυνση;

Κόβουμε το κάπνισμα

Ο κίνδυνος του τσιγάρου είναι πολύ γνωστός. Πέρα από την αύξηση των πιθανοτήτων για ανάπτυξη καρκίνου, μια μελέτη αποκάλυψε πως το κάπνισμα μπορεί επίσης να επιταχύνει την εξέλιξη της σκλήρυνσης κατά πλάκας. Επιπλέον, το κάπνισμα (αλλά και το παθητικό κάπνισμα) μπορεί να αυξήσει τον κίνδυνο να υποφέρουμε από σκλήρυνση στο μέλλον.

Γυμναζόμαστε τακτικά

Τα οφέλη της γυμναστικής είναι πολύ γνωστά για την καλή υγεία της καρδιάς, αλλά πολλοί ασθενείς που πάσχουν από σκλήρυνση κατά πλάκας δεν γυμνάζονται ικανοποιητικά. Η γυμναστική μπορεί να αυξήσει την αντοχή, να μειώσει τους πόνους και την αίσθηση κούρασης και επίσης να φτιάξει την διάθεση. Η αερόβια άσκηση, οι ασκήσεις ενδυνάμωσης, οι διατάσεις, η yoga… όλες αυτές οι μορφές άσκησης είναι εκπληκτικές για τους ασθενείς με σκλήρυνση κατά πλάκας. Αν, πάλι, οι κινήσεις σας είναι κάπως δύσκολες, υπάρχουν πολλές παραλλαγές για να παραμείνετε δραστήριοι. Μιλήστε με έναν φυσιοθεραπευτή, που θα σας βοηθήσει να διαλέξετε ένα πλάνο γυμναστικής κομμένο και ραμμένο στα μέτρα σας.

Τρώμε υγιεινά

Υπάρχουν πολλές συγκεκριμένες δίαιτες που υπόσχονται αποτελέσματα εναντίον της σκλήρυνσης κατά πλάκας, αλλά μέχρι στιγμής καμία από αυτές δεν έχει αποδειχθεί ότι λειτουργεί. Από την άλλη πλευρά, το να μένουμε πιστοί σε μια υγιεινή διατροφή μας βοηθάει να προφυλάξουμε την υγεία μας εναντίον πολλών άλλων επιπλοκών. Μια καλή ιδέα, επίσης, είναι να είστε προσεκτικοί όσον αφορά το πώς σας κάνουν να αισθάνεστε συγκεκριμένες τροφές. Πολλές φορές υπάρχουν διαφορές ακόμα και από ασθενή σε ασθενή, άρα αν παρατηρήσετε ότι κάποιες τροφές σας κάνουν να αισθάνεστε άσχημα, προσπαθήστε να τις βγάλετε από τη διατροφή σας.

Ελαττώνουμε το στρες

Το στρες μπορεί να χειροτερεύσει διάφορα συμπτώματα της σκλήρυνσης κατά πλάκας, όπως η κούραση, οι γνωστικές δυσλειτουργίες και οι πόνοι. Επιπλέον, δεν είναι σπάνιο φαινόμενο να βλέπουμε ασθενείς να κατηγορούν τον εαυτό τους για την πάθηση, προκαλώντας ακόμα περισσότερο στρες στον εαυτό τους, επιδεινώνοντας τα συμπτώματα. Προσπαθήστε να συγκεντρωθείτε σε περισσότερο θετικές πλευρές της ζωής σας και στο γεγονός πως μπορείτε να ζήσετε με αυτή τη νόσο και να είστε λειτουργικοί. Με λίγα λόγια, είναι σημαντικό να διαχωρίζετε τα γεγονότα από τα αισθήματά σας, ώστε οι αντιδράσεις σας στις αγχωτικές καταστάσεις να είναι θετικές.

Προστατευόμαστε από ασθένειες

Η σκλήρυνση κατά πλάκας δεν αυξάνει τις πιθανότητες να υποφέρετε από κάποια γρίπη ή κρύωμα, αλλά – στην περίπτωση που αρρωστήσετε – θα νιώσετε τα συμπτώματα αρκετά ισχυρά. Για να προφυλαχθείτε, λοιπόν, σιγουρευθείτε πως προσέχετε, κάνετε το ετήσιο αντιγριπικό εμβόλιο, πλένετε τακτικά τα χέρια σας και, αν νιώθετε πως είστε στα αρχικά στάδια ενός κρυώματος, περιορίστε τη δραστηριότητά σας μέχρι να νιώσετε καλύτερα.

Επιμέλεια: Θοδωρής Διάκος