Καθώς ξεκινά μια νέα σχολική χρονιά, το άγχος - του παιδιού και του γονέα- αρχίζει να συσσωρεύεται ξανά. Από τα πρωινά ξυπνήματα της τελευταίας στιγμής, μέχρι καινούριες εργασίες που πρέπει να γίνουν, η προσαρμογή μπορεί να είναι κάπως δύσκολη. Και τώρα είναι η κατάλληλη στιγμή να βοηθήσετε το παιδί σας, αλλά και τον εαυτό σας.

Καταπολεμήστε από νωρίς το πρόβλημα του ύπνου

Μέσα στο καλοκαίρι, το πρόγραμμα του ύπνου μας - τουλάχιστον για τα παιδιά - χαλαρώνει αρκετά. Είναι μια καλή ιδέα όμως να ξεκινήσετε την ρουτίνα του σχολείου από νωρίς, για να κάνετε την μετάβαση πιο εύκολη. Ξεκινήστε να πέφτετε για ύπνο και να ξυπνάτε νωρίτερα, προσπαθήστε να έχετε ένα σταθερό πρόγραμμα στις ώρες του φαγητού. Με αυτό τον τρόπο, θα καταφέρετε να καταπολεμήσετε τον κίνδυνο της αϋπνίας και τις έλλειψης ύπνου όταν το σχολείο ξεκινήσει και πάλι. Μην ξεχνάτε, παιδιά και ενήλικες μπορούν να διαχειριστούν το στρες πολύ καλύτερα όταν είναι ξεκούραστοι.

Κάντε μια επίσκεψη

Αν είναι η πρώτη φορά που το παιδί σας πηγαίνει στο συγκεκριμένο σχολείο - για παράδειγμα, αν ξεκινάει μια νέα βαθμίδα - ίσως να ήταν μια καλή ιδέα να κάνετε μια επίσκεψη στον χώρο προτού αρχίσουν τα μαθήματα, ώστε το παιδί να εξοικειωθεί με τον χώρο και να αρχίσει να νιώθει πιο άνετα.

Προσπαθήστε να μάθετε αν θα υπάρχουν φίλοι στην ίδια τάξη

Μια καλή ιδέα είναι να μάθετε αν το παιδί σας θα είναι στο ίδιο τμήμα με κάποιον φίλο του από νωρίς-πράγμα που λογικά δεν θα είναι δύσκολο, καθώς τις περισσότερες φορές οι μαθητές διανέμονται σε τμήματα αλφαβητικά. Η γνώση ότι θα υπάρχει ένα φιλικό πρόσωπο στο ίδιο τμήμα (ή ακόμα και περισσότερα!) θα βοηθήσει πάρα πολύ το παιδί σας να διώξει το στρες, καθώς η παρουσία φίλων είναι από τα πιο σημαντικά πράγματα για την ψυχολογία του παιδιού. Αν έχετε μετακομίσει πρόσφατα στην περιοχή και δεν γνωρίζετε κόσμο, μπορείτε να ψάξετε για την σελίδα του σχολείου στα social media, και να μιλήσετε με άλλους γονείς.

Προετοιμαστείτε για… ψώνια!

Τα ψώνια για το σχολείο κάνουν τα περισσότερα παιδιά να ενθουσιάζονται. Σίγουρα, υπάρχουν παιδιά που δεν ενδιαφέρονται και τόσο, και σε αυτή τη περίπτωση κάντε τα ψώνια όσο πιο γρήγορα και… ανώδυνα γίνεται, αλλά αν το παιδί σας δεν μπορεί να περιμένει να βγείτε στα μαγαζιά για να αγοράσετε όλα τα υλικά που θα χρειαστεί, φροντίστε να κάνετε εκείνη την ημέρα ξεχωριστή. Τσάντες, τετράδια, βιβλία, ακόμα και κάποια καινούρια ρούχα, όλα αυτά μπορούν να βοηθήσουν το παιδί σας να χαλαρώσει πάρα πολύ. Έπειτα, ήρθε η ώρα να προετοιμαστείτε για την ρουτίνα. Βοηθήστε το παιδί σας να οργανώσει τον χώρο που θα διαβάζει, καθαρίστε μαζί το δωμάτιό του και μπείτε ξανά στο σχολικό κλίμα.

Μιλήστε μεταξύ σας
Ίσως ο καλύτερος τρόπος να βοηθήσετε το παιδί σας να ξεπεράσει το άγχος της επιστροφής στο σχολείο είναι να του μιλήσετε. Ή, καλύτερα, να το αφήσετε να σας μιλήσει για το πώς αισθάνεται. Αφήστε το να σας πει τι περιμένει με ανυπομονησία, τι ανησυχίες μπορεί να έχει, και τι μπορεί να του προκαλεί αρνητικά συναισθήματα. Αν υπάρχουν αρνητικά συναισθήματα, μην προσπαθήσετε να τα μειώσετε. Αντιθέτως, προσπαθήστε να ενισχύσετε τα θετικά, για να πέσει περισσότερη προσοχή πάνω τους, ώστε το παιδί σας να επιστρέψει στο σχολείο γεμάτο αυτοπεποίθηση. Είναι μια πολύ καλή περίοδος για να συζητήσετε για θέματα όπως η πίεση από τους συνομηλίκους ή το bullying. Βέβαια, όλα αυτά θα γίνουν εφόσον το παιδί σας θέλει να συζητήσει. Το πιο σημαντικό πράγμα είναι να δώσετε στο παιδί σας να καταλάβει ότι είστε πάντα διαθέσιμοι για συζήτηση, για ό,τι πρόβλημα προκύψει, και πως δεν πρόκειται να κρίνετε ή να νουθετήσετε. Ο ρόλος του γονέα είναι να ακούει, και να βοηθά το παιδί να βρίσκει λύσεις.