Άνθρωποι που είναι απόλυτοι στην άποψή τους αναζητούν λιγότερες πληροφορίες και κάνουν λιγότερο ακριβείς κρίσεις- ως αποτέλεσμα- ακόμα και σε απλά θέματα που δεν σχετίζονται με την πολιτική, αναφέρει έρευνα του  UCL και του Max Planck Institute for Biological Cybernetics.

Τα ευρήματα δημοσιεύτηκαν στο PNAS, και υποδεικνύουν διαφορές σε νοητικά μοτίβα που οδηγούν τους ανθρώπους σε απόλυτες γνώμες.

Ο ερευνητής Lion Schulz, του Max Planck Institute στη Γερμανία, δήλωσε ότι φαίνεται πως οι φανατισμένοι άνθρωποι δείχνουν λιγότερο ενδιαφέρον σε πληροφορίες που θα μπορούσαν να αλλάξουν τη γνώμη τους. Ωστόσο δεν ήταν σαφές αν οφείλεται στο ότι μια συγκεκριμένη γνώμη έχει μεγάλη σημασία για αυτούς ή αν παίζουν ρόλο πιο βασικές διαδικασίες που ξεπερνούν συγκεκριμένες γνώμες.

Οι φανατικοί χαρακτηρίζονται από πεποίθηση ότι η κοσμοθεωρία τους αντικατοπτρίζει απόλυτη αλήθεια και συχνά αντιστέκονται στην αλλαγή γνώμης, για παράδειγμα στην περίπτωση των πολιτικών κόμματων.

Αυτή η τάση μπορεί να έχει κοινωνικές επιδράσεις, πολώνοντας επιστημονικές, θρησκευτικές και πολιτικές συζητήσεις. Ωστόσο, οι νοητικές δυνάμεις πίσω από τον φανατισμό, ακόμα δεν είναι σαφείς.

Οι ερευνητές ζήτησαν από 700 ανθρώπους να εκτελέσουν μια απλή εργασία λήψης απόφασης. Οι συμμετέχοντες είδαν σε υπολογιστή 2 κουτιά με τελείες που αναβόσβηναν και έπρεπε να αποφασίσουν ποιο κουτί περιείχε περισσότερες τελείες. Όταν οι συμμετέχοντες έκαναν την πρώτη επιλογή, οι ερευνητές τους έδωσαν την ευκαιρία να δουν άλλη, πιο καθαρή εκδοχή των κουτιών. Στη συνέχεια, οι εθελοντές έλαβαν την τελική απόφαση.

Ο Schulz εξήγησε ότι αυτό αντικατόπτριζε πολλές πραγματικές καταστάσεις, για παράδειγμα μια φήμη για την οποία δεν είμαστε σίγουροι αν είναι αληθινή. Τη μοιραζόμαστε ή τσεκάρουμε μια αξιόπιστη πηγή πρωτύτερα;

Ο ερευνητής Dr. Max Rollwage, δήλωσε ότι χρησιμοποιώντας απλές εργασίες μπορούμε να ελαχιστοποιήσουμε κοινωνικές επιρροές ή επιρροές κινητοποίησης και να εντοπίσουμε αυτό που οδηγεί σε αλλαγή επεξεργασίας ενδείξεων, που συμβάλλει στις φανατικές  πεποιθήσεις.

Η εργασία ακολουθήθηκε από σετ ερωτηματολογίων που επέτρεπε στους ερευνητές να μετρήσουν τον πολιτικό προσανατολισμό των συμμετεχόντων και τα επίπεδα φανατισμού.

Οι φανατισμένοι και οι μετριοπαθείς δεν διαφέρουν στην ακρίβεια ή τη σιγουριά των αποφάσεών τους. Ωστόσο, οι ερευνητές ανακάλυψαν ότι οι πιο φανατικοί συμμετέχοντες ήταν περισσότερο πιθανό να αρνηθούν βοηθητικές επιπρόσθετες πληροφορίες.

Οι διαφορές μεταξύ περισσότερο και λιγότερο φανατισμένων συμμετεχόντων ήταν ιδιαίτερα μεγάλες όταν οι συμμετέχοντες είχαν μικρή σιγουριά σε μια απόφαση.

Ο Dr. Steve Fleming, δήλωσε ότι προηγούμενες έρευνες ανακάλυψαν ότι υπάρχει στενή σχέση μεταξύ του πόσο σίγουροι αισθανόμαστε και αν ή όχι αναζητούμε νέες πληροφορίες. Στην τρέχουσα έρευνα φάνηκε ότι η σχέση ήταν ασθενέστερη σε πιο φανατικούς ανθρώπους.

Γενικά, η μειωμένη αναζήτηση ήταν καταστροφική, με τους περισσότερο φανατισμένους ανθρώπους να είναι λιγότερο ακριβείς στις τελικές κρίσεις τους.

Ο Dr. Fleming δήλωσε ότι προκαλεί έκπληξη ότι οι ερευνητές μπόρεσαν να εντοπίσουν σχέσεις μεταξύ φανατισμού για θέματα όπως η πολιτική, με αναζήτηση πληροφοριών σε ένα απλό παιχνίδι στον υπολογιστή.

Αυτό, μας λέει ότι ο φανατισμός στον πραγματικό κόσμο δεν είναι μόνο ένα χαρακτηριστικό συγκεκριμένων ομάδων ή γνωμών, αλλά μπορεί ενδεχομένως να συνδέεται με περισσότερο βασικές νοητικές διαδικασίες.

Η έρευνα υπογραμμίζει ότι το να υπάρχουν απλώς διαθέσιμες διορθωτικές πληροφορίες δεν σημαίνει απαραίτητα ότι οι άνθρωποι θα τις διαβάσουν.

Ο Schulz, δήλωσε ότι αυτό είναι ιδιαίτερα σχετικό στις ημέρες μας. Ποτέ δεν ήμασταν τόσο ελεύθεροι να αποφασίζουμε αν έχουμε αρκετές ενδείξεις για κάτι ή αν θα πρέπει να αναζητήσουμε περαιτέρω πληροφορίες από αξιόπιστη πηγή πριν το πιστέψουμε.

Πρόσθεσε, ότι είναι σημαντικό να τονιστεί ότι οι διαφορές μεταξύ περισσότερο και λιγότερο φανατισμένων ανθρώπων ήταν ανεπαίσθητες και δεν γνωρίζουμε ακόμα πώς θα εκδηλώνονταν αν λαμβάνονταν υπόψη πληροφορίες του πραγματικού κόσμου, όπως ειδήσεις  για πολιτικά κόμματα. Τελικά, είναι παράδειγμα προς αποφυγήν, αν σκεφτόμαστε τον εαυτό μας ως φανατισμένο ή όχι. Όταν δεν είμαστε σίγουροι, θα ήταν φρόνιμο να δούμε και πάλι τις πληροφορίες.

Οι ερευνητές, τώρα προσπαθούν να ξεδιπλώσουν τους υποκείμενους νοητικούς αλγόριθμους που οδηγούν τους ανθρώπους να αναζητούν περαιτέρω πληροφορίες σε καταστάσεις αβεβαιότητας.

 

Πηγές: NAS,