Τα τελευταία χρόνια ολοένα και περισσότερα διατροφικά σχήματα εμφανίζονται με σκοπό να εξαλείψουν τη μάστιγα που ονομάζεται παχυσαρκία και τις συνοδές παθήσεις που σχετίζονται με αυτή! Όλα υπόσχονται άμεση και σίγουρη απώλεια του βάρους χωρίς πολύ κόπο!

Ένα νέο διατροφικό μοντέλο που παρουσιάστηκε στο 18ο Πανευρωπαϊκό Συνέδριο Παχυσαρκίας που πραγματοποιήθηκε στην Κωνσταντινούπολη, υπόσχεται απώλεια σωματικού βάρους σε ποσοστό 101% του προσδοκώμενου σε ασθενείς που το εφαρμόζουν.

Η δίαιτα Εναλλασσόμενων θερμίδων (on- off diet) προτείνει την εναλλαγή μίας ημέρας κατά την οποία το άτομο είναι ελεύθερο να καταναλώσει ελεύθερα οποιοδήποτε φαγητό επιθυμεί (με προσοχή προκειμένου να αποφεύγεται η εσκεμμένη υπερκατανάλωση θερμίδων), ενώ την επόμενη ημέρα η θερμιδική του πρόσληψη δεν πρέπει να ξεπερνά το 25% των συνολικών ημερήσιων αναγκών του.

Επιπλέον, η εναλλάξ διαδοχή της ημέρας νηστείας και της ‘ελεύθερης’ ημέρας δεν είναι απαραίτητη, καθώς φάνηκε ότι και η τυχαία κατανομή 3-4 ημερών νηστείας μέσα στην εβδομάδα είναι εξίσου αποτελεσματική.

Ο ρόλος του διαιτολόγου κατά την πραγματοποίηση ενός τέτοιου διατροφικού μοντέλου κρίνεται απαραίτητος δεδομένου ότι θα καθορίσει τις απαραίτητες θερμίδες που πρέπει να λαμβάνονται τις ημέρες νηστείας, προκειμένου να μην υπάρχει ούτε υπέρ ούτε υποκατανάλωση, ενώ ακόμα και τις ‘ελεύθερες’ ημέρες θα μπορέσει να ορίσει τη συχνότητα και την ποιότητα των τροφών που θα πρέπει να καταναλώνονται προκειμένου η διατροφή να είναι πλήρης σε μάκρο- (υδατάνθρακες, πρωτεΐνες, λιπαρά) και μικροθρεπτικά συστατικά (βιταμίνες, μέταλλα, ανόργανα συστατικά).

Τέλος, η συμβουλευτική για μία ισορροπημένη διατροφή, που περιλαμβάνει τρόφιμα από όλες τις ομάδες, τρόφιμα τα οποία είναι πλούσια σε φρούτα, λαχανικά, προϊόντα ολικής άλεσης, πολυακόρεστα και μονοακόρεστα λιπαρά οξέα, ενώ είναι περιορισμένα τα κορεσμένα και trans λιπαρά και τα πρόσθετα σάκχαρα, είναι απαραίτητη.

Πλεονεκτήματα

1. Ταχεία απώλεια κιλών

2. Βελτίωση λιπιδαιμικού προφίλ (μείωση LDL χοληστερόλης, μείωση τριγλυκεριδίων)

3. Κατανάλωση ‘απαγορευμένων’ φαγητών νόμιμα!

Μειονεκτήματα

1. Δύσκολη η μακρά προσκόλληση σε ‘ακραία’ διατροφικά σχήματα

2. Ερευνητικά κενά, περισσότερες μελέτες απαιτούνται!

Μέχρις στιγμής τα υπάρχοντα δεδομένα δεν παρουσιάζουν κάποιο κίνδυνο κατά την εφαρμογή της δίαιτας εναλλασσόμενων θερμίδων. Συνεπώς, η εφαρμογή της θα μπορούσε να είναι αποτελεσματική από άτομα τα οποία γοητεύονται από εναλλακτικά πρωτόκολλα διατροφής είτε από άτομα τα οποία επιθυμούν μία ταχεία απώλεια βάρους αλλά αδυνατούν να προσκολληθούν σε κλασικά διατροφικά σχήματα λόγω πλήξης και έτσι να ενισχυθεί το κίνητρο τους μετά από μεγάλα χρονικά διαστήματα θερμιδικού περιορισμού.