Οι αντιφάσεις που συχνά συνοδεύουν τα θέματα που σχετίζονται με τη διατροφή, με βασικότερο τη μάχη κατά των περιττών κιλών, όχι μόνο προκαλούν σύγχυση αλλά, συνήθως, έχουν αντίθετο αποτέλεσμα από το επιθυμητό! Η ερώτηση που προκύπτει ωστόσο είναι αν πράγματι υφίστανται αυτοί οι γρίφοι, ή αν προκαλούνται από τη λαθεμένη ερμηνεία των επιστημονικών ερευνών από διάφορους ‘ειδικούς’.

Το θέμα της διατήρησης του σωματικού βάρους ή, ακόμη περισσότερο, της επιθυμίας για απώλεια των περιττών κιλών, πραγματικά θυμίζει γρίφο! Οι διατροφικές συστάσεις για να επιτύχουμε το ‘ιδανικό’ βάρος αλλάζουν διαρκώς, οι θεωρίες διαδέχονται η μία την άλλη, οι στατιστικές συχνά αλληλοσυγκρούονται κι εμείς, ακριβώς εξαιτίας αυτής της σύγχυσης, γινόμαστε συχνά θύματα της ίδιας μας της υπερβολής!

Αποτέλεσμα, η μάχη εναντίον των περιττών κιλών να μην κερδίζεται εύκολα και το σώμα να υποβάλλεται στην επίπονη – έως και επικίνδυνη για την υγεία – διαδικασία αυξομείωσης του βάρους του!
Οι διαιτητικοί περιορισμοί, άλλοτε αναφέρονται στα λιπαρά κι άλλοτε στους υδατάνθρακες, ενώ συχνά διαβάζουμε ή ακούμε ότι κάποιο τρόφιμο ‘καίει τα λίπη’, κάποιο άλλο παχαίνει και ευθύνεται για την παγκόσμια επιδημία παχυσαρκίας και άλλες επικίνδυνες ανυπόστατες θεωρίες που τελικά μας απομακρύνουν από τη λύση του προβλήματος.

Φυσικά, η επιθυμία μας να ακολουθήσουμε οποιαδήποτε ‘μαγική’ δίαιτα ή συμβουλή έχουμε ακούσει από μια γνωστή στο κομμωτήριο οφείλεται στην άρνησή μας να ακολουθήσουμε ένα συνολικά πιο υγιεινό τρόπο ζωής.

Δυστυχώς, όμως, πρέπει να συνειδητοποιήσουμε ότι για να χάσουμε το περιττό μας βάρος και κυρίως για να το κρατήσουμε μακριά για πάντα, δεν χρειάζεται να δαιμονοποιήσουμε ένα συστατικό ή ένα τρόφιμο ή ποτό, ή να κάνουμε άλλη μία ‘μαγική’ δίαιτα ...

αναλύοντας το αίμα μας, αλλά να καταλάβουμε ότι απλά τρώμε πάρα πολύ, ή τουλάχιστον πολύ περισσότερο από αυτό που ο οργανισμός μας ξοδεύει, εφόσον καθημερινά μόνο καθόμαστε!

Το πιο χαρακτηριστικό παράδειγμα διατροφικού γρίφου που έχει να κάνει με το σωματικό μας βάρος αφορά στη σχέση ανάμεσα στα αναψυκτικά και τον κίνδυνο παχυσαρκίας. Στα έντυπα διαβάζουμε ότι τα αναψυκτικά παχαίνουν, ενώ οι διαιτολόγοι απαντούν ότι κανένα τρόφιμο ή αναψυκτικό από μόνο του δεν οδηγεί στην παχυσαρκία, αλλά η υπερκατανάλωσή τους και οι συνολικές ‘κακές’ διατροφικές συνήθειες σε συνδυασμό με την έλλειψη σωματικής δραστηριότητας.

Αυτή την άποψη των επιστημόνων έρχεται να στηρίξει μεταξύ άλλων και μία πρόσφατη μεγάλη μελέτη, η οποία δημοσιεύτηκε στο επιστημονικό περιοδικό ‘Food and Chemical Toxicology.’ Σε αυτή την έρευνα, όπου συμμετείχαν περισσότεροι από 38.000 ενήλικες, ηλικίας 20-74 ετών και οι οποίοι παρακολουθούνταν για μία περίοδο 15 ετών δεν βρέθηκε να υπάρχει σχέση ανάμεσα στην κατανάλωση αναψυκτικών που περιέχουν ζάχαρη και την παχυσαρκία.

Το συμπέρασμα των ερευνητών ήταν ότι η αύξηση του βάρους συνδέεται κυρίως με την απουσία σωματικής δραστηριότητας-ξαιτίας του σύγχρονου ‘καθιστικού’ τρόπου ζωής-καθώς και με την έλλειψη μέτρου και ισορροπίας στη διατροφή!

Όπως γίνεται όλο και περισσότερο αποδεκτό, η παχυσαρκία δεν οφείλεται σε ένα μόνο παράγοντα. Οι διατροφικοί γρίφοι που συνδέονται με την αντιμετώπιση του περιττού βάρους σχετίζονται αφενός με την κακή ερμηνεία των αποτελεσμάτων των επιστημονικών ερευνών από ανθρώπους που δεν είναι εξειδικευμένοι στην επιστήμη της διατροφής και διαιτολογίας, και αφετέρου στη μεγάλη επιθυμία μας να λύσουμε το πρόβλημα με ένα μαγικό ραβδί, είτε πρόκειται για μία ‘θαυματουργή δίαιτα’, είτε για ένα τρόφιμο που ‘καίει θερμίδες’, ή αντίθετα αποκλείοντας από τη διατροφή μας ένα ‘κακό’ τρόφιμο ψάχνοντας τον αποδιοπομπαίο τράγο γιατί απλά βαριόμαστε να ασκηθούμε! 


Πηγές: www.nutrimed.gr