Κατά την παράδοση, όταν ανακοίνωσαν στο πλήθος την Ανάσταση του Χριστού, μια γυναίκα για να το πιστέψει ζήτησε τα αυγά που είχε στο καλάθι της να γίνουν κόκκινα..Και αυτά κοκκίνησαν! Άλλη εκδοχή φέρνει το βάψιμο των αυγών να συμβολίζει το αίμα του Χριστού, ενώ τα ίδια τα αυγά την ανανέωση της ζωής.

Το αυγό πέρα από τους συμβολισμούς των ημερών είναι μια πλήρης τροφή για όλο τον χρόνο καλύπτοντας σχεδόν εξολοκλήρου τις διατροφικές μας ανάγκες.

Τι περιέχει το αυγό και γιατί θεωρείται πλήρης τροφή;

To αυγό είναι από τις πολύτιμες τροφές, καθώς περιέχει πρωτεΐνη η οποία μαζί με αυτή του ανθρώπινου γάλακτος είναι υψηλότερης βιολογικής αξίας από οποιαδήποτε άλλη και απορροφάται καλύτερα από τον ανθρώπινο οργανισμό. Αυτό συμβαίνει διότι το αυγό περιέχει όλες τις απαραίτητες ουσίες που απαιτούνται για την αναπαραγωγή.

Αυτός είναι και ο λόγος που στην παιδική ηλικία αποτελεί κύρια επιλογή τροφής, καθώς οι ανάγκες είναι αυξημένες.

Το ασπράδι του αποτελείται σε ποσοστό 85-90% από νερό,12% περίπου σπό πρωτεΐνες, 0,7 % υδατάνθρακες και 0,2% λίπος, καθώς και μικρές ποσότητες λεκιθίνης, χοληστερόλης και βιταμινών της ομάδας Β.

Ο κρόκος αποτελείται από νερό σε ποσοστό 45-50%, πρωτεΐνες 15%, λίπος περίπου 35% και υδατάνθρακες λιγότερο από 1%, ενώ περιέχει ποσότητες σιδήρου, φωσφόρου, ασβεστίου και θείου. Μαζί με αυτά δίνει βέβαια και περίπου 200 mg χοληστερόλης.

Αυτός είναι και ο λόγος που το αυγό θεωρείται απαγορευμένη τροφή για ανθρώπους με υψηλά ποσοστά χολεστερόλης;

Η αλήθεια είναι ότι το αυγό είναι ένα παρεξηγημένο τρόφιμο όσον αφορά τη χοληστερόλη που δίνει στον ανθρώπινο οργανισμό. Πραγματικά η χοληστερόλη του είναι αρκετά αυξημένη, όμως αυτό εξισσοροπείται με τη σημαντική ποσότητα λεκιθίνης που περιέχει και η οποία αποτελεί ανασταλτικό παράγοντα αθηροσκλήρυνσης.

Εκτός αυτού ο κρόκος περιέχει και χολίνη, ουσία που διευκολύνει τη λειτουργία του ήπατος στην αποβολή της επιπλέον χοληστερόλης.

Εδώ είναι ευκαιρία να τονίσουμε ότι η χοληστερίνη που προσλαμβάνεται από τις τροφές επηρεάζει τη συνολική χοληστερόλη του οργανισμού σε ποσοστό μέχρι 10%. Εάν κάποιος λάβει περισσότερη από τις τροφές, αυτή αποβάλλεται. Η υπόλοιπη χοληστερόλη παράγεται από τον ίδιο τον οργανισμό.

Πάντως έχει βρεθεί ότι τα αυγά από κότες ελευθέρας βοσκής έχουν λιγότερη χοληστερόλη από αυτά των εκτροφείων. Αυτοί που χρειάζεται να προσέξουν περισσότερο είναι εκείνοι που έχουν πρόβλημα χολολιθίασης και όχι τόσο οι έχοντες υψηλή χοληστερόλη.

Ποια είναι η ποσότητα αυγών που μπορούμε να τρώμε την εβδομάδα.

Η Αμερικανική Καρδιολογική Εταιρεία συστήνει την κατανάλωση τεσσάρων αυγών εβδομαδιαίως, ενώ στην Ελλάδα τρία αυγά εβδομαδιαίως θεωρούνται ασφαλής ποσότητα.
Στην Ελλάδα, η κατανάλωση αυγών ανέρχεται σε 145 κατά άτομο το χρόνο.

Όσον αφορά στις βιταμίνες ποιες είναι αυτές που κυρίως παίρνουμε από τα αυγά;

Όσον αφορά τις βιταμίνες συναντάμε την Α,Β1,Β2,Β12,D αλλά και τη βιοτίνη. Τα αυγά από κότες ελευθέρας βοσκής περιέχουν περισσότερη βιταμίνη Β12, ενώ στις υπόλοιπες βιταμίνες οι διαφορές περιεκτικότητας είναι μικρές. Παλαιότερα τάιζαν με αυγά τους νιόπαντρους για να φέρουν στον κόσμο γερούς απογόνους, ενώ στους Ολυμπιακούς Αγώνες του Σεντ Λιουις, το 1904,  ο νικητής του Μαραθωνίου δρόμου Hicks από τις Η.Π.Α λέγεται ότι έφαγε αυγά λίγο πριν τον τερματισμό προκειμένου να κατορθώσει να ξεπεράσει το αίσθημα της κόπωσης.

Αν συνδυάσουμε λοιπόν τα θρεπτικά του συστατικά, τις χαμηλές θερμίδες που αποδίδει (ένα κόκκινο αυγό περίπου 80) και τη φθηνή τιμή του καταλήγουμε δικαίως στο συμπέρασμα ότι το αυγό είναι η κορυφαία τροφή.

Πηγές: www.nutrimed.gr