Μύθοι...

Κατά την παράδοση, όταν ανακοίνωσαν στο πλήθος την Ανάσταση του Χριστού, μια γυναίκα για να το πιστέψει ζήτησε τα αυγά που είχε στο καλάθι της να γίνουν κόκκινα. Και αυτά κοκκίνησαν! Άλλη εκδοχή φέρνει το βάψιμο των αυγών να συμβολίζει το αίμα του Χριστού, ενώ τα ίδια τα αυγά, την ανανέωση της ζωής.

Παλιότερα τάιζαν με αυγά τους νιόπαντρους για να φέρουν στον κόσμο γερούς απογόνους, ενώ το 1904 στους Ολυμπιακούς Αγώνες του Σεντ Λιουις ο νικητής του Μαραθωνίου δρόμου Hicks από τις Η.Π.Α λέγεται ότι έφαγε αυγά λίγο πριν τον τερματισμό προκειμένου να κατορθώσει να ξεπεράσει το αίσθημα της κόπωσης.

...και Αλήθειες

Το αυγό πέρα από τους συμβολισμούς των ημερών είναι μια πλήρης τροφή για όλο τον χρόνο καλύπτοντας σχεδόν εξολοκλήρου τις διατροφικές μας ανάγκες. Αν συνδυάσουμε, λοιπόν, τα θρεπτικά του συστατικά, τις χαμηλές θερμίδες που αποδίδει (ένα κόκκινο αυγό περίπου 80) και τη φθηνή τιμή του καταλήγουμε δικαίως στο συμπέρασμα ότι το αυγό είναι η κορυφαία τροφή.

Πόσο πλήρες είναι;

To αυγό είναι από τις πιο πολύτιμες τροφές καθώς περιέχει πρωτεΐνη, η οποία μαζί με αυτή του ανθρώπινου γάλακτος είναι υψηλότερης βιολογικής αξίας από οποιαδήποτε άλλη και απορροφάται καλύτερα από τον ανθρώπινο οργανισμό.

Αυτός είναι και ο λόγος που στην παιδική ηλικία αποτελεί κύρια επιλογή τροφής, καθώς οι ανάγκες σε πρωτεΐνες είναι αυξημένες.

Η θρεπτική του αξία

Το ασπράδι του αποτελείται σε ποσοστό 85-90% από νερό, 12% περίπου από πρωτεΐνες, 0,7 % υδατάνθρακες και 0,2% λίπος, καθώς και μικρές ποσότητες λεκιθίνης, χοληστερόλης και βιταμινών της ομάδας Β. Ο κρόκος αποτελείται από νερό σε ποσοστό 45-50%, πρωτεΐνες 15%, λίπος περίπου 35% και υδατάνθρακες λιγότερο από 1%, ενώ περιέχει ποσότητες σιδήρου, φωσφόρου, ασβεστίου και θείου.

Μαζί με αυτά δίνει βέβαια και περίπου 200 mg χοληστερόλης.

Τελικά είναι απαγορευμένο;

Η αλήθεια είναι ότι το αυγό είναι ένα παρεξηγημένο τρόφιμο όσον αφορά στη χοληστερόλη που δίνει στον ανθρώπινο οργανισμό. Πραγματικά, η χοληστερόλη του είναι αρκετά αυξημένη, όμως αυτό εξισορροπείται από τη σημαντική ποσότητα λεκιθίνης που περιέχει, η οποία αποτελεί ανασταλτικό παράγοντα αθηροσκλήρωσης και της χαμηλής περιεκτικότητας κορεσμένου λίπους.

Εκτός αυτού, ο κρόκος περιέχει και χολίνη, μια ουσία που διευκολύνει τη λειτουργία του ήπατος στην αποβολή της επιπλέον χοληστερόλης. Εδώ είναι ευκαιρία να τονίσουμε ότι η χοληστερίνη που προσλαμβάνεται από τις τροφές επηρεάζει τη συνολική χοληστερόλη του οργανισμού σε ποσοστό μέχρι 10%.

Εάν κάποιος λάβει περισσότερη από τις τροφές αυτή αποβάλλεται. Η υπόλοιπη χοληστερόλη παράγεται από τον ίδιο τον οργανισμό. Πάντως έχει βρεθεί ότι τα αυγά από κότες ελευθέρας βοσκής έχουν λιγότερη χοληστερόλη από αυτά των εκτροφείων.

Ενώ ιδιαίτερη προσοχή στην κατανάλωσή τους πρέπει να δίνουν όσοι έχουν πρόβλημα χολολιθίασης.

Ποια είναι η ποσότητα αυγών που μπορούμε να τρώμε την εβδομάδα;

Η Αμερικανική Καρδιολογική Εταιρεία συστήνει την κατανάλωση τεσσάρων αυγών εβδομαδιαίως, ενώ στην Ελλάδα τρία αυγά εβδομαδιαίως θεωρούνται ασφαλής ποσότητα.
Στην Ελλάδα, η κατανάλωση αυγών ανέρχεται σε 145 κατά άτομο το χρόνο.


Πηγές: www.nutrimed.gr