'Μέτρον άριστον', η πολυδιατυπωμένη αυτή αρχή στο χώρο της Διατροφής φαίνεται ότι ταιριάζει απόλυτα σε ότι αφορά την κατανάλωση αλκοόλ και τις διάφορες παθήσεις. Πράγματι, μελέτες στο χώρο έχουν δείξει ότι η σχέση κατανάλωσης αλκοόλ και καρδιοαγγειακών παθήσεων έχει το σχήμα U (καμπύλη-U) όπου η μηδενική πρόσληψη αλκοόλ δεν προστατεύει, η μέτρια πρόσληψη (πυθμένας) σχετίζεται με τα χαμηλότερα κρούσματα και η μεγάλη κατανάλωση οδηγεί σε αυξημένα κρούσματα.



Το επιστημονικό ενδιαφέρον κέντρισε η παρατήρηση ότι οι Γάλλοι, αν και καταναλώνουν 2 με 3 φορές περισσότερο κορεσμένο λίπος από τους υπόλοιπους Ευρωπαίους, έχουν επίσης υψηλότερα επίπεδα χοληστερόλης και αρτηριακής πίεσης, ωστόσο εμφανίζουν κατά 2.5 φορές μικρότερο κίνδυνο θανάτου από στεφανιαία νόσο.

Τα πρώτα ερευνητικά δεδομένα έδειξαν πως το κρασί είναι αυτό που τους ... σώζει. Έτσι το περίφημο 'Γαλλικό παράδοξο' άνοιξε το δρόμο για το συνεχώς αυξανόμενο επιστημονικό ενδιαφέρον σχετικά με τα οφέλη του κρασιού.

Το εύλογο ερώτημα που προκύπτει είναι: η ευεργετική δράση κατά των καρδιαγγειακών αφορά μόνο το κρασί ή και άλλα αλκοολούχα; Η απάντηση είναι πως τα οφέλη φάνηκαν και σε άλλα αλκοολούχα, όπως τη μπύρα για παράδειγμα, αλλά σε πολύ μικρότερη έκταση από ότι στο κρασί.

Αυτό συμβαίνει γιατί η ευεργετική δράση του κρασιού δεν έχει να κάνει τόσο με την περιεκτικότητά του σε αλκοόλ, αλλά κυρίως λόγω των αντιοξειδωτικών συστατικών που περιέχει. Μάλιστα έρευνες που έγιναν με κρασί χωρίς αλκοόλ έδειξαν πως εξακολουθεί να έχει θετικές επιδράσεις στην καρδιά.

Επίσης, έρευνες που έγιναν και σύγκριναν την ευεργετική δράση αντιοξειδωτικών διαφόρων χυμών με το χυμό σταφυλιού έδειξαν πως τα αντιοξειδωτικά που υπάρχουν στο σταφύλι ασκούν πολύ εντονότερη καρδιοπροστατευτική δράση. Μάλιστα, οι ευεργετικές αυτές επιδράσεις επικεντρώνονται στο κόκκινο κρασί, όπου ξεχωρίζει το αντιοξειδωτικό ρεσβερατρόλη (βρίσκεται στη φλούδα των κόκκινων σταφυλιών).

Η κύρια ευεργετική δράση του κρασιού εστιάζεται στην αύξηση της καλής χοληστερόλης, HDL. Γνωρίζουμε ότι η κακή χοληστερόλη, LDL, μεταφέρει το μόριο της χοληστερόλης στο ενδοθήλιο και αυτό εκεί εναποτίθεται συμμετέχοντας στη δημιουργία αθηροματογόνου πλάκας (το πουρί που ευθύνεται για το φράξιμο των αρτηριών) και η καλή είναι αυτή που απομακρύνει το μόριο της χοληστερόλης, απομακρύνοντας ταυτόχρονα και τον κίνδυνο.

Η μέτρια κατανάλωση αλκοόλ έχει βρεθεί ότι βοηθά στην αύξηση της καλής χοληστερόλης.
Παράλληλα, η κατανάλωση αλκοόλ έχει σχετισθεί με τη μείωση διαφόρων παραγόντων που συμμετέχουν στο σχηματισμό θρόμβων και φράσσουν τα αγγεία.

Τα τελευταία χρόνια ιδιαίτερο ενδιαφέρον έχει προκύψει για έναν παράγοντα που λέγεται αγγειοδιασταλτικότητα του αγγείου και αφορά την ιδιότητα του αγγείου να εμφανίζει μία μορφή ελαστικότητας. Όσο πιο ελαστικό είναι το αγγείο τόσο λιγότερο επικίνδυνη είναι η θρόμβωση, γιατί το αγγείο μπορεί να επιτρέπει τη δίοδο του αίματος.

Αντίθετα, όσο πιο άκαμπτο είναι το αγγείο (κάτι που συμβαίνει με τη μεγάλη κατανάλωση καφέ κα νικοτίνης) τόσο μεγαλύτερος ο κίνδυνος απόφραξης. Πρόσφατες μελέτες έχουν δείξει ότι το κόκκινο κρασί αυξάνει την αγγειοδιασταλτικότητα των αγγείων, γεγονός που έχει καθοριστικό ρόλο στην καλή λειτουργία της καρδιάς.

Συστάσεις

  • Μπορείτε να πίνετε 1 ποτήρι κρασί κάθε μέρα.
  • Επίσης ένα ποτήρι μπύρα (250 ml) έχει περίπου τις ίδιες θερμίδες με ένα ποτήρι (120 ml) κρασί.
    Προσοχή γιατί το κρασί αυξάνει τη διάθεση και μπορεί να οδηγήσει σε αυξημένη πρόσληψη τροφής.
    1 ποτήρι κρασί μας δίνει περίπου 80 θερμίδες.
  • Προσοχή στα συνοδευτικά του οινοπνεύματος όπως ξηροί καρποί, τυριά. Αλλαντικά. Εξαιτίας του αλατιού και των συντηρητικών αυξάνουν τη δίψα και παρασύρεται ο οργανισμός μας προσπαθώντας να ξεδιψάσει πίνοντας περισσότερο.
  • Το αλκοόλ δεν ξεδιψά. Αντιθέτως αυξάνει τη διούρηση, αυξάνοντας ταυτόχρονα τις απαιτήσεις του οργανισμού σε νερό.
  • Δεν ξεδιψάμε πίνοντας μπύρα.
  • Το αλκοόλ ανεβάζει τη θερμοκρασία του σώματος και γι αυτό το επιθυμούμε περισσότερο το χειμώνα.



Πηγές: www.nutrimed.gr