Ερευνητές εντόπισαν περιοχές του DNA που ελέγχουν πότε μια γυναίκα θα μπει στην εμμηνόπαυση.

Η έρευνα, που δημοσιεύεται στο περιοδικό ‘’Nature Genetics’, εντόπισε γονίδια που εμπλέκονται στον τρόπο που ο οργανισμός ‘’επιδιορθώνεται’’.

Τελικά, τα ευρήματα θα μπορούσαν να συμβάλλουν σε εξέταση γονιμότητας ή εμμηνόπαυσης ή να οδηγήσουν σε νέα φάρμακα.
Το Royal College of Obstetricians and Gynaecologists, σημείωσε ότι τα αποτελέσματα είναι σημαντικά για όσες αντιμετωπίζουν κίνδυνο πρόωρης εμμηνόπαυσης.

Συγκρίνοντας το DNA σχεδόν 70.000 γυναικών οι ερευνητές μπόρεσαν να εντοπίσουν τις διαφορές μεταξύ όσων μπήκαν στην εμμηνόπαυση νωρίς και όσων μπήκαν αργά. Ανακάλυψαν περισσότερες από 50 γενετικές ποικιλομορφίες που φαίνεται πως συνδέονται με την ηλικία που μια γυναίκα μπαίνει στην εμμηνόπαυση. Αυτές, τώρα, εξηγούν το 6% της ποικιλίας στην ηλικία στην οποία εισέρχονται στην εμμηνόπαυση οι γυναίκες.

Η ερευνητική ομάδα του Exeter και του Cambridge, έδειξε ότι εμπλέκονται τουλάχιστον δυο μηχανισμοί επιδιόρθωσης.

Ο πρώτος χρησιμοποιείται όταν δημιουργούνται ωάρια και το DNA της γυναίκας υποστεί βλάβη, αναδιατάσσεται και επιδιορθώνεται.
Ο δεύτερος διορθώνει τη βλάβη που προκαλείται από παράγοντες όπως το κάπνισμα ή το αλκοόλ κατά τη διάρκεια της ζωής μιας γυναίκας.

Και οι δυο θα μπορούσαν να επηρεάσουν τον αριθμό ζωτικών ωαρίων που έχει μια γυναίκα.
Οι γυναίκες γίνονται υπογόνιμες περίπου 10 χρόνια πριν την έναρξη της εμμηνόπαυσης. Επομένως θα μπορούσε αυτή η γνώση να οδηγήσει σε εξέταση που θα προβλέπει την ηλικία της εμμηνόπαυσης;

H ερευνήτρια Dr Anna Murray, του University of Exeter, δήλωσε ότι η απάντηση είναι αρνητική.
Ωστόσο, πιθανόν προσθέτοντας άλλους παράγοντες κινδύνου όπως το κάπνισμα και τα επίπεδα ορμονών θα μπορούσαμε να φτάσουμε σε κάτι πιο χρήσιμο.

Η ηλικία της εμμηνόπαυσης εκτιμάται ότι ελέγχεται κατά 50-50 από γενετικούς παράγοντες και παράγοντες του τρόπου ζωής.
H Dr Murray δήλωσε ότι τα ευρήματα θα μπορούσαν να βοηθήσουν στην ανάπτυξη νέων φαρμάκων.
Η νέα ανάλυση ανακάλυψε επίσης την πρώτη γενετική σχέση μεταξύ της ηλικίας της εμμηνόπαυσης και του κινδύνου για καρκίνο στο μαστό.

Πολλές από τις γενετικές ποικιλομορφίες που συνδέονται με την ηλικία της εμμηνόπαυσης επίσης βοηθούν να καθοριστεί η ηλικία έναρξης της εφηβείας.

‘’Nature Genetics’.