Είναι γνωστό ότι όποιος έχει υπέρταση θα πρέπει να αποφεύγει το αλάτι διότι ανεβάζει την πίεση. Σημειώνεται, πως η υψηλή πίεση είναι ο μεγαλύτερος αυτόνομος παράγοντας κινδύνου για καρδιοπάθειες και εγκεφαλικά επεισόδια σήμερα, αφού επηρεάζει περισσότερα από 1 δισεκατομμύρια ανθρώπους παγκοσμίως.

Σύμφωνα με τις συστάσεις του Παγκόσμιου Οργανισμού Υγείας, κάθε ενήλικος πρέπει να καταναλώνει έως 5 γραμμάρια αλάτι την ημέρα. Ωστόσο, σύμφωνα με τα στοιχεία, ο μέσος ενήλικος στις χώρες της Δύσης (συμπεριλαμβανομένης της Ελλάδας) καταναλώνει τη διπλάσια ποσότητα. Οι ερευνητές υπολόγισαν πως αν μειωθεί στο μισό η μέση κατανάλωση άλατος στον κόσμο, θα αποτρέπονται ετησίως περισσότεροι από 1 εκατομμύριο θάνατοι από εγκεφαλικό και σχεδόν 3 εκατομμύρια θάνατοι από καρδιαγγειακά νοσήματα. Πάντως η αλήθεια είναι ότι το να περιορίσει κάποιος με ακρίβεια το αλάτι που καταναλώνει δεν είναι και τόσο εύκολο, δεδομένου ότι υπάρχουν και κρυφές πηγές άλατος (όπως το ψωμί). Ένα μυστικό για…ανάλατες αγορές που προστατεύουν όμως την καρδιά, είναι να δίδεται ιδιαίτερη προσοχή στις ετικέτες των τροφίμων. Όταν μάλιστα η συσκευασία αναγράφει την πληροφορία: «υψηλή περιεκτικότητα σε αλάτι», αυτό σημαίνει ότι περιέχεται πάνω από 1,5 γραμμάριο αλατιού ανά 100 γραμμάρια τροφής! Σε αυτή την περίπτωση, η κατανάλωση με μέτρο, είναι η καλύτερη συμβουλή – εάν βέβαια, δεν μπορεί κάποιος να κόψει τα αλμυρά σνακ «μαχαίρι».

Ο περιορισμός στην κατανάλωση αλατιού δεν ισχύει μόνο για τους ενήλικες. Σύμφωνα με παλαιότερες μελέτες, εάν οι έφηβοι μειώσουν την καθημερινή κατανάλωση αλατιού, θα περιορίσουν σημαντικά τον κίνδυνο ανάπτυξης καρδιαγγειακών νοσημάτων και εγκεφαλικών στην ενήλικο ζωή τους. Επιστήμονες υπολόγισαν πως μειώνοντας κατά 3.000 χιλιοστόγραμμα την πρόσληψη αλατιού την ημέρα στην εφηβική ηλικία, θα μπορούσαν να μειώσουν τον κίνδυνο εκδήλωσης υπέρτασης από 30% έως 43% στην ενήλικο ζωή.

Πάντως, ειδικά για τους νέους, η οικογένεια μπορεί να έχει σημαντικό ρόλο στο να διαμορφώσει τα γευστικά πρότυπα με τέτοιο τρόπο ώστε τα παιδιά και οι νέοι -γενικότερα-να μη βρίσκουν το αλάτι...ελκυστικό. Το βασικό που πρέπει να γίνει από την παιδική και την εφηβική ηλικία, είναι να εκπαιδευτούμε ώστε οι γεύσεις μας να μην χρειάζονται πολύ αλάτι. Και στην προσπάθεια αυτή, τα μυρωδικά στο φαγητό είναι η νοστιμότερη και ευκολότερη λύση για να φτιάχνει κάποιος ξεχωριστά φαγητά και ο καλύτερος τρόπος για να αποφύγει το αλάτι και τα λιπαρά. Μάλιστα, λόγω του χαμηλότατου θερμιδικού τους φορτίου (η θερμιδική τους αξία δεν ξεπερνάει τις 20 θερμίδες ανά φλιτζάνι) συστήνονται και για όσους ακολουθούν δίαιτες αδυνατίσματος, καθώς δίνουν πιο ευχάριστο τόνο στη διατροφή τους.

premium.paratiritis