Μια γενετική μετάλλαξη που αποδυναμώνει τη δράση καταπολέμησης των ιών στο ανοσοποιητικό σύστημα μπορεί να εξηγήσει την αιτία των κοινών παθήσεων του εντέρου, λένε οι ερευνητές.

Επιστήμονες από το Johns Hopkins Medicine εντόπισαν μια γενετική μετάλλαξη σε μικρό αριθμό παιδιών με σπάνιο τύπο φλεγμονώδους νόσου του εντέρου. Λένε ότι αυτή η ανακάλυψη θα μπορούσε να βοηθήσει στον καθορισμό της αιτίας των πιο συχνών παθήσεων του εντέρου και να οδηγήσει σε πιο στοχευμένες θεραπείες για τις παθήσεις του εντέρου.

Η μελέτη δημοσιεύτηκε στο Human Genetics.

Σε αντίθεση με άλλες φλεγμονώδεις παθήσεις του εντέρου, η φλεγμονώδης νόσος του εντέρου πολύ πρώιμης έναρξης διαγιγνώσκεται σε ασθενείς πριν από την ηλικία των έξι ετών και εμφανίζεται σε τέσσερις για κάθε 100.000 γεννήσεις παγκοσμίως. Σε τέτοιους νέους ασθενείς, η ασθένεια δεν ανταποκρίνεται τυπικά στα αντιφλεγμονώδη φάρμακα και μερικές φορές απαιτείται χειρουργική επέμβαση για την αφαίρεση όλου ή τμημάτων του παχέος εντέρου.

Οι φλεγμονώδεις νόσοι του εντέρου είναι χρόνιες, φλεγμονώδεις καταστάσεις - συμπεριλαμβανομένης της νόσου του Crohn και της ελκώδους κολίτιδας - που εμφανίζονται όταν τα κύτταρα του ανοσοποιητικού στο έντερο υπερδραστηριοποιούνται, προκαλώντας συνεχή φλεγμονή. Αυτές οι ασθένειες πιστεύεται ότι προκαλούνται από πολλαπλές γενετικές μεταλλάξεις και περιβαλλοντικούς παράγοντες, όπως η διατροφή και η ρύπανση, καθώς και οι διαταραχές στο σχηματισμό βακτηρίων του εντέρου. Οι συνήθεις θεραπείες περιλαμβάνουν συνταγογραφούμενα φάρμακα που περιορίζουν τη φλεγμονή.

Δεδομένου ότι το πιο κοινό χαρακτηριστικό των παθήσεων του εντέρου είναι η φλεγμονή, οι επιστήμονες έχουν υποψιαστεί από καιρό γενετικούς δεσμούς μεταξύ του ανοσοποιητικού συστήματος και των παθήσεων του εντέρου.

Στη μελέτη, οι επιστήμονες συγκέντρωσαν δείγματα ιστών από 24 ασθενείς με φλεγμονώδη νόσο του εντέρου πολύ πρώιμης εμφάνισης στο Νοσοκομείο Τζονς Χόπκινς και στο Κέντρο Παιδιών Τζονς Χόπκινς.

Από τους 24 ασθενείς, βρέθηκαν μεταλλάξεις σε τέσσερις, σε περιοχές ενός γονιδίου που ονομάζεται IFIH1, το οποίο παράγει μια πρωτεΐνη που εμπλέκεται στον κλάδο καταπολέμησης των ιών του ανοσοποιητικού συστήματος. Άλλες μελέτες γενετικής αλληλουχίας έχουν επίσης συνδέσει το γονίδιο IFIH1 με φλεγμονώδεις παθήσεις του εντέρου και η τρέχουσα έρευνα υποστηρίζει τη συμμετοχή του γονιδίου σε πολύ πρώιμη έναρξη φλεγμονώδους νόσου του εντέρου.

Καθώς ο αριθμός των ασθενών στον πρώτο γύρο προσδιορισμού αλληλουχίας ήταν μικρός, οι ερευνητές στράφηκαν σε μια διαδικτυακή βάση δεδομένων που δημιουργήθηκε από το Johns Hopkins με την ονομασία GeneMatcher, η οποία περιέχει γενετικές παραλλαγές από ανθρώπους σε όλο τον κόσμο. Βρέθηκαν επιπλέον 18 ασθενείς με πολύ πρώιμη φλεγμονώδη νόσο του εντέρου να μελετώνται τόσο στο NIH όσο και στην Padova, Ιταλία.

Οι συνδυασμένες ερευνητικές ομάδες βρήκαν μεταλλάξεις IFIH1 σε τέσσερις από τους 18 νέους ασθενείς, αυξάνοντας το σύνολο των μεταλλάξεων IFIH1 που βρέθηκαν σε οκτώ από τους 42 ασθενείς. Μεταξύ των μεταλλάξεων IFIH1, οι ερευνητές ανακάλυψαν εννέα μεταλλάξεις που οδήγησαν σε ανώμαλη παραγωγή μιας πρωτεΐνης που ονομάζεται MDA5. Σε οκτώ ασθενείς με μεταλλάξεις, η λειτουργία MDA5 ήταν πολύ χαμηλότερη από την κανονική.

Όταν λειτουργεί σωστά, το MDA5 είναι μέρος του εγγενούς ανοσοποιητικού συστήματος που βοηθά στην καταπολέμηση των ιών στο έντερο. Χρησιμοποιώντας πρωτεϊνικές δοκιμασίες που μιμούνται τη δραστηριότητα του φυσιολογικού και μη φυσιολογικού MDA5, οι ερευνητές διαπίστωσαν ότι, σε κάθε ασθενή με μετάλλαξη IFIH1, οι πρωτεΐνες MDA5 λειτουργούν μόνο εν μέρει, αλλά όχι αρκετά για να κάνουν τη δουλειά τους στην καταπολέμηση των ιών. Οι ερευνητές υποπτεύονται ότι αυτή η απώλεια της λειτουργίας της πρωτεΐνης προκαλεί την ακατάλληλη ενεργοποίηση του ανοσοποιητικού συστήματος, προκαλώντας τη φλεγμονή που οδηγεί σε πολύ πρώιμη έναρξη φλεγμονώδους νόσου του εντέρου.

Οι ερευνητές πιστεύουν επίσης ότι οι μερικώς λειτουργούσες πρωτεΐνες MDA5 προστατεύουν τους ασθενείς από πιο σοβαρές και σπάνιες ανοσολογικές ασθένειες, όπως το σύνδρομο Singleton-Merton και το σύνδρομο Aicardi-Goutières, που σχετίζονται με την μη παραγωγή MDA5.

healtheuropa.eu