Η ελονοσία εξακολουθεί να αποτελεί σημαντική απειλή για την ανθρώπινη υγεία, με περίπου 216 εκατομμύρια κρούσματα ετησίως και περισσότερους από 400.000 θανάτους παγκοσμίως.

Προκαλείται από το παράσιτο Plasmodium, το οποίο έχει σύνθετο κύκλο ζωής που συνεπάγεται μετάδοση στους ανθρώπους μέσω του κουνούπι Anopheles.

Νέα πειραματική έρευνα από το Πανεπιστήμιο της Γλασκόβης και το Ινστιτούτο Wellcome Sanger, που δημοσιεύθηκε τη Δευτέρα στο Nature Microbiology, αποδεικνύει ότι μια ρυθμιστική πρωτεΐνη, AP2-G, μπορεί να αποτελέσει το κλειδί για την εξεύρεση νέων προσεγγίσεων για την πρόληψη αυτής της δυνητικά καταστροφικής ασθένειας.

Η μελέτη, σχεδίασε ένα νέο πειραματικό σύστημα για να διερευνήσει λεπτομερώς το ρόλο του AP2-G στη ζωή του παρασίτου.

Οι επιστήμονες διαπίστωσαν ότι το AP2-G είναι ο κύριος “διακόπτης” στο παράσιτο, το οποίο ελέγχει ένα πρότυπο γονιδιακής έκφρασης, που είναι απαραίτητο να μολύνει με επιτυχία τα κουνούπια.

Οι συντάκτες πιστεύουν ότι αυτά τα ευρήματα τονίζουν έναν πιθανό νέο στόχο για προσεγγίσεις οι οποίες, με περαιτέρω έρευνα και διερεύνηση, μπορούν να ξεκλειδώσουν ένα νέο δυναμικό τρόπο για να αποφευχθεί η εξάπλωση της ασθένειας.

Ο καθηγητής Andy Waters, Διευθυντής του Κέντρου Μοριακής Παρασιτολογίας του Wellcome στο Πανεπιστήμιο της Γλασκόβης, δήλωσε: "Αυτή η νέα πειραματική προσέγγιση μας επέτρεψε να επιβεβαιώσουμε ότι το AP2-G ελέγχει ζωτικά σημαντικές αναπτυξιακές οδούς στα γαμετοκύτταρα και ότι ελέγχει περαιτέρω γονιδιακή έκφραση και ανάπτυξη .

"Επίσης, δείξαμε ότι εκφράζονται τόσο γονίδια όσο και θηλυκά και ότι η παρεμπόδιση της έκφρασης ενός από αυτά τα γονίδια οδήγησε σε παράσιτα που δεν μπορούσαν να καταστήσουν αρσενικά γαμετοκύτταρα, οπότε τερματίστηκε ο κύκλος ζωής του παρασίτου.

Πρωτίστως, η δουλειά μας έχει τη δυνατότητα να αποκαλύψει περαιτέρω νέα βιολογία καθώς και στρατηγικές που θα αποτρέψουν την εξάπλωση αυτής της καταστροφικής ασθένειας”.

Το παράσιτο Plasmodium έχει περίπλοκο κύκλο ζωής, ο οποίος βασίζεται σε έναν κύκλο μετάδοσης μεταξύ ανθρώπων και κουνουπιών.

Οι μορφές που προκαλούν ασθένεια αναπτύσσονται ασυμπτωματικά μέσα στα ερυθρά αιμοσφαίρια ενός μολυσμένου ανθρώπινου ξενιστή. Αυτές οι μορφές δεν είναι μολυσματικές για τα κουνούπια.

Σε ένα βασικό στάδιο του κύκλου ζωής, παράγονται στο αίμα εξειδικευμένες μορφές των παρασίτων που ονομάζονται γαμετοκύτταρα. Αυτά τα γαμετοκύτταρα υπάρχουν ως αρσενικά και θηλυκά και μπορούν να ξεκινήσουν τον κύκλο ζωής των παρασίτων, όταν ένα θηλυκό κουνούπι τσιμπήσει έναν άνθρωπο.

Παράσιτα

Ο δρ. Oliver Billker, από το Ινστιτούτο Wellcome Sanger, δήλωσε: "Αυτό που μας οδήγησε στην ανακάλυψη, ήταν ότι σχεδιάσαμε μια νέα πειραματική γραμμή παρασίτων, στην οποία θα μπορούσαμε να χειριστούμε τις ανώτερες και κατώτερες ποσότητες του AP2-G.

Επιλέγοντας το AP2-G, καταφέραμε να μετατρέψουμε όλα τα παράσιτα του σταδίου του αίματος σε παράσιτα που μπόρεσαν να μολύνουν τα κουνούπια. Η εξέλιξη αυτή θα συμβάλλει στη μελλοντική έρευνα για τον τρόπο μετάδοσης και της πρόληψης μέσω φαρμάκων και εμβολίων".

Ο Δρ Katarzyna Modrzynska, από το Κέντρο Wellcome για τη Μοριακή Παρασιτολογία στο Πανεπιστήμιο της Γλασκόβης, δήλωσε: "Αυτή η μελέτη αποκάλυψε πόσο ευέλικτος είναι ο κύκλος ανάπτυξης των παρασίτων.

Ενεργοποιώντας αυτό το γονίδιο, θα μπορούσαμε να μετατρέψουμε σχεδόν όλα τα παράσιτα σε γαμετοκύτταρα - κάτι που δεν παρατηρήθηκε ποτέ στη φύση. Ακόμα και τα παράσιτα που έχουν ήδη εισβάλει στα ερυθρά αιμοσφαίρια και απέχουν λίγες μόνο ώρες από την ασήμαντη διαίρεση, θα μπορούσαν να μετατραπούν σε πλήρως λειτουργικές σεξουαλικές μορφές - μια ενέργεια που μέχρι τώρα θεωρούσε ότι απαιτεί τουλάχιστον έναν κύκλο περαιτέρω πολλαπλασιασμού. Δείχνει πόσες μυστήρια τα παράσιτα κρύβονται ακόμα από εμάς”.

Nature Microbiology