Τα προβιοτικά θεωρούνται ως αποτελεσματικό μέσο για την προώθηση της αναγέννησης της εντερικής χλωρίδας μετά τη θεραπεία με αντιβιοτικά. Ωστόσο,  πειραματικές μελέτες  που δημοσιεύθηκαν στο περιοδικό Cell (2018, doi: 10.1016 / j.cell.2018.08.041 και 2018.08.047) δείχνουν ότι δεν επιτυγχάνονται πάντοτε τα επιθυμητά αποτελέσματα.

Τα  αντιβιοτικά δεν  εξοντώνουν μόνο  τους παθογόνους παράγοντες, αλλά συμβάλλουν και στην εξάλειψη των βακτηρίων που έχουν σημαντικές λειτουργίες στο έντερο για την πέψη και την προστασία από τις λοιμώξεις. Ειδικά μετά την από στόματος  λήψη αντιβιοτικών εμφανίζεται συχνά διάρροια. Πολλοί ασθενείς συνεπώς λαμβάνουν προβιοτικά μετά από θεραπεία με αντιβιοτικά. Οι ιατρικές εταιρείες το συνιστούν εν μέρει. Η Cochrane Collaboration θεωρεί ότι η θεραπεία βασίζεται σε τεκμήρια, αν και σε μια κάπως αβέβαιη βάση από πολλές μικρότερες μελέτες.

Μια ερευνητική ομάδα με επικεφαλής  τον ανοσολόγο  Eran Elinav από το επιστημονικό  Ινστιτούτο  Weizmann στο Ισραήλ βρέθηκε προ εκπλήξεως επειδή  τα πειραματικά αποτελέσματα σε ποντίκια κατέληξαν σε διαφορετικό συμπέρασμα. Τα προβιοτικά καθυστέρησαν την ανάκτηση της χλωρίδας του εντέρου στα ζώα αντί να την επιταχύνουν.

Οι ερευνητές πραγματοποίησαν  μετά από αυτό πειραματική μελέτη σε υγιείς εθελοντές. Στην μελέτη, 25 υγιή άτομα υποβλήθηκαν σε άνω ενδοσκόπηση όπως επίσης και σε κολονοσκόπηση. Τα δείγματα ελήφθησαν από διαφορετικά τμήματα της γαστρεντερικής οδού.

Τα αποτελέσματα ήταν πολύ διαφορετικά. Οι ερευνητές διέκριναν δύο  τύπους ασθενών: Στην περίπτωση των «Persisters», τα προβιοτικά στο έντερο είχαν επιβιώσει. Ωστόσο, είχαν εξαφανιστεί εντελώς από τους «Resisters». Το σε ποια ομάδα ανήκε ο εθελοντής, ήταν σε θέση να προβλέψουν πριν από τη θεραπεία με βάση τη σύνθεση της εντερικής  χλωρίδας. Αλλά και η γονιδιακή έκφραση στον εντερικό βλεννογόνο έδωσε κάποιες ενδείξεις για τις ευκαιρίες επιβίωσης των προβιοτικών.

Επομένως τα προβιοτικά δεν είναι κατάλληλα για όλους τους ανθρώπους, καταλήγει ο Elinav. Στο μέλλον, μια δοκιμή στα κόπρανα θα μπορούσε να αποφασίσει για το ποιο προβιοτικό είναι το πιο κατάλληλο για το κάθε άτομο.

"Λαϊκό": Για πρώτη φορά, ράντζα στη Μονάδα Μεταμοσχεύσεων