Πολλές είναι οι προσπάθειες που καταβάλλονται από τις ενημερωτικές πλατφόρμες και τα κοινωνικά δίκτυα για την καταπολέμηση της παραπληροφόρησης και των fake news που αφορούν τον κορωνοιό.

Για να εμπλουτίοσυμε τις γνώσεις μας τώρα που με αφορμή την πανδημία του κορωνοιού, η παραπληροφόρηση δίνει και παίρνει και πήρε, αξίζει να δούμε τι έκαναν αυτές οι πλατφόρμες, μιας και τα κοινωνικά δίκτυα πήραν και πάλι φωτιά, και οι απόψεις ή σχόλια μη ειδικών για ένα σοβαρό ιατρικό θέμα που απασχολεί την επιστημονική κοινότητα  γέμισαν την διαδικτυακή κοινότητα, με δεδομένη την πρόσβαση του καθενός σε αυτές τις πληροφορίες

Μαζί με την πρόσφατα αναφερθείσα πρόοδο που αφορά τη διανομή των εμβολίων COVID-19, το θέμα των εμβολίων κερδίζει την online ενημέρωση αλλά και την παραπληροφόρηση.

Εντοπισμός των fake news για COVID - 19 και εμβόλια 

Ως εκ τούτου, η Κομισιόν ζήτησε από τις ενημερωτικές πλατφόρμες αλλά και τα μέσα κοινωνικής δικτύωσης να συμπεριλάβουν στις μηνιαίες εκθέσεις παρακολούθησης ένα συγκεκριμένο τμήμα που θα εντοπίζει τα λεγόμενα fake news, συμβάλλοντας με αυτό τον τρόπο στην  καταπολέμηση της παραπληροφόρησης σχετικά με τα εμβόλια κατά της COVID-19. Οι υπογράφοντες απάντησαν αμέσως, αναφέροντας τις ενέργειές τους σε σχετικές εκθέσεις.

Οι πλατφόρμες αναφέρουν ότι έχουν αυξήσει τις προσπάθειές τους, ιδίως σε συνεργασία με τις δημόσιες αρχές και διεθνείς οργανισμούς όπως τα Ηνωμένα Έθνη και ο Παγκόσμιος Οργανισμός Υγείας, για την προώθηση της ετοιμότητας του κοινού αναφορικά με  την  διανομή των εμβολίων και για την ενίσχυση της ανθεκτικότητας έναντι της διάδοσης παραπληροφόρησης επί του θέματος.

Έχουν επίσης ενημερώσει και τα εργαλεία ευαισθητοποίησης, καθώς και τους όρους παροχής υπηρεσιών και τις κατευθυντήριες γραμμές, ώστε να συμπεριλάβουν την παραπληροφόρηση για τα εμβόλια ως λόγους για τον υποβιβασμό ή ακόμη και την αφαίρεση περιεχομένου.

Ειδικότερα λοιπόν:

Twitter

Κατά τη διάρκεια του Οκτωβρίου, το Twitter συνεργάστηκε με κυβερνήσεις, οργανώσεις της κοινωνίας των πολιτών και εμπειρογνώμονες από ιδρύματα υγείας και έρευνας σε ολόκληρη την ΕΕ για την προετοιμασία για την αντιμετώπιση της παραπληροφόρησης για τα εμβόλια κατά της COVID-19.

Οι προτροπές για τον εμβολιασμό έχουν πλέον αναπτυχθεί σε μεγάλο βαθμό σε συνεργασία με εθνικούς ή ομοσπονδιακούς οργανισμούς δημόσιας υγείας ή τον ΠΟΥ σε συνολικά 37 χώρες και 15 διαφορετικές γλώσσες.

Microsoft

Η Microsoft αναφέρει ότι οποιοσδήποτε εισάγει ένα ερώτημα στην μηχανή αναζήτησης Bing που σχετίζεται με το εμβόλιο κατά του κορωνοιού  ως απάντηση εμφανίζονται πρωτίστως αξιόπιστες πληροφορίες, ειδήσεις και έγκυρες πηγές που σχετίζονται με το εμβόλιο κατά της COVID-19.

Επίσης, στο πλαίσιο των πολιτικών της για παραπλανητικό περιεχόμενο, η Microsoft απαγορεύει τη διαφήμιση που εκμεταλλεύεται την κρίση COVID-19, διαδίδει παραπληροφόρηση ή θέτει σε κίνδυνο την υγεία ή την ασφάλεια των χρηστών, συμπεριλαμβανομένης της διαφήμισης που περιέχει παραπληροφόρηση σχετικά με τα εμβόλια COVID-19.

Τik Tok

Τον Οκτώβριο, η TikTok ανακοίνωσε το λεγόμενο “Project Halo”, μια πρωτοβουλία του ΟΗΕ προκειμένου να συμμετάσχουν εκατομμύρια άνθρωποι σε όλο τον κόσμο στην  διεθνή προσπάθεια για την εξεύρεση ασφαλών και αποτελεσματικών εμβολίων κατά του κορωνοιού.

Χρησιμοποιώντας το hashtag #TeamHalo, μια ομάδα επιστημόνων και κλινικών ιατρών αφηγείται ιστορίες από την καθημερινή τους εργασία και εμπειρία από την αντιμετώπιση του κορωνοιού και εκπαιδεύει το κοινό σχετικά με την ανάπτυξη των εμβολίων

Αυτή η κοινότητα μέχρι στιγμής έχει δημιουργήσει πάνω από 100 βίντεο με περισσότερες από 2 εκατομμύρια προβολές και 4.000 βίντεο που διαμοιράζονται παγκοσμίως.

Google

Στις 14 Οκτωβρίου, η Google επέκτεινε την πολιτική ιατρικής παραπληροφόρησης για την COVID-19 στο YouTube, συμπεριλαμβάνοντας πιθανούς ισχυρισμούς που έρχονται σε αντίθεση με τη συναίνεση εμπειρογνωμόνων από τις τοπικές υγειονομικές αρχές ή τον ΠΟΥ.

Ως αποτέλεσμα, το YouTube αφαιρεί περιεχόμενο με ψευδείς ισχυρισμούς σχετικά με το εμβόλιο COVID-19, όπως, για παράδειγμα, ότι το εμβόλιο COVID-19 θα σκοτώσει ανθρώπους.

Αυτοί οι ψευδείς ισχυρισμοί απαγορεύονται επίσης βάσει των πολιτικών περιεχομένου για το Google Ads και το AdSense ή στις λειτουργίες αναζήτησης.

Facebook

Το Facebook έχει ενημερώσει τις πολιτικές διαφημίσεων για να απορρίψει τις διαφημίσεις που αποθαρρύνουν τους χρήστες από τα εμβόλια και εργάζεται για να ενισχύσει τις φωνές των συνεργατών δημόσιας υγείας, συμπράττοντας μαζί τους σε εκστρατείες για την αύξηση των ποσοστών ανοσοποίησης.

Έχει επίσης ξεκινήσει μια νέα εκστρατεία ενημέρωσης για το εμβόλιο της γρίπης, συμπεριλαμβανομένων νέων χαρακτηριστικών του προϊόντος που παρέχουν πρόσθετο περιεχόμενο που σχετίζεται με το εμβόλιο.

Επιπλέον, το Facebook  στις 3 Δεκεμβρίου 2020 ανακοίνωσε ότι θα αφαιρεί ψευδείς ισχυρισμούς σχετικά με τα εμβόλια κατά της COVID-19 που έχουν απορριφθεί και απομυθοποιηθεί από ειδικούς στον τομέα της υγείας.

Ειδήσεις υγείας σήμερα
GSK: Μήνυση κατά Pfizer-BioNTech για τις πατέντες των εμβολίων mRNA
Το Τai chi βελτιώνει την ποιότητα ύπνου ασθενών με προχωρημένο καρκίνο πνεύμονα [μελέτη]
Πώς θα αυξήσουμε την αντοχή μας