Η αναγκαιότητα της προσαρμογής στις αλλαγές που φέρνει η ψηφιακή επανάσταση της οικονομίας, αποτελεί για τον κ. Θανάση Μουχτή, γενικό διευθυντή του Πειραϊκού Φαρμακευτικού Συνεταιρισμού την βασικότερη πρόκληση που έχει να αντιμετωπίσει το φαρμακείο του Αύριο. Στο πλαίσιο συνέντευξης που παρέθεσε στο Ιatronet, πρότεινε λύσεις έτσι ώστε το φαρμακείο να αποκτήσει προβάδισμα έναντι των ανταγωνιστών που εισήλθαν στον χώρο του φαρμάκου τα τελευταία χρόνια, ενώ δεν παρέλειψε να αναφερθεί στην προοπτική των συνεργειών που μπορούν να ανακύψουν μέσω της συνεργασίας με άλλους εμπλεκόμενους φορείς από το χώρο της Υγείας, αλλά και να εκφράσει την άποψή του για το ζήτημα των ΦΥΚ.

Θέματα τα οποία και θα αποτελέσουν αντικείμενο ανάλυσης στο 3ο κατά σειρά συνέδριο που διοργανώνει ο ΠΕΙΦΑΣΥΝ στις 29 Σεπτεμβρίου.

Ποιες είναι  οι μεγαλύτερες προκλήσεις που θα αντιμετωπίσει το φαρμακείο στο επόμενο  διάστημα και ποιες οι δικές σας προτεινόμενες λύσεις;

Οι προκλήσεις που έχει αρχίσει να αντιμετωπίζει  το Φαρμακείο - όπως εξάλλου συμβαίνει και με τα περισσότερα επαγγέλματα - σχετίζονται με τις αλλαγές που φέρνει σταδιακά η 4η βιομηχανική ή αλλιώς Ψηφιακή επανάσταση της οικονομίας.

 Εδώ και αρκετά χρόνια το ηλεκτρονικό εμπόριο αυξάνεται εκθετικά. 

Η Amazon ξεπέρασε όλους τους διεθνείς κολοσσούς και έφτασε να είναι το πολυτιμότερο εμπορικό σήμα παγκοσμίως, με αξία 315 δις $.  Η κινεζική Alibaba ξεπέρασε για πρώτη φορά σε τζίρο την Amazon. Όλες αυτές οι εταιρείες, όπως και η Google,  δραστηριοποιούνται σε όλο τον πλανήτη μπαίνοντας σε όλους κλάδους. H Amazon στην Αμερική εκτελεί συνταγές διαδικτυακά, ενώ  πουλά και δικά της γενόσημα φάρμακα και έχει επίσης ανακοινώσει την εγκατάσταση μεγάλου κέντρου διανομής της στην Ελλάδα. Η Google μπήκε και στο χώρο της φαρμακοβιομηχανίας.

 Επίσης υπάρχουν εταιρείες παραγωγής φαρμάκων ή ιατροτεχνολογικών προϊόντων που  παρακάμπτουν το φαρμακείο, πουλώντας στον ασθενή.

 Eπομένως, το παραδοσιακό φαρμακείο της γειτονιάς δεν μπορεί να σταθεί μόνο με την παράδοση φαρμάκων. Θα πρέπει να εξελιχθεί και να καλύψει ανάγκες  στο χώρο της υγείας, με υπηρεσίες που δεν θα μπορούν να παρέχουν οι μεγάλοι ανταγωνιστές του.

 Δηλαδή υπηρεσίες φαρμακευτικής φροντίδας,  συμμόρφωσης και συμβουλές στον ασθενή.

 Για να μπορέσει όμως το φαρμακείο να προσαρμόσει τον ρόλο του, πρέπει να εκσυγχρονισθεί τεχνολογικά και κυρίως ψηφιακά.

 Αυτό το μοντέλο όμως απαιτεί περισσότερους χώρους στο κατάστημα, εκπαιδευμένο προσωπικό και περισσότερη οργάνωση. Για να εξελιχθεί σε αυτό το επίπεδο το φαρμακείο της γειτονιάς, με το έναν φαρμακοποιό, είναι πολύ δύσκολο. Από τα συμπεράσματα του περσινού συνεδρίου μας,  προτείνεται η συνεργασία των φαρμακοποιών μέσω συστεγάσεων, ώστε να αποκτηθεί το απαιτούμενο μέγεθος του φαρμακείου σε υποδομές και προσωπικό .

 Ο ΠΕΙΦΑΣΥΝ υποστηρίζει ποικιλοτρόπως την εξέλιξη του φαρμακείου, λειτουργώντας συμβουλευτικά σε θέματα διαχείρισης και οργάνωσης  και παρέχοντας εκπαίδευση στον φαρμακοποιό και στο προσωπικό του φαρμακείου.

Υπάρχουν προοπτικές  για συνέργειες ανάμεσα στο φαρμακείο και στα λοιπά εμπλεκόμενα μέρη στον χώρο της υγείας; και αν ναι, μπορούν να προκύψουν  οικονομικά οφέλη;

Η προοπτική στο επόμενο διάστημα είναι να έρθουν σε πιο στενή επαφή και συνεργασία όλοι οι ‘’παίκτες’’ του χώρου της υγείας. Αυτό θα συμβεί γιατί όλοι αυτοί οι παράγοντες αποτελούν μέρος του οικοσυστήματος της υγείας, που ο κάθε ένας έχει έναν ιδιαίτερο και αναντικατάστατο ρόλο. Η στενότερη συνεργασία τους θα φέρει καλύτερα αποτελέσματα στη διαχείριση της υγείας των ασθενών, αλλά και σαφέστατη εξοικονόμηση πόρων για τις κυβερνήσεις και τους ασφαλιστικούς οργανισμούς, οι οποίοι  πιέζονται οικονομικά σε όλες της χώρες.

 Όμως οικονομικά οφέλη μπορούν να προκύψουν και για τα φαρμακεία από τις συνέργειες με τις φαρμακευτικές εταιρείες, σχετικά με τη συμμόρφωση των ασθενών, αλλά και από την πλευρά των ασφαλιστικών οργανισμών εφόσον τα φαρμακεία μέσα από τις υπηρεσίες προς τους ασθενείς,  φέρουν μετρήσιμα αποτελέσματα στην αποτελεσματικότερη διαχείριση της υγείας των ασθενών και στη μείωση της νοσηρότητας.

 Αν και το ελληνικό φαρμακείο βρίσκεται ψηλά στην εκτίμηση του ασφαλισμένου, ωστόσο δεν καταλαμβάνει τον ρόλο και τη θέση που του αρμόζει στην Πρωτοβάθμια Φροντίδα Υγείας. Γιατί;

Το φαρμακείο εδώ και πολλά χρόνια παρείχε υπηρεσίες και συμβούλευε τον ασθενή, άτυπα όμως, όχι θεσμοθετημένα.

 Η πολιτεία άρχισε ευτυχώς να αντιλαμβάνεται ότι η περαιτέρω αξιοποίηση του φαρμακείου έχει να δώσει πολλά οφέλη στη δημόσια υγεία με ταυτόχρονη  μείωση των κονδυλίων για τη δημόσια δαπάνη. Τα τελευταία χρόνια σιγά – σιγά σε πολλές δυτικές χώρες και πρόσφατα στην Ελλάδα, θεσμοθετείται αυτός ο ρόλος του και αναγνωρίζεται επισήμως από την πολιτεία, η συμβολή του στην πρωτοβάθμια φροντίδα υγείας, όπως με κάποιους εμβολιασμούς.

Στο επόμενο διάστημα θα επεκταθεί περισσότερο αυτός ο ρόλος του φαρμακοποιού της γειτονιάς. 

Όλα τα παραπάνω ερωτήματα αποτελούν και θέματα προς συζήτηση στο 3ο συνέδριό μας. 

Ολοκληρώνοντας, θα ήθελα να ρωτήσω τη θέση σας για τη διανομή των ΦΥΚ από τα ιδιωτικά φαρμακεία, που είναι και θέμα επικαιρότητας. 

O θεσμός του φαρμακείου  λειτουργεί εδώ και πολλές δεκαετίες, προσφέροντας στην ελληνική κοινωνία  εξαιρετικά αποτελέσματα.

Η απόσυρση αυτών των φαρμάκων από το θεσμοθετημένο κανάλι : Βιομηχανία – Φαρμακαποθήκη – φαρμακείο, που έγινε πριν από μια δεκαετία, δημιούργησε προβλήματα στον ομαλό εφοδιασμό αυτών των φαρμάκων, τα οποία έχουν ιδιαίτερο χαρακτήρα και βαρύτητα  στον ασθενή που τα χρησιμοποιεί.

Είναι πολύ θετικό το ότι η πολιτεία αναγνώρισε αυτό το πρόβλημα και επεξεργάζεται λύση για την αποκατάσταση του προβλήματος μέσα από το κανάλι του φαρμακείου. 

Το ζήτημα που έχει αναδειχθεί σχετικά με την αμοιβή ή όχι του φαρμακοποιού κατά την άποψή μου, μόνο για μια πιλοτική λειτουργία πρέπει να τεθεί και όχι για μόνιμη διαδικασία. 

Σαφέστατα, αυτή η πρόταση όπως έχει τεθεί, θα δημιουργήσει κόστη στα φαρμακεία, ενώ ταυτόχρονα θα απελευθερώσει δημόσιες δαπάνες, οι οποίες θα  μπορούσαν να κατευθυνθούν στο φαρμακείο.

Όμως και πάλι το σενάριο που έχει προταθεί αυτές τις μέρες και προβλέπει τα ιδιωτικά φαρμακεία ως προέκταση του ΕΟΠΥΥ δεν λύνει το θέμα της άμεσης παράδοσης στον ασθενή, ούτε της γραφειοκρατίας. 

Πιστεύω ότι θα πρέπει να αναζητηθούν λύσεις οι οποίες θα αξιοποιήσουν  το κλασικό κανάλι διανομής φαρμάκων, όπως και των υπολοίπων φαρμάκων.      

 

Ειδήσεις υγείας σήμερα
Ο ψηφιακός φάκελος ασθενούς, η τεχνητή νοημοσύνη και η μεγάλη παγίδα
Αλαλούμ με το πρόγραμμα πρόληψης κατά του καρκίνου του τραχήλου της μήτρας.
GSK: Μήνυση κατά Pfizer-BioNTech για τις πατέντες των εμβολίων mRNA