Τεράστιο αντίκτυπο θα έχει στην αγορά του Ηνωμένου Βασιλείου η επέκταση του λιανεμπορικού κολοσσού Amazon, κατά τον επιχειρηματία Ahsan Bhatti,   ιδιοκτήτη του διαδικτυακού φαρμακείου Quick Meds. Ο ίδιος δεν κρύβει την ανησυχία του από τα πλάνα του διαδικτυακού γίγαντα  να μεταβεί στο Ηνωμένο Βασίλειο, προβλέποντας ότι με τα κεφάλαια που διαχειρίζεται θα διεκδικήσει ένα σημαντικό κομμάτι της αγοράς, οδηγώντας πολλά μεμονωμένα φαρμακεία σε λουκέτο.

Υπενθυμίζεται ότι το Amazon Pharmacy ξεκίνησε τον Νοέμβριο στην Αμερική. Η υπηρεσία επιτρέπει στους πελάτες να πραγματοποιούν τις συναλλαγές τους με τα φαρμακεία μέσω της Amazon και να λαμβάνουν απεριόριστες, δωρεάν και εντός δύο ημερών παραδόσεις των φαρμάκων τους, εφόσον βεβαίως έχουν συνδρομή στην Prime (θυγατρική της Amazon). Όπως αναφέρουν επενδυτές, αλυσίδες φαρμακείων  όπως η Walgreens και η CVS εξαιτίας αυτής της υπηρεσίας βλέπουν ήδη την πτώση των τιμών των μετοχών τους.

Αν και η Amazon δεν έχει ακόμη ανακοινώσει σχέδια για άλλες χώρες, οι χημικοί στο Ηνωμένο Βασίλειο προετοιμάζονται για τον νέο ανταγωνιστή.

"Αυτό που λείπει στα φαρμακεία σε ολόκληρο το Ηνωμένο Βασίλειο είναι η εφοδιαστική αλυσίδα και η Amazon το κάνει εξαιρετικά καλά. Είναι ακριβώς αυτό που θέλουν οι καταναλωτές, γρήγορες δηλαδή παραδόσεις. Αυθημερόν παραδόσεις μπορούν να κάνουν και ανεξάρτητα φαρμακεία αλλά μόνο σε τοπικό επίπεδο», λέει ο επιχειρηματίας.

Παράλληλα, στο Ηνωμένο Βασίλειο οι εταιρείες μπορούν να καθορίσουν τις δικές τους τιμές, κάτι που δεν ισχύει στις ΗΠΑ. Οπότε η Amazon δεν θα μπορούσε να ανταγωνιστεί τα αγγλικά φαρμακεία ως προς την τιμή, αλλά ως προς την ευκολία και την ταχύτητά τους.

Ο κ. Bhat άνοιξε το Quick Meds τον Μάρτιο, αφού υπέβαλε αίτηση στο NHS, περίπου 11 μήνες νωρίτερα. Προσφέρει προϊόντα στο διαδίκτυο, καθώς και πληροφορίες ή συμβουλές μέσω τηλεφώνου, WhatsApp, email, βιντεοκλήση κ.λπ. Ωστόσο, για παραγγελίες σε εθνικό επίπεδο,  συνεργάζεται με τα Ταχυδρομεία της χώρας, τη Royal Mail. Όπως λέει: Όσο μεγάλη και αν είναι η Royal Mail, περιστασιακά τα πράγματα πάνε στραβά, ενώ οι καθυστερήσεις μπορεί να μην είναι μεγάλη υπόθεση για τις online αγορές, αλλά αν μιλάμε για φάρμακα για την καρδιά ή τον διαβήτη, το πρόβλημα γίνεται μεγάλο.

Δεν είναι μόνο η εφοδιαστική αλυσίδα που διαθέτει η Amazon- είναι και το τεράστιο μέγεθος της εταιρείας που της επιτρέπει να έχει ένα πλεονέκτημα στο τραπέζι των διαπραγματεύσεων, σημειώνουν πηγές.

"Στις ΗΠΑ, εταιρείες όπως η CVS και η Walmart διαπραγματεύονται τις τιμές των φαρμάκων όλη την ώρα, και έχουν αρκετά σημαντική ισχύ στην αγορά. Κατάφεραν να δημιουργήσουν μονοπώλια σε ορισμένα σκευάσματα, καθιστώντας πιο δύσκολο για τους καταναλωτές να έχουν πρόσβαση στα φάρμακα εάν δεν τα ψωνίζουν από αυτές. Εάν εισέλθει η Amazon, αυτό θα διαταραχθεί, επειδή έχει πολύ μεγαλύτερη αγοραστική δύναμη», λέει η Kate McCarthy, αναλυτής υγειονομικής περίθαλψης στην ερευνητική εταιρεία Gartner.

Ο Jeff Bezos, διευθύνων σύμβουλος της Amazon, κάποτε είπε «το περιθώριό σας είναι η ευκαιρία μου», υπονοώντας ότι η Amazon έδωσε καλύτερες τιμές αφαιρώντας το κόστος που πρόσθεσαν οι μεσάζοντες στην αλυσίδα εφοδιασμού.

Αυτό τελικά σημαίνει, ότι η Amazon μπορεί να διαπραγματευτεί καλύτερες τιμές και ενδεχομένως να προσφέρει μειωμένες τιμές στους καταναλωτές μέσω της "διαδικτυακής πόρτας" του Amazon Pharmacy.

Σύμφωνα με τον Scott Galloway, καθηγητή μάρκετινγκ στο NYU Stern, νικητές βραχυπρόθεσμα και μεσοπρόθεσμα θα είναι τελικά οι καταναλωτές που θα αποκτούν προϊόντα σε τιμές κόστους ή μερικές φορές ακόμη και κάτω από αυτό.

Αναμφίβολα, το Amazon Pharmacy δεν αφορά μόνο την εταιρεία τεχνολογίας που εισέρχεται στη φαρμακευτική λιανική αγορά, αλλά ετοιμάζεται για ολόκληρο τον τομέα της υγειονομικής περίθαλψης.

"Η Amazon εργάζεται για να διασφαλίσει ότι η πλατφόρμα είναι δυναμική και ασφαλής για τους οργανισμούς υγειονομικής περίθαλψης, προκειμένου να συνεργαστεί μαζί τους, Τώρα, η Amazon επικεντρώνεται στις πραγματικές καταναλωτικές υπηρεσίες ", λέει η κα McCarthy.

Τελικά, η εταιρεία θα μπορούσε να χρησιμοποιήσει δεδομένα από τους διαφορετικούς βραχίονές της για να δημιουργήσει μια εικόνα της υγείας κάθε καταναλωτή και να το χρησιμοποιήσει για να τους παρέχει προϊόντα και υπηρεσίες.

Ο κ. Galloway λέει ότι μεσοπρόθεσμα έως μακροπρόθεσμα, η Amazon θα θέσει εκτός λειτουργίας ορισμένες εταιρείες υγειονομικής περίθαλψης. Ταυτόχρονα, οι νεοσύστατες εταιρείες υγειονομικής περίθαλψης μπορεί να δυσκολευτούν να βρουν ένα βήμα σε μια αγορά στην οποία έχει εισέλθει η Amazon.

Η Leyla Hannbeck, διευθύνουσα σύμβουλος της Ένωσης Ανεξάρτητων Πολλαπλών Φαρμακείων (AIMp), ισχυρίζεται ότι τα φαρμακεία "δεν προσπαθούν να μεγιστοποιήσουν τις πιθανές πωλήσεις τους" ενώ επικεντρώνονται στην "φροντίδα της υγείας των ασθενών τους".

«Το δίκτυο φαρμακείων απειλείται ήδη λόγω έλλειψης χρηματοδότησης και ένας πολυεθνικός παίκτης όπως η Amazon θα μπορούσε να είναι το τελευταίο πλήγμα για πολλούς, υποστηρίζει η ίδια.

Το σίγουρο είναι ότι η Amazon παίρνει στα σοβαρά την πορεία της στην υγειονομική περίθαλψη - δεν επεκτείνει απλώς το ήδη τεράστιο δίκτυο λιανικής της. Σύμφωνα με την κ. McCarthy, η Amazon έχει δημιουργήσει θέσεις εργασίας για ιατρούς, τόσο στο Amazon Pharmacy όσο και σε άλλους τομείς της επιχείρησής της. Αυτό υποδηλώνει ότι μπορεί τελικά να είναι σε θέση να προσφέρει την ίδια εξατομικευμένη υπηρεσία με τα υπάρχοντα φαρμακεία.

Πηγές: BBC.