Υπάρχουν πολλοί τρόποι να προφυλάξουμε την ψυχική μας υγεία. Από τον διαλογισμό και τις ασκήσεις αναπνοής, μέχρι το τρέξιμο και το λιώσιμο στα βάρη του γυμναστηρίου, όλα αυτά είναι μικρά κομμάτια του παζλ που ονομάζεται… καλή ψυχική υγεία. Δεν πρέπει όμως να ξεχνάμε τον ρόλο της διατροφής σε όλο αυτό. Επειδή οι τροφές που καταναλώνουμε μπορούν να μας βοηθήσουν σε πολύ μεγάλο βαθμό να αποφύγουμε τα συμπτώματα της κατάθλιψης αλλά και του στρες. Ποιες είναι οι καλύτερες τροφές, λοιπόν, που θα μας φτιάξουν το κέφι;

Πράσινα φυλλώδη λαχανικά

Σπανάκι, λαχανίδα, όλα αυτά τα υπέροχα λαχανικά περιέχουν υπερβολικά πολλά θρεπτικά συστατικά για να σας φτιάξουμε μια πλήρη λίστα, και τα περιέχουν σε μεγάλες συγκεντρώσεις. Γεμάτα με αντιοξειδωτικές και αντιφλεγμονώδεις ουσίες, τα πράσινα φυλλώδη λαχανικά αποτελούν την καλύτερη βάση για την σαλάτα μας, όπως και για ένα καθαρό μυαλό.

Καρύδια

Δεν μπορούμε να μιλάμε, όμως, για καθαρό μυαλό, αν δεν αναφερθούμε και στα λιπαρά οξέα ω-3, που τα βρίσκουμε σε μεγάλη συγκέντρωση στον βασιλιά των ξηρών καρπών (συγγνώμη, αμύγδαλο). Τα ω-3, εκτός του ότι παίζουν τεράστιο ρόλο στην προστασία της καρδιάς μας, έχουν μεγάλα οφέλη και για τον εγκέφαλό μας, ενώ πιστεύεται ότι η τακτική τους πρόσληψη μέσω της διατροφής μπορεί να προλάβει και τα συμπτώματα εκφυλιστικών νοσημάτων του εγκεφάλου.

Αβοκάντο

Το αβοκάντο είναι υπέροχο. Και δεν θα σταματήσουμε να το λέμε ποτέ, επειδή αυτό το φρούτο ταιριάζει με πρακτικά οτιδήποτε, λόγω της ήπιας γεύσης του. Προσφέρει αντιοξειδωτικά, φυτικές ίνες αλλά και ωφέλιμα λιπαρά, που ενισχύουν τον εγκέφαλό μας. Επίσης, είναι πεντανόστιμο και μπορεί να χωρέσει σε κάθε γεύμα της ημέρας. Να ξαναπούμε πόσο λατρεύουμε το αβοκάντο;

Μούρα

Blueberries, σμέουρα, βατόμουρα… Ό,τι μούρο και να επιλέξετε, τα οφέλη είναι (σχεδόν) τα ίδια: τεράστιες ποσότητες βιταμινών και ισχυρών αντιοξειδωτικών, εξαιρετικά χαμηλές θερμίδες, εκπληκτική γεύση που μπορεί να ενισχύσει το πρωινό ή την σαλάτα μας. (Ή, για να σας δίνουμε ιδέες, τέλειο γλυκόξινο dressing για κάποιο κρέας.) Τα μούρα είναι από τις τροφές με τις υψηλότερες συγκεντρώσεις σε αντιοξειδωτικά, συνεπώς αξίζουν περίοπτη θέση στην καθημερινή μας διατροφή.

Μανιτάρια

Τα μανιτάρια βοηθούν την ψυχική μας υγεία με περίεργο τρόπο. Αρχικά, η χημική τους σύσταση βοηθάει στην σωστή λειτουργία της ινσουλίνης και προλαμβάνει την ανάπτυξη ανοχής σε αυτήν, με αποτέλεσμα να συμβάλλουν στην ελάττωση των επιπέδων σακχάρου στο αίμα. Αυτό παίζει ρόλο στην διάθεσή μας—όπως συνειδητοποιήσαμε όλοι μετά από υπερβολική κατανάλωση ζάχαρης. Έπειτα, δρουν ως προβιοτικά, τα ωφέλιμα βακτήρια στα έντερά μας, συμβάλλοντας στην καλή υγεία του πεπτικού μας συστήματος. Γνωρίζατε εσείς ότι το 80-90% της σεροτονίνης του οργανισμού (του νευροδιαβιβαστή που ευθύνεται για την καλή, σταθερή μας διάθεση) παράγεται στα έντερα; Ναι στα μανιτάρια, συνεπώς.

Κρεμμύδια

Με παρόμοιο τρόπο λειτουργεί και το κρεμμύδι, όπως και το σκόρδο. Είναι λαχανικά τα οποία περιέχουν ισχυρά αντιοξειδωτικά που φροντίζουν για την υγεία του πεπτικού μας συστήματος, μειώνοντας τον κίνδυνο καρκίνων του γαστρεντερικού συστήματος. Αν υπολογίσουμε, συνεπώς, την σχέση του συστήματος αυτού με την ψυχική μας υγεία, καταλαβαίνουμε γιατί το κρεμμύδι θεωρείται τρόφιμο για… καλύτερη διάθεση.

Ντομάτα

Η ντομάτα περιέχει το αντιοξειδωτικό λυκοπένιο, το οποίο προστατεύει από τον καρκίνο του προστάτη. Από την άλλη πλευρά, περιέχει φολικό οξύ, που επιτρέπει την κανονική παραγωγή ορμονών όπως η σεροτονίνη και η ντοπαμίνη.

Σπόροι

Ο λιναρόσπορος, ο κολοκυθόσπορος και ο ηλιόσπορος είναι μικροί διατροφικοί θησαυροί. Περιέχουν ω-3, που αναφέραμε πιο πάνω, αλλά επίσης είναι πηγές φυτικών ινών και πρωτεΐνης, πράγμα που τα κάνει στην ουσία μικρά, πλήρη γεύματα, και το ιδανικό σνακ κάθε φορά που νιώθουμε κουρασμένοι.